• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

נהיגת אשה ברכב וגם דעתו של הרב בן ציון אבא שאול בפאה

קבצים מצורפים

  • נהיגת נשים.pdf
    1.7 MB · צפיות: 17
לחלישות זיכרוני באחד הספרים של הרב חותה יש לו מכתב ממר"ן בענין הנל, ושם כתב לו מרן שבמקרה הצורך מותר.
וכדלעיל...
יש כתב יד קדשו של מרן על זה באחד מספרי הרב בנימין חותה, אם יש אפשרות לחברים לחפש ולהעלות את אשר נכתב יבורכו. אין בידי את הספרים, אך אני זוכר בוודאות כי באחד מהספרים בין השאלות ששאל את מרן העלה את השאלה לגבי נסיעה ברכב לאשה.
מצאתי בחיפוש "דרך האתרים" מקור לדברי מרן:
במכתב (נדפס בראש קונטרס כי בא מועד על פסח) כתב מרן זיע"א, שבמקום צורך מותר לאשה לעשות רישיון נהיגה,
על כל פנים להרחבת הידע: יעויין בשו"ת שבט הלוי חלק ד' (סימן א ענף א אות ב) וחלק ז' (סימן יא) שדעתו לאסור לנשים לנהוג ברכב. וכן ע"ע בשו"ת משנה הלכות חלק יב' (סימן ש) שכתב שאין זה מדרך הצנועות. אולם בשו"ת אז נדברו חלק יג' (סימן פ) כתב להתיר בזה. אמנם גם הוא מודה שאין זה מדרכי הצניעות שאשה תנהג בתחבורה ציבורית וכאשר כתב בשו"ת אז נדברו חלק יב' (סימן נו). ובשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל הובא, שהנהגת רכב על ידי אשה, תליא במנהג המקום, ואם במקומה נוהגות נשים לנהוג במכונית אי אפשר לאסור הדבר (ספר אשרי האיש חלק אבן העזר חלק ב' פרק יג' סעיף ה). ודעת מרן זיע"א במכתב (נדפס בראש קונטרס כי בא מועד על פסח) שבמקום צורך מותר לאשה לעשות רישיון נהיגה, ע"ש. וע"ע בספר שערי הלכה ומנהג חלק אבן העזר (עמודים קמז-קמח) ובשו"ת אשר חנן חלק ג' (סימן סז אות ב) ובספר לבושה של תורה (עמודים תתלט-תתמד) ובספר מאיר נתיבים (עמוד 133).
 
ישנם כאלו שהולכים עם מטפחות ונראה כאילו בחנות לא היה מידות לראשם הגדול [והנאור] ויוצא מהם כל שערותיהם הצריכים להיות מכוסות על פי דין.
ישנם כאלו שהולכות עם פאה ונראה כאילו היה מכירת חיסול של שערות בחנות של הפאות, ולא מצאו מספריים [- לפי האורך].
וישנם נשות ישראל הכשרות שנוהגות כדעת רבותיהם ולובשות מטפחת שמכסה את כל הראש ולא יוצאות שערות, וכן פאות רק באורך מסוים ולא מופרע, כל אחת כדעת רבותיה, אך מסופקני [- האמת שאני לא מסתפק אני בטוח שלא] אם יש רב שמתיר את הפאות הארוכות הנ"ל והמטפחות הקטנות הנ"ל, ולכן כל אחד יעשה על פי דעת רבותיו, ואלו שאינם שומעים לכל רב, ומחפשים רב מטעם שיתיר (!?) להם את הדברים האסורים יש לנו רק להתפלל עליהם שיחזרו בתשובה ולא יעכבו את הגאולה, ומה שכותבים פה בפורום לא חושב שזה מזיז לאלו שאינם יראי ה'.
 
נערך לאחרונה:
ראיתי בשרשור אחר פה שמרן התיר לסגור שידוך למי שהיא רוצה ללכת עם פאה ושינסה בדרכי נועם להורידה מזה, חושבני לענ"ד וכמובן שעפר אני תחת כפות רגליו שצריך איזה תלמיד חכם להוציא קונטרס או משהו דומה עם ההלכות למי שכן הולכת עם פאה, שכיום ברחובות נראה ממש גרוע והפאה שהח"ח דיבר עליה [במשנ"ב] וכן מה שכנראה מרן התיר לא היה בכאלו פריצות...
 
ראיתי בשרשור אחר פה שמרן התיר לסגור שידוך למי שהיא רוצה ללכת עם פאה ושינסה בדרכי נועם להורידה מזה, חושבני לענ"ד וכמובן שעפר אני תחת כפות רגליו שצריך איזה תלמיד חכם להוציא קונטרס או משהו דומה עם ההלכות למי שכן הולכת עם פאה, שכיום ברחובות נראה ממש גרוע והפאה שהח"ח דיבר עליה [במשנ"ב] וכן מה שכנראה מרן התיר לא היה בכאלו פריצות...
בדידי הוה עובדא אתמול שהייתי בנתניה ודרש שם איזה חבדניק אחד שקיבלו אותו בכבוד גדול ואמרו עליו כל מיני דברים, ושאלה אחת ממשפחתי את איזה בחורה שהיתה בעזרת נשים מי זה שדורש, ענתה לה: זה בעלי... ואמרה לי שלא יכלה להאמין שזה פיאה
 
ואם יוצאים מנקודת הנחה שאשה עם פאה מהווה מכשול, א"כ בכל מקום היא מכשול.

