• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

נצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון הקודש ברוך דיין האמת ראש הישיבה הגאון רבי מאיר מאזוז זצוק"ל

אני מבין שאתה יוצא ללויה של כל רב ביהכנ"ס או מוסר שיעור בהלכה היכן שהוא ברחבי הארץ.
לא דיברתי על עצמי ולא אמרתי לאף אחד מה לעשות.
עד שאתה שואל עלי, תשאל את מרן הראש"ל מה התכוון שכתב כך בספרו.
בסך הכל אמרתי שזו לא הוראה שצריכה שאלה, זו ההלכה.
 
לא דיברתי על עצמי ולא אמרתי לאף אחד מה לעשות.
עד שאתה שואל עלי, תשאל את מרן הראש"ל מה התכוון שכתב כך בספרו.
בסך הכל אמרתי שזו לא הוראה שצריכה שאלה,
לגבי הילקו"י
מה עם ההלוויה בעיר אחרת וכדו'?
מה גדר לימד הלכה לרבים? אתה יודע כמה יש שמלמדים הלכה לרבים?
זה לא שחור לבן צדיק, זה כל מקרה לגופו.
(אגב, אני בהלוויה כמובן...)
 
לגבי הילקו"י
מה עם ההלוויה בעיר אחרת וכדו'?
מה גדר לימד הלכה לרבים? אתה יודע כמה יש שמלמדים הלכה לרבים?
זה לא שחור לבן צדיק, זה כל מקרה לגופו.
(אגב, אני בהלוויה כמובן...)
המעיין בחזו"ע שם עמ' רצז והלאה, רואה התייחסות בפוסקים לרב שהוא בגדר 'רבה דעמיה' שהביא בשם הגר"ח פאלאג'י, והדברים פשוטים! איני יודע איך בכלל ניתן ללמוד מדברים אלו על 'רב בית כנסת', והיזהרו מאוד בלשונכם מדובר בגדול הדור! וכיון שרואה אני לאן הרוח מנשבת, איני משיב עוד לנושא זה.
 
אם לומר את דברי השולחן ערוך זה ביטחון עצמי..

שו"ע יו"ד סי' רס"א.

אולי כי המון העם, ואפילו האברכים אינם מכירים את ההלכה בזה כי זה דבר שאינו מצוי כ"כ (לצערנו בזמננו זה נהיה מצוי). אבל עכ"פ אין זה ראיה..

לשאלתכם:
בגמרא כתובות יז ע"א: תנו רבנן, מבטלין תלמוד תורה להוצאת המת ולהכנסת כלה. אמרו עליו על רבי יהודה ברבי אלעאי, שהיה מבטל תלמוד תורה להוצאת המת ולהכנסת כלה. במה דברים אמורים: כשאין עמו כל צרכו, אבל יש עמו כל צרכו – אין מבטלין. וכמה כל צרכו? ... רב ששת ואיתימא רבי יוחנן אמר: נטילתה כנתינתה, מה נתינתה בששים רבוא, אף נטילתה בששים רבוא. והני מילי למאן דקרי ותני, אבל למאן דמתני לית ליה שיעורא.
והשולחן ערוך (יורה דעה סי' שסא סע' א) העתיק את הגמרא הנ"ל.
וע"ע בחזון עובדיה אבלות עמ' רצו והלאה.
ואעתיק לשון הילקוט יוסף (ביקור חולים ואבלות סימן י' עמ' רל"ז-רל"ח): מה שנאמר שמבטלין תלמוד תורה ללוות המת, אין חייבים בזה אלא אם היה הנפטר מורה הוראות לרבים, בדברי הלכה למעשה, שאז צריכים לבטל מלימודם וללוות את המת. ואמנם הנוהגים כיום לבטל את התינוקות של בית רבן בלווית אדם גדול בתורה שנפטר, או אדמו''ר וכדומה, אף שלא לימד הלכה לרבים, מן הסתם הנהיגו כן על פי גדולי הדור שלפנינו, לכבודה של תורה, והנח להם לישראל. ומכל מקום אין חיוב לבטל תורה אלא במי שלימד הלכה לרבים, הא לאו הכי אינו מחוייב לבטל מלימודו, ובפרט אם אינו רואה את ההלוייה, או שהיא מחוץ לעיר, או שאינו יודע במדוייק שעת צאת ההלוייה.
ועיין בעמוד רל"ח מה שהעיד בשם מרן רבנו עובדיה זצוק"ל.
הגרמ"מ זצ"ל לא לימד הלכה לרבים ??
אתמהה.
 
א"כ למה אחרי כל פטירת "גדול" (או יותר נכון לא אחרי פטירת כל "גדול") יוצאת הוראה מהרבנים שצריך ללכת?
כמדומני שהכרעת מרן שליט"א להלכה שמאן דמתני לאחרים אין שיעור ללווייתו, וכמו שפורסם בעת הלווייתו של הגר"י דרעי זצוק"ל
 

קבצים מצורפים

  • 1720537506462.png
    1720537506462.png
    848.7 KB · צפיות: 27
המעיין בחזו"ע שם עמ' רצז והלאה, רואה התייחסות בפוסקים לרב שהוא בגדר 'רבה דעמיה' שהביא בשם הגר"ח פאלאג'י, והדברים פשוטים! איני יודע איך בכלל ניתן ללמוד מדברים אלו על 'רב בית כנסת', והיזהרו מאוד בלשונכם מדובר בגדול הדור! וכיון שרואה אני לאן הרוח מנשבת, איני משיב עוד לנושא זה.
מחילה, אף אחד לא דיבר על הנפטר, דיברו באופן כללי.
וראינו גדולים רבים שלא יצאו ללויות של רבנים גדולים וחשובים.
 
כמדומני שהכרעת מרן שליט"א להלכה שמאן דמתני לאחרים אין שיעור ללווייתו, וכמו שפורסם בעת הלווייתו של הגר"י דרעי זצוק"ל
זה ודאי, אבל כבר אז נשאלה השאלה למה הוראה זו לא יוצאת אצל כל רב גדול המלמד הלכה לרבים.
ולכאו' זה צריך להיות הוראה גם ברב לא גדול שמלמד הלכה לרבים.
 
כדאי לכל אחד להקדיש מזמנו ללמוד את סימן רסא ביו"ד, מתאים לביה"ז
מסקנת הסוגיא שכל מי שהיה מלמד תורה לרבים אין לו שיעור, וכולם צריך ללכת להלוייתו, וזה כולל כל ר"מ בישיבה קטנה, וכל מוסר שיעורים בביכנ"ס.
אלא מה, סומכים על הנצי"ב בהעמק שאלה שאומר שכל זה רק אם רואה את ההלויה שאז מחוייב להמשיך ללוותו, ודבריו בפשטות נגד השו"ע, אך על זה סומכים, פוק חזי.
צירוף נוסף שיש זה פטור לת"ח, שכרגע איני זוכר מקורו.
אין שום הבדל מדינא בין גדול הדור לבין עוד מתני תורה לרבים, אבל למעשה נהגו ללכת להלוויות של גדולים (תשובות והנהגות מביא את זה כחיוב, אך הוא המקור הראשון של זה)
דעת מרן הגרע"י זצ"ל היתה שרק למלמד הלכה לרבים צריך ללכת, ולא ראש ישיבה, וצריך לדעת שזה חידוש של מרן, שלא מוזכר לפני כן (לא שחלילה חלילה יש לפקפק, אלא שזו הלכה שלו)
 
חזור
חלק עליון