• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

נטילת שכר על מצוות

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ראה למדתי אתכם חוקים ומשפטים כאשר ציוני ה' אלקי (ד ה)

מכאן
למדו חז"ל בנדרים לז. מה אני בחנם אף אתם בחנם, שאסור ליטול שכר על לימוד תורה, ובבכורות כט. מבואר שהוא הדין על שאר המצוות, כגון הזאה וקידוש. והנה בבכורות שם איתא ומנין שאם לא מצא ללמוד בחנם ילמוד בשכר, תלמוד לומר אמת קנה. והקשה הגרי"ש כהנמן מפוניבז' זצ"ל, איך מותר ללמוד בשכר, הרי מכשיל את המלמד, ועובר משום לפני עור לא תתן מכשול.

ואמר לתרץ בשם בנו הילד יעקב הי"ד, דאין איסור ליטול שכר, רק החיוב הוא ללמד בחנם, א"כ מיד כשאינו מוכן ללמד בחנם עובר ממה נפשך גם אם לא ילמד כלל, ונמצא שבזה שלומד בשכר אינו מכשילו, דהרי בלאו הכי הוא עובר, עכ"ד.

והנה האחרונים דנו לענין איסור נטילת שוחד שאם נטל חייב להחזיר, דזהו מדין אי עביד לא מהני. אך כאן משמע שאין חיוב להחזיר את השכר, וי"ל לפי הנ"ל, כי התורה לא אסרה את עצם השכר.

אמנם לפי"ז נמצא שהאיסור ליטול שכר שייך רק היכא שיש חיוב ללמד, דהרי אין איסור בפני עצמו ליטול שכר, רק חיוב ללמד בחנם, וא"כ במקום שאין חיוב כלל ללמד לא שייך איסור נטילת שכר. ויש להוכיח דלא כן ממה דאמרינן בנדרים לז: "בנות מי קבעיין שימור", וביארו הר"ן והרא"ש שללמד בנות אסור בשכר, דאין שייך בהם שכר שימור. והרי אין חיוב ללמד בנות תורה, ומבואר דאיסור נטילת שכר הוא גם היכא דאינו חייב, ועי' בקרן אורה שם שהעיר בזה, ועל כרחך דהוי איסור בפני עצמו ליטול שכר, ולא הוי מדין החיוב ללמד, וצ"ע. ועי' בר"ן דאיכא נוסחאות דלא גרסינן לה בגמ'.
◆ ◆ ◆
 
המשך:
צריך ביאור למה לי כלל הך הילכתא ד"מה אני בחנם" שנוהג בכל המצוות וכנ"ל, תיפוק ליה דהנה ילפינן בב"מ לב: דמצות פריקה חייב לעשות בחנם וטעינה בשכר, וכתבו תוס' בבבא מציעא סח. להוכיח מכאן דהשבת אבידה צריך לעשות בחנם, מדאיצטריך קרא גבי טעינה שהיא בשכר, ש"מ דבסתמא כשחייבה התורה היינו בחנם, וכ"כ הריטב"א בב"מ לא:, דהשבת אבידה חייב לעשות בחנם משום דסתם מצוה המוטלת עליו לעשות בחנם היא, עד דגלי קרא בהדיא כדגלי בטעינה. ולכאורה זהו ילפותא מדטעינה בשכר ש"מ דשאר המצוות בחנם, וכ"כ החת"ס ב"מ סח: בדעת התוס'. או דבסתמא כשחייבה התורה משמע בחנם, וכן נראה מדברי רבינו יצחק ב"ר יהודה המובא בספר הנר ב"מ שם, דהשבת אבידה בחנם משום דמצוה היא ואם אתה נותן לו שכרו א"כ מה מקום למצוה זו, מבואר דמסברא מצוות הם בחנם, דהרי התורה חייבתו בזה גם בלא ליטול שכר, וממילא אינו רשאי לעכב מלעשות עד שיטול השכר. וא"כ קשה למה לי קרא ד"מה אני בחנם", תיפוק ליה דבסתמא כשחייבה התורה, היינו בחנם.

ולפי מה שנתבאר לעיל, יש לומר דנפק"מ היכא שאינו מחוייב, דהא דאמרינן בב"מ הנ"ל דהחיוב לעשות בחנם, היינו בודאי שיעור בהחיוב של המצוה, אבל לא איסור נטילת שכר, ומדין "מה אני בחנם" ילפינן דאיכא איסור נטילת שכר גם באופן דליכא חיוב. אמנם זה דוחק דכל הילפותא דמה אני בחנם הוא רק להיכא דליכא חיוב.

