א.בפרשת ויחי כתוב ויאמר יעקב אל יוסף אל שדי נראה אלי בלוז בארץ כנען ויברך אותי
הגרעק''א ח''א סי ע' דן שהסופר דילג כמה מילים ובדר''כ אפשר למחוק ולכתוב קטן או לתלות אבל כאן יש בעיה שכתוב פעמיים אל שזה לשון הפסוק ויאמר יעקב ''אל'' יוסף ''אל'' שדי נראה אלי בלוז וכו' והאל הראשון הוא משמעות חולין[והא' בסגול] והאל השני משמעותו קודש [והא' בצירי]
והסופר כתב ויאמר יעקב אל שדי ואנחנו לא יודעים איזה אל הוא כתב האם את את האל יוסף או שהוא דילג את האל יוסף ועבר וכתב אל שדי ,ואם היינו יודעים שזה אל יוסף היה שייך למחוק כיון שזה חול אבל אנחנו לא יודעים,ואם יוסיף למעלה אל שדי עי''ז הוא הופך את האל הראשון לחול וא''כ גם הויא מחיקת השם ע''י גרמא.
והוא מכריע שם שמחיקת השם באופן הזה הויא מדרבנן וכיון שי ספק למה נתכוון הויא ספק דרבנן לקולא עיי'ש.
ב. נתבאר ששם קדוש נכתב בצירי ויש בפוסקים נידון אם אדם הוסיף נקודה ועשה זאת סגול והפך את המשמעות לחול האם זה נקרא מחיקת השם כיון שזה ע''י גרמא.
מתוך שיעור.
הגרעק''א ח''א סי ע' דן שהסופר דילג כמה מילים ובדר''כ אפשר למחוק ולכתוב קטן או לתלות אבל כאן יש בעיה שכתוב פעמיים אל שזה לשון הפסוק ויאמר יעקב ''אל'' יוסף ''אל'' שדי נראה אלי בלוז וכו' והאל הראשון הוא משמעות חולין[והא' בסגול] והאל השני משמעותו קודש [והא' בצירי]
והסופר כתב ויאמר יעקב אל שדי ואנחנו לא יודעים איזה אל הוא כתב האם את את האל יוסף או שהוא דילג את האל יוסף ועבר וכתב אל שדי ,ואם היינו יודעים שזה אל יוסף היה שייך למחוק כיון שזה חול אבל אנחנו לא יודעים,ואם יוסיף למעלה אל שדי עי''ז הוא הופך את האל הראשון לחול וא''כ גם הויא מחיקת השם ע''י גרמא.
והוא מכריע שם שמחיקת השם באופן הזה הויא מדרבנן וכיון שי ספק למה נתכוון הויא ספק דרבנן לקולא עיי'ש.
ב. נתבאר ששם קדוש נכתב בצירי ויש בפוסקים נידון אם אדם הוסיף נקודה ועשה זאת סגול והפך את המשמעות לחול האם זה נקרא מחיקת השם כיון שזה ע''י גרמא.
מתוך שיעור.