אולי זה התפקיד של הארגון @מורשת מרןובעבר אף רציתי לפנות לכת"ר להו"ל יחד עמו סידור שכולו ע"פ נוסחאות ופסקי מרן זיע"א. אך לע"ע לא מצאתי לזה את הזמן הדרוש. ואולי בעקבות דברי אלו יקום אי מי ויעשה כדבר הזה.
אולי זה התפקיד של הארגון @מורשת מרןובעבר אף רציתי לפנות לכת"ר להו"ל יחד עמו סידור שכולו ע"פ נוסחאות ופסקי מרן זיע"א. אך לע"ע לא מצאתי לזה את הזמן הדרוש. ואולי בעקבות דברי אלו יקום אי מי ויעשה כדבר הזה.
יש לציין, שלכאו' נשים יאמרו גם בק"ש שעל המיטה (לכו"ע) "אני ה' אלוקיכם. אמת. ה' אלוקיכם אמת", וגם יאמרו קודם ק"ש "אל מלך נאמן", בכדי להשלים לרנ"ב תיבות כיון שיש להם רנ"ב איברים. (ע"פ ילקו"י אוצר דינים לאשה ולבת פרק ח' סעיף ה' ובהערה שם).אם כוונתך לומר "אני ה' אלוקיכם. אמת. ה' אלוקיכם אמת". הרי שלמעשה לא אומרים את ה'אמת' הזה. (כיון שה'אמת' הראשון שאומרים לא נועד להשלמת התיבות אלא הוא יותר מרמ"ח תיבות ונועד בכדי להסמיך ל"ויציב" וכו', ועיין ביבי"א חלק י"א סי' ו').
'שלא יהא נראה כחוזר למעלה', היכן כתוב עם הארץ?? אני לא מאמין שיש חילוני אחד שמאמין שה' ופסלים בראו יחד את העולם. אלא כיון שנשמע כדבר לא טוב יש להקפיד. אלו דברים פשוטים כ"כ שאין מה להאריךמדוע לומר כך, והרי זו פשטות כוונת הטור.
אתה באמת חושב כך?? מפורש בש"ע שהטעם שלא ישמע היום על לבבך ולא מחרהדוגמאות הללו לא קשורות להבנה של הנקרא אלא אלו דיוקים של קריאה נכונה, מה שאין כן הנידון שלנו לא מדובר על דקדוק לשון, אלא שלא יגיעו לטעות בהבנת המשפט. ותו לא
בעניין התשב"ץ אוסיף עוד, מה שכתב מרן ביביע אומר ח"י חו"מ ס"אהתכוונתי באופן כללי על כל דקדוקי הנוסחאות שבסידור "כוונת הלב", שלפעמים הם כמו מרן זצ"ל, לפעמים כמו הרב מאזוז ולפעמים כאחרים.
הדברים אכן פשוטים מאד, הטור לא כתב "שלא יהיה נשמע" אלא "שלא יהא נראה", והוא כלשון חז"ל על לשונות תפילה אחרים, כדוגמת אמירת מודים מודים "דמיחזי כשתי רשויות", וברור שאין זה עניין של תיקון לשון תפילה גרידא, אלא חשש של שיבוש בהשקפה. וזוהי גם כוונת הטור כאן.'שלא יהא נראה כחוזר למעלה', היכן כתוב עם הארץ?? אני לא מאמין שיש חילוני אחד שמאמין שה' ופסלים בראו יחד את העולם. אלא כיון שנשמע כדבר לא טוב יש להקפיד. אלו דברים פשוטים כ"כ שאין מה להאריך
עיין בשו"ת מבשרת ציון ח"א תשובה ארוכה עם הרבה ראיות על תפילה בדקדוק נכון, וכן בכה"ח ס' צח וכן בכה"ח פלאג'י ס' יב, כט היפך הגמור מכל היסודות הללו שאין להם שום מקור!זו ממש הסתכלות מאד שטחית ורדודה על התפילה
כתבו הפוסקים שזה איירי רק אצל אדם שאינו יודע לבטא המילים בצורה הנכונה ואינו יכול לשנות, ובספר מטפחת ספרים ליעב"ץ אות צה כתב שאם יקרא כן היודע ומכיר לדבר כהוגן, אין קץ לענשו. וע"ע בפסקי תשובות סב, א.אמר רבי אחא, עם הארץ שקורא לאהבה איבה, כגון ואהבת-ואיבת
יסודות שאין להם מקור??עיין בשו"ת מבשרת ציון ח"א תשובה ארוכה עם הרבה ראיות על תפילה בדקדוק נכון, וכן בכה"ח ס' צח וכן בכה"ח פלאג'י ס' יב, כט היפך הגמור מכל היסודות הללו שאין להם שום מקור!