ונראה לומר שהסברא בפריקה ובהשבת אבידה שצריך לעשות בחנם, היא דוקא בפריקה וטעינה שהם חיוב לחבירו, בזה חייבתו התורה ליתן לחבירו בחנם, אבל במצוה ללמד תורה או להזות וכדומה שהיא מצוה לשמים, בזה אין שייך הך סברא, דסו"ס כיון שמלמדו מתקיימת המצוה לשמים ומה איכפת לן שנוטל שכר. ומשום הכי צריך לדינא דמה אני בחנם, ועי' באבן האזל גזילה ואבידה פי"ב.

והנה הרמב"ן בתורת האדם כתב שגם לרפאות חבירו אסור ליטול שכר, מדין "מה אני בחנם", וכתב שם דהוי מצוה משום השבת גופו דילפינן מדכתיב והשבותו לו, וכן השיטמ"ק בנדרים לט. כתב דינא ד"מה אני בחנם" לגבי ביקור חולים, וקשה הרי הם מצוות לחבירו וא"כ למה צריך לדין "מה אני בחנם", תיפו"ל כנ"ל כמו בהשבת אבידה דמסברא היא בחנם.

ויש לומר דהסברא הנ"ל בהשבת אבידה היא רק במצוות של הצלת ממון חבירו, כגון השבת אבידה ופריקה וטעינה, דהתורה חייבתו להציל ממונו, אבל במצוות שאינם בהצלת ממון אלא הצלת גופו או חסד בגופו כגון ביקור חולים, בזה ליכא הסברא הנ"ל, דגם אם יטול שכר, עכ"פ הציל את גופו או גמל חסד עמו, ועי'.

ועדיין יש לעיין מדברי הגמ' בבכורות שם שאסור ליטול שכר להעיד משום "מה אני בחנם", והרי היודע עדות לחבירו הוי ליה השבת אבידה ו"אם לא יגיד" והם מצוות לחבירו על ממונו, וא"כ למה לי לטעמא ד"מה אני בחנם", הא מסברא מחויב בחנם כמו השבת אבידה. ונראה פשוט דהתם מיירי בקנס שעדותו בטילה, וזה תיקנו חכמים רק מדין "מה אני בחנם", שלקיחת השכר עצמה היא איסור, וכנ"ל.
◆ ◆ ◆

ובחתם סופר בב"מ שם נקט בביאור דברי התוס' דהא דהשבת אבידה בחנם הוי ילפותא מדטעינה בשכר, והקשה להיפך, למה לי ללמוד מטעינה לפריקה, תיפו"ל דבהשבת אבידה ג"כ איכא דינא ד"מה אני בחנם". והנה באמת בשיטה מקובצת בב"מ לא: בשם רבינו פרץ מבואר שבהשבת אבידה ליכא לדינא ד"מה אני בחנם", וקשה מה הטעם בזה. וביאר החת"ס שם, שדין "מה אני בחנם" הוא רק במצוות שבין אדם למקום, ולא במצוות שבין אדם לחבירו. אמנם קשה על זה, מדברי הרמב"ן והשיטמ"ק הנ"ל שגם ברפואת חבירו ובביקור חולים שייך הך טעמא ד"מה אני בחנם". והיה אפשר לומר דפליגי בזה הראשונים, אמנם בגמ' בכורות הנ"ל מבואר לגבי החיוב להעיד לחבירו שאסור ליטול ע"ז שכר, והרי הוי מדין השבת אבידה ומצוה לחבירו, וצ"ע.

ויש לבאר, דהנה הרמב"ן כתב בתורת האדם, שמותר לרופא ליטול שכר טירחא, ורק שכר החכמה והלימוד אסור, דהוי כשכר הזאה וקידוש, אבל שכר הטירחא מותר דהוי ליה כשכר הבאה ומילוי שהוא מותר, כמבואר בקידושין נח: דשרי.

ומבואר מדברי הרמב"ן, דשכר טירחא מותר לקחת אע"פ שטירחא זו היא גוף המצוה, כגון ברפואה שטורח לרפא את חבירו, דרק שכר לימוד וחכמה אסור, דדומיא דללמד תורה לאחרים, דהוי שכר על ידיעתו וחכמתו, זה נאסר ליטול, אבל שכר טירחא לא נאסר, אפילו בגוף המצוה. ובאמת הסמ"ק במצוה ק"ו כתב שהתירו ליטול שכר ללמד מי שיש טורח בלימודו כגון שצריך ללמדו כמה פעמים, אבל מי שמבין באמירה אחת אסור ליטול ממנו שכר, והביאור כנ"ל דנאסר רק נטילת שכר חכמתו, אבל שכר טירחא ללמד זה לא ילפינן מדכתיב מה אני בחנם, דלא איירי בזה. ואע"פ שיש מצוה ללמדו כמה פעמים כמ"ש הסמ"ק עצמו שם, מ"מ אין איסור נטילת שכר על זה.

