• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

סדר ברכות בקידוש יום שבת סוכות

yknafo

New member
שלום רב,

לצערי השנה השאלה באיחור,
אבל כל שנה אני מוצא את עצמי בספק מה הדרך הנכונה ביותר בקידוש יום שבת סוכות. וגם שומע דרכים שונות מרבנים:
1. לקדש בישיבה על היין, לאחר מכן לברך לישב בסוכה ואז לטעם מיין. הכל תוך כדי ישיבה.
2. לקדש בישיבה על היין, לעמוד, לברך לישב בסוכה, לשבת ואז לטעם מיין.
3. לקדש בעמידה, לברך לישב בסוכה, לשבת ולטעם מיין.
יכול להיות שכל הדרכים בסדר, אבל רציתי לדעת מה הדרך הנכונה ביותר וכיצד מרן יצחק יוסף נוהג.

בברכת מועדים לשמחה
 
שלום
הריני מצרף לך מה שהבאתי בשם הרב בספרי
מועדים לשמחה

באשר שאלוני היאך עורכים קידוש ביום טוב בבוקר בסוכה וכן בשבת חול המועד סוכות, בעמידה או בישיבה, והבאתי מדברי הרב כה"ח וכו'.
ובכן עתה ראיתי למרן פוסק הדור הראשון לציון הגאון ר' יצחק יוסף שליט"א שכתב בזה והנני מצרף התשובה:


בס"ד, ב' אלול תשע"ט
לכבוד האברך היקר והנעלה, כש"ת הר"ר... שליט"א
אודות שאלתו בעניין ברכת 'לישב בסוכה' בבוקר של שבת ויום טוב, מאחר וראה למרן אאמו"ר זיע"א בחזון עובדיה סוכות (עמ' קעב) שכתב שבכל ימי חג הסוכות בזמן שיש קידוש יש לקדש מעומד, ולברך לישב בסוכה בסוף הקידוש ואח"כ יושב וטועם. עכ"ל. ושם (בסוף הע' נו) ציין לדברי הרב כף החיים (סי' תרמג ס"ק יח). ועיינת בכה"ח שם (ס"ק יט) וראית שכתב שטוב לעמוד בסוכות בקידוש של בוקר וכך נוהגים. ונפשך לשאול הגיע, מדוע אמרנו בשיעור שיש לקדש מיושב ולעמוד ולברך לישב ואח"כ לישב ולשתות.
הנה, מה שמרן אאמו"ר ציין לדברי הרב כה"ח בס"ק יח, היינו משום שרצה להביא מקור לדבריו, שגם בקידוש היום מברך 'לישב בסוכה' קודם שתיית הכוס ולא קודם אכילת הפת. ואילו לדברי הכה"ח בס"ק יט הנ"ל לא ציין. אך לא ס"ל כוותיה בכל דבריו, ולאו דוקא ציין לדבריו. וראינו מעשה רב שמרן היה נוהג בקידוש של בוקר לקדש בישיבה, ואחר ברכת הגפן היה מתרומם מעט מברך לישב בסוכה ומיד יושב ושותה.
ואגב אורחין, ז"ל הרב כה"ח (ס"ק יט) וכתב היפה ללב (ח"ב אות ג) האף אמנם דבקידוש היום המנהג הוא מיושב בין בשבת בין ביו"ט, וכמ"ש הברכ"י לעיל (סי' רפט אות ב) יעו"ש. מיהו בחג הסוכות טוב ויפה שיהיה בעמידה אפי' בקידוש של יום כדי לברך ברכת 'לישב בסוכה' מעומד, עכ"ל. ולא כתב שכן נוהגים, כפי שכתבת. והנה, הרב יפה ללב בסו"ד שם כתב לעיין בשו"ת בשמים ראש (סי' עד) וקיי"ל מצוה לשמוע בקול חכמים, והא לך לשון הבשמ"ר, עוד דרש (החכם), דהנוהגים לעמוד בקידוש היום בסוכה, לא יפה הן עושין, דברכת היין בעי הסיבה, להוציא איש את רעהו, וישיבה דידן הוי הסיבה. ובעירכם המנהג עד עתה לעמוד, שכן כתב רבינו משה. תשובה, עמודו יקרים עמודו במנהגיכם. אף שיש לנו להשיב על דברי הרב ז"ל, דלא בעינן דוקא עמידה, אבל ודאי אי עומד לית ליה בה. ואנשי מעשה עומדים בכל קידוש, משום יקרא דשבתא וברכת היין של קידוש והבדלה, כברכת המצוות חשיב, ויוצא בה נמי ידי ברכת הנהנין, ולא נאמרה הסיבה אלא ביושבים לשתות שתיית הרשות. וכל זה אין ספק בו, עכ"ל. ובעניין אי סמכינן ע"ד הבשמ"ר, לך נא ראה מה שהארכנו בזה בספר עין יצחק ח"א (כללי הפוסקים הראשונים אות מד עמ' תצג), ע"ש.
ויה"ר שחפץ ה' בידך יצלח, ותזכה לעלות ולהתעלות מעלה מעלה בסולם התורה והיראה, אמן.
בברכת התורה,
יצחק יוסף
הראשון לציון הרב הראשי לישראל
ונשיא הרבנות הראשית לישראל​
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון