• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

נשים בבית העלמין

EZN

Member
כבר המון שנים שאני תמהה על הדבר ומתריע על כך בשיעורים:
כיצד בבית ההלויות עומדים גברים בצד אחד ונשים בצד אחר - אבל למרבה הצער - רואים אלו את אלו לחלוטין!! ללא שום מחציה המסתירה!!
כיצד יתכן לעשות כן, ובפרט שמלאך המוות עמוד מעל הראש של הנשים כמאמר הגמרא בברכות - שסח מלה"מ לרבי יהושע בין חנניה, ויש בכך סכנה!
איך לאף אחד לא איכפת - ואין פוצה פה ומצפצף.
האם יש להם על מה לסמוך....
כואב!...
 
זה לא מדויק לכתוב שלאף אחד לא איכפת ואין פוצה פה, יש הרבה רבנים שמזהירים על זה מאוד, וגם בלוויות עצמם מכריזים שהנשים ילכו בנפרד ולא יתערבבו, ומי שיודע את חומרת הענין משתדל לא להיתקל בהן. אבל עצם התופעה נכונה ומכאיבה מאוד. וצריך לעורר על זה יותר.
 
כבר המון שנים שאני תמהה על הדבר ומתריעה על כך בשיעורים:
כיצד בבית ההלויות עומדים גברים בצד אחד ונשים בצד אחר - אבל למרבה הצער - רואים אלו את אלו לחלוטין!! ללא שום מחציה המסתירה!!
כיצד יתכן לעשות כן, ובפרט שמלאך המוות עמוד מעל הראש של הנשים כמאמר הגמרא בברכות - שסח מלה"מ לרבי יהושע בין חנניה, ויש בכך סכנה!
איך לאף אחד לא איכפת - ואין פוצה פה ומצפצף.
האם יש להם על מה לסמוך....
כואב!...
א. לא מכיר אנשים שמגיעים להלויה בלבוש 'חגיגי', כבר פתרת חצי מהבעיה.

ב. בהלויה אדם טרוד באבלו.

ג. מאי שנא מחופות.

ד. מאי שנא מללכת בגאולה או ברבי עקיבא.

ה. האם זה הבעיה של הדור, אדם אחראי לעצמו, לא מדובר בנגיעה ממש.

ו. א''א לתקן ציבור, אשה צנועה תתנהג בצניעות, ואשה פרוצה מה שלא תעשה היא 'פורצת גדר'.

בברכה.
 
כתב מרן בשולחן ערוך יורה דעה הלכות אבילות סימן שנט {אותיות שט"ן!!! וסימנא מילתא} סעיף ב: יש למנוע מלצאת נשים לבית הקברות אחר המטה.

ובש"ך ס"ק ב כתב: כלומר שיצאו אחר המטה וכדלעיל סעיף א' אבל יש למנוע שלא יצאו לבית הקברות אחר המטה שאם עושים כן גורמים רעה לעולם ח"ו:

וכ"כ להזהיר על זה בשו"ת שבט הלוי חלק ב סימן ריב
שפעת חיים ברכה ושלום לכבוד הגה"צ עושה פלא עמוד הטהרה כש"ת מוהר"ר חנניא יום טוב ליפא דייטש שליט"א. אחדשה"ט וש"ת באה"ר.

קבלתי ספריו היקרים ספרי טהרה המכריזים עליו בישראל ואשרי חלקו, והנה נפל מבטי במש"כ בחלק ו' בענין הפירצה שהנשים יוצאות לבית הקברות שהוא ענין חמור, ואנן צווחין וקשה לגדור בזה.
 
נערך לאחרונה:
כמובן שיש לנשים לנהוג בצניעות, אבל כדי להליץ טוב על ישראל אזכיר לדברי הגמ' המפורסמת בסוטה
שבמקום מיתה יצה"ר שולט פחות
 
כמובן שיש לנשים לנהוג בצניעות, אבל כדי להליץ טוב על ישראל אזכיר לדברי הגמ' המפורסמת בסוטה
שבמקום מיתה יצה"ר שולט פחות
דברי כבודו אינם נכונים משום כיוון
א. הבעיה בלוויות אינה מצד הצניעות, אלא השטן מרקד ביניהן אפילו אם הן צנועות
ב. לא נראה לי שיש גמרא כזו בסוטה, אלא במסכת סוכה נב. שמשם בדיוק ראיה להיפך
וז"ל הגמ':
וספדה הארץ משפחות משפחות לבד משפחת בית דוד לבד ונשיהם לבד אמרו והלא דברים קל וחומר ומה לעתיד לבא שעוסקין בהספד ואין יצר הרע שולט בהם אמרה תורה אנשים לבד ונשים לבד עכשיו שעסוקין בשמחה ויצר הרע שולט בהם על אחת כמה וכמה
ועוד נעלם מעיני קודשך התוס' המפורסם בקידושין דף פ עמוד ב: כי ההיא מעשה דההיא איתתא דהוה עובדא ואפיקתיה - פר"ח מעשה באשה אחת שהיתה בוכה ומתאוננת על קבר בעלה והיה שם אדם אחד שהיה שומר תלוי אחד וצוה לו המלך לשומרו ובא אצל האשה ופיתה אותה ושמעה לו וכשחזר אצל התלוי לא מצאו והיה מצטער מאד מפחד המלך אמרה לו האשה אל תירא קח בעלי מקברו ותלהו במקומו ואפיקתיה לבעלה ותלהו הרי לך שאפילו בשעת אנינות נתגבר יצרה עליה.
 
זה לא מדויק לכתוב שלאף אחד לא איכפת ואין פוצה פה, יש הרבה רבנים שמזהירים על זה מאוד, וגם בלוויות עצמם מכריזים שהנשים ילכו בנפרד ולא יתערבבו, ומי שיודע את חומרת הענין משתדל לא להיתקל בהן. אבל עצם התופעה נכונה ומכאיבה מאוד. וצריך לעורר על זה יותר.
אני מדבר על כך שבזמן ההספד כולם רואים אלו את אלו - וכאן יש בעיה חמורה של צניעות,
שעל פי רוב - ככל מה שאני ראיתי אין הפרדה בין נשים לגברים כלל!
אפילו קיר או חומה או מחיצה - כלום! רק איזה גדר הפרדה במקרה הטוב ותו לא.
באמת כאשר הולכים לקבורה יש כאלו שמכריזים שלא יהיה ערבוביה, אבל בהספד - אין מה לעשות!
למה לא מתקנים את זה? אולי בגלל הדרת נשים או משהו אחר שימציאו הבג"צ...
 
חזור
חלק עליון