ומעתה הדבר מובן היטב, דבהשבת אבידה הכל הוא שכר טירחא, ואין בו שום ידיעה וחכמה, וממילא לא שייך בו האי דינא דמה אני בחנם, דהא ליטול שכר טירחא שרי. ולכן צריך ללמוד דהחיוב הוא בחנם, מהא דטעינה בשכר. אבל בנוטל שכר להעיד, מיירי שנוטל שכר על ידיעת העדות, ולא על טירחת הליכתו להעיד, וכמו שכתב הריטב"א בקידושין נח: דשכר טירחת ההליכה באמת מותר להולך להעיד ליטול דהוי כשכר הבאה ומילוי, וידיעת העדות הוי דומה לשכר חכמה, דהשכר אינו על טירחא אלא על ידיעת העדות, ולכן שייך בו שפיר "מה אני בחנם".​
 
ויש להוכיח דלא כן ממה דאמרינן בנדרים לז: "בנות מי קבעיין שימור", וביארו הר"ן והרא"ש שללמד בנות אסור בשכר, דאין שייך בהם שכר שימור. והרי אין חיוב ללמד בנות תורה, ומבואר דאיסור נטילת שכר הוא גם היכא דאינו חייב, ועי' בקרן אורה שם שהעיר בזה, ועל כרחך דהוי איסור בפני עצמו ליטול שכר, ולא הוי מדין החיוב ללמד, וצ"ע.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ואאמו"ר שליט"א תירץ, דנשים ג"כ חייבות ללמוד הדינים השייכים בהם, כמ"ש הרמ"א ביו"ד סי' רמ"ו ס"ו מהאגור בשם סמ"ג, ובב"י או"ח סוף סי' מ"ז כתב שמה"ט נשים יכולות לברך ברכת התורה.

אך לענ"ד יש לדון בזה, דאמנם האשה עצמה חייבת ללמוד, אבל המצוה "ללמד" אין עליהן, דכבר ביאר בבית הלוי ח"א סי' ו' דהחיוב שלהן ללמוד הדינים השייכים אליהם הוא רק כדי שידעו איך לקיימם ובתורת הכשר מצוה גרידא, ותמה בזה על השאגת אריה סי' ל"ה שכתב שנשים חייבות בכתיבת ס"ת משום שחייבות בלימוד הדינים שלהם, דהרי אינם חייבות בזה מדין תלמוד תורה, [ובמנחת חינוך מצוה ת"ל נתקשה לפי"ז איך מהני הך טעמא לחייבם בברכות התורה].

עכ"פ כיון שאינו מדין חיוב תלמוד תורה, א"כ נהי שהנשים עצמן חייבות ללמוד, מ"מ אין על זה המצוה של ללמד תורה לאחרים דילפינן מדכתיב ושננתם לבניך.

אכן אפשר לומר, דבאמת הדין "מה אני בחנם" הוא בכל המצוות וכנ"ל, וגם במצות הזאה על טמא מת, והנה מצוה זו אינה חיוב אלא רשות, וגם למ"ד ביומא ח. שהזאה בזמנה מצוה, היינו על הטמא להיטהר, אבל לא על האדם המזה עליו, ואעפ"כ מבואר שאסור ליטול על זה שכר, ועל כרחך דכיון שצריך להיטהר כדי שיוכל לאכול קדשים הוי מכשירי מצוה, ואע"פ שאין מצוה מיוחדת על המזה עליו כמו בתלמוד תורה שיש מצוה "ללמד", מ"מ מדין ערבות צריך לסייע לטמא לקיים המצות, ואסור לו ליטול שכר על זה.

א"כ ה"נ בללמד בנות דינים הנוהגים בהם, אע"פ שאין מצוה "ללמד", מ"מ מדין מסייע צריך ללמד אותם כדי שידעו לקיים, ואסור ליטול ע"ז שכר, דחייב לעשות כן בחנם.​
 
ומבואר מדברי הרמב"ן, דשכר טירחא מותר לקחת אע"פ שטירחא זו היא גוף המצוה, כגון ברפואה שטורח לרפא את חבירו, דרק שכר לימוד וחכמה אסור, דדומיא דללמד תורה לאחרים, דהוי שכר על ידיעתו וחכמתו, זה נאסר ליטול, אבל שכר טירחא לא נאסר, אפילו בגוף המצוה.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
וזה דלא כמו שכתב בתוס' ר"י הזקן לחד פירושא, דשכר הבאה ומילוי דשרי, היינו משום שהם רק מכשירי מצוה.​
 
אבל בנוטל שכר להעיד, מיירי שנוטל שכר על ידיעת העדות, ולא על טירחת הליכתו להעיד, וכמו שכתב הריטב"א בקידושין נח: דשכר טירחת ההליכה באמת מותר להולך להעיד ליטול דהוי כשכר הבאה ומילוי, וידיעת העדות הוי דומה לשכר חכמה, דהשכר אינו על טירחא אלא על ידיעת העדות, ולכן שייך בו שפיר "מה אני בחנם".​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
והנה בבכורות שם מבואר שהדן דין מותר לו ליטול שכר בטלה ואין בזה משום "מה אני בחנם", וגם בהשבת אבידה מבואר בב"מ לא: דמותר ליטול שכר בטלה, ובשיטמ"ק שם בשם תלמידי רבינו פרץ דיש חילוק ביניהם, שבהשבת אבידה מותר לו ליטול כפועל בטל של אותה מלאכה שבטל מינה, דהיינו ששמין כמה הוא רוצה ליטול פחות ולעסוק במלאכה קלה של השבת אבידה, ובבכורות לגבי דיין שמין לו כפועל בטל לגמרי דהיינו כמה הוא רוצה לפחות בשביל שלא לעשות מלאכה כלל, והטעם ביאר שם, שדיין "חייב בכל ענין ואפילו היכא דבטל ממלאכתו, דדרשינן אני ה' מה אני בחנם וכו' שאין לו ליטול שכר טרחו כלל, משום הכי לא שקיל אלא כבטל לגמרי. אבל הכא דכשהוא בטל ממלאכה אי בעי לא משיב דכתיב אפס כי לא יהיה בך אביון, הילכך שרי ליקח שכר בטלה דאותה מלאכה דבטל מינה", עכ"ל.

וביאור הדברים, דאיסור נטילת שכר בהשבת אבידה ובדיין אינם מאותו הדין, וממילא ג"כ ההיתר ליטול שכר בטילה אינו מאותו הטעם, שבדיין האיסור מדין מה אני בחנם, והטעם שמותר ליטול שכר בטלה הוא מפני שאין זה נחשב שכר המצוה אלא שכר הבטלה, וממילא אם יטול יותר מחמת מלאכת הדין הוי ליה שכר מצוה, אבל בהשבת אבידה הוא מדין שבסתמא חייבתו התורה בחנם וכנ"ל, ואין שייך להתיר בזה משום שאינו חשוב "שכר המצוה", דזה מתיר רק את האיסור ליטול שכר על המצוה, אבל בהשבת אבידה החיוב לעשות בחנם והרי מ"מ אינו עושה בחנם, וההיתר ליטול שכר הוא רק מדין "שלו קודם", וממילא באופן ששלו קודם מותר לו ליטול גם שכר על טירחת ההשבת אבידה כיון שהוא מדין "שלו קודם". וכן להיפך מדין "דן את הדין" לא היה שייך ההיתר דשלו קודם, משום דזהו רק טעם שלא יהיה חייב לדון, אבל הרי שכר מצוה אסור ליטול גם כשאין חיוב לדון וכנ"ל דעצם נטילת השכר אסורה גם כשאינו מחויב, ועל כן צריך לטעם הנ"ל דאינו שכר המצוה, וזה רק בשכר של פועל בטל לגמרי ממלאכה, וכנ"ל.

והנה בשיעורי הגר"ש רוזובסקי ב"מ סי' ע' הבין בדברי התור"פ דהטעם שאין שייך בדיין "שלו קודם", היינו משום דס"ל שאי"ז מצוה לחבירו, וליכא בזה דינא ד"שלו קודם". ולפי משנ"ת יש להוסיף, דאפילו אם היה דינא ד"שלו קודם", מ"מ כיון דאיכא ג"כ דינא דמה אני בחנם כיון שהוא שכר על חכמתו, לא היה יכול ליטול שכר, דנהי שאינו חייב לעשות בחנם, מ"מ איכא האיסור לעשות בשכר, כל שהוא שכר המצוה.

ובזה ניחא מה שהקשה שם על התור"פ, שהרי בנוטל שכר להעיד הוי מצוה לחבירו וא"כ שפיר שייך בזה טעמא ד"שלו קודם", ומ"ט נאמר בהדי הנך דבכורות הנ"ל שמותר ליטול רק שכר בטלה גמורה. ולהנ"ל א"ש, כיון שבעדות מיירי בנוטל שכר ידיעתו, א"כ איכא בזה דינא ד"מה אני בחנם", ושוב אין מועיל מה דאיכא דינא ד"שלו קודם", ועי' בזה.​
 
חזור
חלק עליון