ברשב"א הנל לא משמע כך (עיין בדבריו שם).כתבו הפוסקים שזה איירי רק אצל אדם שאינו יודע לבטא המילים בצורה הנכונה ואינו יכול לשנות, ובספר מטפחת ספרים ליעב"ץ אות צה כתב שאם יקרא כן היודע ומכיר לדבר כהוגן, אין קץ לענשו. וע"ע בפסקי תשובות סב, א.
הדבר היחיד שאני מסכים עימו.בקיצור חבל לבזבז את הזמן בדברים שלא יועילו
יש מעכב, ויש דברים שאע"פ שאינם מעכבים אבל ודאי שצריך להקפיד בהם. (הזכרת טל ומטר אינה מעכבת, למרות שודאי צריך להקפיד בה).יסודות שאין להם מקור??
א. הרמב"ם (הלכות תפילה פרק ד) הביא חמשה דברים שמעכבים את התפלה [אחד מהם כוונת הלב], ובפרק הבא אחריו (פרק ה' ה"א) כתב עוד שמונה דברים שצריך המתפלל להזהר בהן ולעשותן ואם היה דחוק או נאנס או שעבר ולא עשה אותן אין מעכבין (עמידה ונוכח המקדש ותקון הגוף ותקון המלבושים ותקון המקום והשויית הקול והכריעה והשתחויה), ולא הכליל לא בזה ולא בזה את עניין הדיוק בתפילה או נוסחת התפילה המדוייקת והנכונה לפי דעתו (למרות שטרח וכתב את כל נוסח התפילה בסוף ספר אהבה). משמע שאין זה מעכב כלל, גם לא לכתחילה.
ב. שו"ת הרשב"א ח"א ס' תכג : ואפילו מי שאינו יודע לכון המלות ומחליף מילה במילה מקבל שכר על הכוונה הכללית, וכן אמרו ז"ל ודגלו עלי אהבה.
ברשב"א הנל לא משמע כך (עיין בדבריו שם).
אבל מ"מ אין זה סותר כלל לדברים. כי ברור שמי שיכול לקרוא נכון ומזלזל וקורא בשיבוש מראה זילזול בכבוד המלך. ולכן עונשו גדול. וכמו שכתב בעמודי גולה על הסמ"ק: וגם אמרו ודגלו עלי אהבה קרי ודילוגו עלי אהבה, שאפילו מפטפט שלא כהוגן אהוב להקב"ה. ולפי זה אפילו אינו מדקדק בדבריו הקב"ה ישמע תפילתו, מ"מ משום מצות תפילה והידור מצוה צריך לשים נגד פניו אם היה עומד לפני מלך בשר ודם ואם לא ידקדק הרי זה כאילו מיקל בכבודו. עכ"ל.
כל' לא שלא מקיים תכלית התפילה אלא החסרון הוא שמראה זלזול בכבוד המלך.
הדבר היחיד שאני מסכים עימו.
לא הבנתי מה כוונת מר, כל מה שמעכב הרמב"ם הזכיר, כאן ובמקומות אחרים, מה שלא מעכב לא הזכיר כלל. אם היה צריך להקפיד בעניין דקדוק בתפילה היה מזכיר זאת (ומה שכתב בק"ש לא נוגע לעניין תפילה, ששם לומדים זאת ממה שנאמר מ'למדתם' שיהיה למודך תם). אלא ודאי לדעת הרמבם הסגולה אינה באמירה אלא בכוונה בלבד. וכמו שכתב השלמי ציבור (עמ' רמד מהד' אהבת שלום): "ומי שיביא לו דברים בלבד לא יקיים מצותו כי לעובדו בכל לב שאל ולא דברים. ואילו היה אפשר להביא לו כוונת הלב בלא דברים היתה מצותו נעשית. עי"ש.יש מעכב, ויש דברים שאע"פ שאינם מעכבים אבל ודאי שצריך להקפיד בהם. (הזכרת טל ומטר אינה מעכבת, למרות שודאי צריך להקפיד בה).
לשון הרשב"א: וח"ו למנוע מהתפלל כל מי שאינו יודע לכוין בכונות שמכונים אליהם גדולי החכמים ולא לרפות ידיהם, שאם אתה אומר כן נמצאו הקטנים והנשים ועמי הארץ נמנעים מן התפלה ומן המצות, ולא אלו בלבד אלא אפילו כל המון ישראל זולתי אחד או שנים בדור.הרשב"א כתב "מי שאינו יודע", אנחנו מדברים על אותם היודעים לכוון המילות אלא שאינם שמים ליבם לכך.
