עוד בענין נהיגת נשים
עתה בא לידי שו"ת הגרח"ק (מכאן)
וראיתי בעמו' קנד והלאה שחזר לאסור בכל מיני אופנים שהציגו לפניו
עיי"ש
עוד בענין נהיגת נשים
עתה בא לידי שו"ת הגרח"ק (מכאן)
וראיתי בעמו' קנד והלאה שחזר לאסור בכל מיני אופנים שהציגו לפניו
עיי"ש
מעניין אותי הביאור בזה. אשה צעירה שלובשת כובע או מטפחת יכולה או לא יכולה לנהוג?
לעניות דעתי אין הכוונה למבוגרת בגיל, אלא לבוגרת בשכלה,וד"ל.מעניין אותי הביאור בזה. אשה צעירה שלובשת כובע או מטפחת יכולה או לא יכולה לנהוג?
כל מי שיש בינה בקדקדו מבין למה הכוונה.מעניין אותי הביאור בזה. אשה צעירה שלובשת כובע או מטפחת יכולה או לא יכולה לנהוג?
וכדלעיל...לחלישות זיכרוני באחד הספרים של הרב חותה יש לו מכתב ממר"ן בענין הנל, ושם כתב לו מרן שבמקרה הצורך מותר.
יש כתב יד קדשו של מרן על זה באחד מספרי הרב בנימין חותה, אם יש אפשרות לחברים לחפש ולהעלות את אשר נכתב יבורכו. אין בידי את הספרים, אך אני זוכר בוודאות כי באחד מהספרים בין השאלות ששאל את מרן העלה את השאלה לגבי נסיעה ברכב לאשה.
מצאתי בחיפוש "דרך האתרים" מקור לדברי מרן:
במכתב (נדפס בראש קונטרס כי בא מועד על פסח) כתב מרן זיע"א, שבמקום צורך מותר לאשה לעשות רישיון נהיגה,
על כל פנים להרחבת הידע: יעויין בשו"ת שבט הלוי חלק ד' (סימן א ענף א אות ב) וחלק ז' (סימן יא) שדעתו לאסור לנשים לנהוג ברכב. וכן ע"ע בשו"ת משנה הלכות חלק יב' (סימן ש) שכתב שאין זה מדרך הצנועות. אולם בשו"ת אז נדברו חלק יג' (סימן פ) כתב להתיר בזה. אמנם גם הוא מודה שאין זה מדרכי הצניעות שאשה תנהג בתחבורה ציבורית וכאשר כתב בשו"ת אז נדברו חלק יב' (סימן נו). ובשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל הובא, שהנהגת רכב על ידי אשה, תליא במנהג המקום, ואם במקומה נוהגות נשים לנהוג במכונית אי אפשר לאסור הדבר (ספר אשרי האיש חלק אבן העזר חלק ב' פרק יג' סעיף ה). ודעת מרן זיע"א במכתב (נדפס בראש קונטרס כי בא מועד על פסח) שבמקום צורך מותר לאשה לעשות רישיון נהיגה, ע"ש. וע"ע בספר שערי הלכה ומנהג חלק אבן העזר (עמודים קמז-קמח) ובשו"ת אשר חנן חלק ג' (סימן סז אות ב) ובספר לבושה של תורה (עמודים תתלט-תתמד) ובספר מאיר נתיבים (עמוד 133).
אפשר לדעת איפה בדיוק הוא התיר את זה.ואיני מדבר על כך שמובא בקובץ זה גם שהתיר ראיה בפנויה במקומות המכוסים, ושיט בקייאקים במקומות פרוצים, כשמאידך אסר ללבוש שאל...
בדידי הוה עובדא אתמול שהייתי בנתניה ודרש שם איזה חבדניק אחד שקיבלו אותו בכבוד גדול ואמרו עליו כל מיני דברים, ושאלה אחת ממשפחתי את איזה בחורה שהיתה בעזרת נשים מי זה שדורש, ענתה לה: זה בעלי... ואמרה לי שלא יכלה להאמין שזה פיאהראיתי בשרשור אחר פה שמרן התיר לסגור שידוך למי שהיא רוצה ללכת עם פאה ושינסה בדרכי נועם להורידה מזה, חושבני לענ"ד וכמובן שעפר אני תחת כפות רגליו שצריך איזה תלמיד חכם להוציא קונטרס או משהו דומה עם ההלכות למי שכן הולכת עם פאה, שכיום ברחובות נראה ממש גרוע והפאה שהח"ח דיבר עליה [במשנ"ב] וכן מה שכנראה מרן התיר לא היה בכאלו פריצות...
כל מי שיש בינה בקדקדו מבין למה הכוונה.
רוצה פירוט מדויק?
זו טענת שו"ת אז נדברו.ואדרבה כשהיא עומדת חצי שעה בתחנת אוטובוס הרי זה מכשול פי כמה מעמידה של חצי דקה ברמזור. ולאחר מכן כשהיא עומדת באוטובוס במשך זמן ארוך ומולה או בצמוד אליה עומדים גברים משועממים.
א. לא "פסק" כמותם, אלא סמך עליהם במקום צורך.א. מאי נפק"מ מה החולקים סוברים, הרי מרן זיע"א פסק כהמתירים.
הוא אשר כתבתי, שהאז נדברו התיר מטעם זה.ב. הענין של משיכת תשומת לב הוא שיסתכלו בה, והרב אז נדברו ביאר במישור שיסתכלו בה פי כמה וכמה כאשר הוא צועדת לתחנה, ואח"כ עומדת בתחנה, ואח"כ עומדת באוטובוס. תתבונן ותראה שהחשיפה היא פי כמה וכמה (אגב ברכב יש פתרון להשחיר את החלונות הקדמיים, אמנם לא חוקי אבל יכול להחזיק מעמד כמה שנים).
לא דיברתי על אף תקנה, אלא על המציאות, המציאות שבי-ם הרבה פחות מצוי נשים נוהגות מבבית שמש.מה שכתבת הוא ענין אחר, ואכן תלוי במנהג המקום. אבל גם במקומות שתיקנו שאשה לא תנהג, נפרץ הדבר ונשים נוהגות. או שמגיעות נהגות חרדיות ממקום אחר (ואף מצינו נהגת אוטובוס - שזה הדבר הכי מופרך שיש, ההיפך הגמור מצניעות). אז אין מציאות כזאת שנהגת חרדית תמשוך תשומת לב.
א. לא "פסק" כמותם, אלא סמך עליהם במקום צורך.