ואדרבה כשהיא עומדת חצי שעה בתחנת אוטובוס הרי זה מכשול פי כמה מעמידה של חצי דקה ברמזור. ולאחר מכן כשהיא עומדת באוטובוס במשך זמן ארוך ומולה או בצמוד אליה עומדים גברים משועממים.
 
ואדרבה כשהיא עומדת חצי שעה בתחנת אוטובוס הרי זה מכשול פי כמה מעמידה של חצי דקה ברמזור. ולאחר מכן כשהיא עומדת באוטובוס במשך זמן ארוך ומולה או בצמוד אליה עומדים גברים משועממים.
זו טענת שו"ת אז נדברו.
אבל החולקים סוברים, שאשה בלבוש נורמלי התורה לא אסרה יציאתה, אבל בכל אופן המושך תשומת לב אסור, ולכן כשנוהגת שהדבר מושך תשומת לב אסור. (אולם יש הטוענים שכיום שרבו גם רבו נשים הנוהגות יש להקל אף להאוסרים. ולענ"ד גם לדבריהם הדבר תלוי במקומות, ולדוג' בי-ם הדבר מצוי מעט, ולעומ"ז בבית שמש הדבר מצוי הרבה יותר).
 
א. מאי נפק"מ מה החולקים סוברים, הרי מרן זיע"א פסק כהמתירים.

ב. הענין של משיכת תשומת לב הוא שיסתכלו בה, והרב אז נדברו ביאר במישור שיסתכלו בה פי כמה וכמה כאשר הוא צועדת לתחנה, ואח"כ עומדת בתחנה, ואח"כ עומדת באוטובוס. תתבונן ותראה שהחשיפה היא פי כמה וכמה (אגב ברכב יש פתרון להשחיר את החלונות הקדמיים, אמנם לא חוקי אבל יכול להחזיק מעמד כמה שנים).

מה שכתבת הוא ענין אחר, ואכן תלוי במנהג המקום. אבל גם במקומות שתיקנו שאשה לא תנהג, נפרץ הדבר ונשים נוהגות. או שמגיעות נהגות חרדיות ממקום אחר (ואף מצינו נהגת אוטובוס - שזה הדבר הכי מופרך שיש, ההיפך הגמור מצניעות). אז אין מציאות כזאת שנהגת חרדית תמשוך תשומת לב.
 
כבר עניתי קודם על רעיון אחר אבל הקלי דעת לא מבקרים פה ולא מעניין אותם מה ההלכה אומרת ואנחנו עושים מה שרבותינו מורים לנו, רק שנקבל יותר שכר בזכות אותם פורקי עול שמצאו להם רב מטעם, שהולך עם מכשיר [- לא] מסונן !? ואשתו נראית שה' ירחם, ומתיפיפת כדי שכולם יראו כמה היא יפה במקום לשמור על כבודה של בת המלך, וכמובן נתפלל עליהם שיחזרו בתשובה ולא יעכבו את הגאולה, וכמובן עוד יותר שאנו נשמור על עינינו ומחשבותינו ונתפלל לה' יתברך שישמרנו מכל מכשול.
 
א. מאי נפק"מ מה החולקים סוברים, הרי מרן זיע"א פסק כהמתירים.
א. לא "פסק" כמותם, אלא סמך עליהם במקום צורך.
ב. הענין של משיכת תשומת לב הוא שיסתכלו בה, והרב אז נדברו ביאר במישור שיסתכלו בה פי כמה וכמה כאשר הוא צועדת לתחנה, ואח"כ עומדת בתחנה, ואח"כ עומדת באוטובוס. תתבונן ותראה שהחשיפה היא פי כמה וכמה (אגב ברכב יש פתרון להשחיר את החלונות הקדמיים, אמנם לא חוקי אבל יכול להחזיק מעמד כמה שנים).
הוא אשר כתבתי, שהאז נדברו התיר מטעם זה.
מה שכתבת הוא ענין אחר, ואכן תלוי במנהג המקום. אבל גם במקומות שתיקנו שאשה לא תנהג, נפרץ הדבר ונשים נוהגות. או שמגיעות נהגות חרדיות ממקום אחר (ואף מצינו נהגת אוטובוס - שזה הדבר הכי מופרך שיש, ההיפך הגמור מצניעות). אז אין מציאות כזאת שנהגת חרדית תמשוך תשומת לב.
לא דיברתי על אף תקנה, אלא על המציאות, המציאות שבי-ם הרבה פחות מצוי נשים נוהגות מבבית שמש.
 
חזור
חלק עליון