• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

סידור וקיצור שולחן ערוך הרב עובדיה+ מאור ישראל

בסידור 'למען שמו באהבה' מה לא כפי מרן הגר"י יוסף? כדי שנעשה כמו שמרן אומר...
נראה לי שהדבר היחיד שהוא שונה, שהוא כותב "זָכוּר" במקום "זְכוֹר" ותו לא. (וחזו"ע ימים נוראים יצא אחרי הסידור). [ואולי גם מש"כ בעל הניסים "הָרְשָׁעָה" במקום "הָרִשְׁעָה", אם אפשר לקרוא לזה שינוי...]
 
וכן אומרים רבים ג"כ רחמים ושלום ולא רק שלום
כפי שפסק מרן זי"ע
כוונתך לומר לא כפי שפסק מרן זי"ע.
אנחנו לא אומרים "רחמים ושלום" וכמדומני שלא מצאתי שום מקור שכותב כן (שיש לומר). וראה ביבי"א ח"ח סי' י"א אות ל"ב.
 
עבודת השם טוב אבל פעמים מועטות חולק על מרן בדקדוק
לא רוצה להיכנס ח"ו בהערה או זלזול,
אבל כבר הורו גדולי ישראל כמו חכם שלום בעצמו וכן הרב יצחק בכמנה הזדמנויות (יש בידי חומר רב על סידור זה שלצערי חוץ ממהסכמה אין משהוא ממרן, אלא מרבנים אחרים, ואע"פ שהדבר טוב לכשלעצמו אבל למה לכתוב שזה ע"פ מרן? תכתבו ע"פ אותם רבנים שההלכות מהם וד"ל)
חכם שלום אף התבטא "זה לא סידור עבודת ה' זה סידור עבודת..." והזכיר שם של אחד מרבני הדור.
אם תוכל להגיע לסידור חזו"ע הנה מה טוב, זה סידור שמרן מעיד כי התפלל ממנו עוד טרם הודפס ואחרי השינויים שהכניס רק אז הודפס.

וכמובן שיש שינוים בין חזו"ע ליחוה דעת.

הדבר היחיד שפחות נח בסידור חזו"ע הוא קריאת התורה שנמצא בסוף הסידור עם כתב ישן וקשה לקריאה במיוחד עם סימנים.
מה שכן טוב שיש בסוף את קישור שו"ע ילקו"י על כל הלכות תפילה והמסתעף שזה ממש נח.
 
אני לא חושב שיש סידור ע"פ מרן 100%. בעיקרון נ"ל שגם בסידור חזון עובדיה ויחוה דעת אתה יכול למצוא כמה דיוקים.
לאחר שעברתי בעבר על הסידורים:
איש מצליח, אור השלום, אשל אברהם, בית תפילה, ברכת יוסף, דרכי אבות, הודיה, כוונת הלב, למען שמו באהבה, סוכת דוד, עבודה שבלב, עבודת הקודש, עבודת השם, עוד יוסף חי, פאר ישראל, קהילת יעקב, קול בני ישראל, שערי ירושלים, תהילת יצחק, תפארת ישראל, תפילת בני ישראל ותפילת השבים. (ועוד סידורים, כגון אביר יעקב, קול ציון, תתקבל, ועוד שאמנם עברתי עליהם, אבל לא מצויין לפניי כרגע בדיוק מה כתוב בכל אחד).
יצא לי שהסידור הכי מדוייק מבחינת הנוסחאות (כמעט לגמרי) הוא למען שמו באהבה. (יתכן שהיה עוד איזה סידור אחד או שניים לא מהרשימה הנ"ל, אבל איני זוכר כרגע).
ברכת יוסף גם די בסדר, אבל הוא מביא כמה פעמים את שתי הנוסחאות, וכעי"ז גם בסידור הודיה ועבודה שבלב.
כמובן, רוב הסידורים כותבים את ההלכות ע"פ פסקי מרן, חוץ מבית תפילה, דרכי אבות וכו', אבל מבחינת הנוסחאות - כנ"ל.
לאחרונה ראיתי סידור תפילה בשם "יפה תפילה" (מצאתי כעת כאן) אבל מה שראיתי הוא מיועד לשליח ציבור. בסידור הזה הנוסח די מדוייק. (לא עברתי על הכל), ויש שם הלכות רבות ומפורטות (מחזו"ע, מילקו"י, מהלכ"ב). הוא מיועד ממש לשליח ציבור, ככה שיש שם גם תפילת לחש וגם חזרה וכד', וכל ההלכות מותאמות גם מה יעשה השליח ציבור. אם יש או יהיה סידור כזה בצורה רגילה זה יכול להיות מאוד חמוד, כיון שההלכות שם ממש יפות. (ניתן לראות דוגמה בקישור הנ"ל).
עכ"פ, לעת עתה, עד שיהיה מה שנכתב כאן, לא זכור לי סידור מדוייק ב-100% ע"פ הפסקים והנוסחאות, והכי קרוב זה למען שמו באהבה.
(לגבי סידור חזון יוסף, כמובן שעברתי עליו, אך לא ציינתי לעצמי בדיוק. מה שלא הוזכר ברשימה הנ"ל שציינתי לעצמי, לא שייך בו מכלל הן אתה שומע לאו!)
כעת בא לפניי סידור בשם "היכל דוד" שיצא [לפני כשנה] ע"י הרב מרדכי דניאלי מאשקלון. (הסידור מעוטר גם בהסכמה של מרן הראש"ל שליט"א ושל הרב מוצפי), ועל אף הדברים המעניינים שיש בעיצוב סידור זה והתוספות המיוחדות והמעניינות שבו (...) גם סידור כמעט בכל מה שבדקתי דייק ע"פ הנ"ל, (אמנם בעיקר היה שונה מה שכתב בברהמ"ז שגם במוצ"ש יש לומר "מגדול").
 
וכן הוא הדין, שבמוצ"ש אומרים מגדול.
לדעת מרן זצ"ל ומרן שליט"א יש לומר "מגדיל".
בהליכות עולם ח"ג פרשת ויצא סעיף ט"ו (עמ' קס"ו) כתב:
1707601615561.png
וגם בילקו"י שבת כרך א' חלק רביעי סי' ש' סעיף י"ד כתב:
1707601353688.png
(וכן הובא ההליכו"ע הנ"ל גם בילקו"י ברכות [תשס"ד] סי' קפ"ז סעיף ח')
 
כעת בא לפניי סידור בשם "היכל דוד" שיצא [לפני כשנה] ע"י הרב מרדכי דניאלי מאשקלון. (הסידור מעוטר גם בהסכמה של מרן הראש"ל שליט"א ושל הרב מוצפי), ועל אף הדברים המעניינים שיש בעיצוב סידור זה והתוספות המיוחדות והמעניינות שבו (...) גם סידור כמעט בכל מה שבדקתי דייק ע"פ הנ"ל, (אמנם בעיקר היה שונה מה שכתב בברהמ"ז שגם במוצ"ש יש לומר "מגדול").
אתה יכול לצלם את ההסכמה של מו"ר הרב מוצפי שליט"א?
 
חזור
חלק עליון