הוא אשר אמרתי, שזה לא מעכב, אבל אינו אומר שלא צריך להקפיד, וכמו שמצינו דברים רבים שאם דילג אינו מעכב, אבל ודאי צריך להקפיד לאומרם.לא הבנתי מה כוונת מר, כל מה שמעכב הרמב"ם הזכיר, כאן ובמקומות אחרים, מה שלא מעכב לא הזכיר כלל. אם היה צריך להקפיד בעניין דקדוק בתפילה היה מזכיר זאת (ומה שכתב בק"ש לא נוגע לעניין תפילה, ששם לומדים זאת ממה שנאמר מ'למדתם' שיהיה למודך תם). אלא ודאי לדעת הרמבם הסגולה אינה באמירה אלא בכוונה בלבד. וכמו שכתב השלמי ציבור (עמ' רמד מהד' אהבת שלום): "ומי שיביא לו דברים בלבד לא יקיים מצותו כי לעובדו בכל לב שאל ולא דברים. ואילו היה אפשר להביא לו כוונת הלב בלא דברים היתה מצותו נעשית. עי"ש.
הרמב"ם חולק על גמרא? ס' סא וסימן סב, יש כמה הלכות לדקדק בתפילה, ואם קרא ולא דקדק יצא. האחרונים כתבו בשם החינוך (וראה בהלכה ברורה ס' סב שכן דעת רוב הראשונים) שכל זה דוקא שלא הפריד בין הדבקים או לא התיז את הז', אך אם החסיר אותיות לא יצא!ולא הכליל לא בזה ולא בזה את עניין הדיוק בתפילה
במשפט זה הרשב"א כבר לא מדבר על טעויות בקריאה, אלא על כוונה שדיבר בה לפני כןלשון הרשב"א: וח"ו למנוע מהתפלל כל מי שאינו יודע לכוין בכונות שמכונים אליהם גדולי החכמים ולא לרפות ידיהם, שאם אתה אומר כן נמצאו הקטנים והנשים ועמי הארץ נמנעים מן התפלה ומן המצות, ולא אלו בלבד אלא אפילו כל המון ישראל זולתי אחד או שנים בדור.
עיין לעיל שכתבתי שאין להביא ראיה מהדקדוק שנדרש בק"ש, ששם זה גזרת הכתוב שנאמר ולמדתם, שיהיה לימודך תם. [ואין צורך להביא סימנים בשו"ע כי הרמב"ם עצמו כותב זאת בהלכות ק"ש.]. ומלשון הדרש שיהיה לימודך תם מוכיח הגר"ח זצ"ל שזהו דין בקיום מצות תלמוד תורה דוקא.הרמב"ם חולק על גמרא? ס' סא וסימן סב, יש כמה הלכות לדקדק בתפילה, ואם קרא ולא דקדק יצא. האחרונים כתבו בשם החינוך (וראה בהלכה ברורה ס' סב שכן דעת רוב הראשונים) שכל זה דוקא שלא הפריד בין הדבקים או לא התיז את הז', אך אם החסיר אותיות לא יצא!
ברור. מה החידוש בזה. אבל זה ממש לא אותו גדר חיוב כמו בק"ש. וכבר כתבתי לעיל שאין זה מעכב בתפילה כלל.וראה גם ביסוד ושורש העבודה (שער ג' פ"ב ובצוואה ס' ב) ובאור תורה (תמוז תשס"ט ס' קטו) עמ' תתע שכתבו שיש לדקדק בכל התפילה (כפי הנראה ממרן הב"י ס' סא סעיף כב בשם ר' יונה והרד"ק)
כתבתי לעיל שהרשב"א יכול להתפרש לשני צדדים ולא מזה הבאתי ראייה לדברי.הרשב"א כתב ואפי' מי שאינו יודע לכוין המלות, ומחליף מלה במלה - מקבל שכר על הכוונה הכללית. וכן אמרו: "ודגלו עלי אהבה"
במשפט זה הרשב"א כבר לא מדבר על טעויות בקריאה, אלא על כוונה שדיבר בה לפני כן
מוכח מזה שני דברים: א) מי שיודע לדבר היטב ולא טורח לכוון דיבורו הוא מזלזל בכבוד בוראו (כמו שכתב העמודי גולה הבאתי דבריו לעיל), ב) מי שאינו יודע לדבר יפה יוצא אף לכתחילה!!!. משמע שאין הדקדוק עיקר בתפילה. לעומת זאת מי שלא יודע לכוון בשמע ישראל או באבות כי לא למד - אינו יוצא, כיון שכוונה היא עיקר בתפילה. והיום בלבלו והפכו את היוצרות, שעשו מהדקדוק עיקר ומהכוונה טפל, שסמכו על דעת הרמ"א שאין חוזרים על תפילה כי בימינו לא מכוונים. וכבר הראנו במקום אחר שאין כן דעת מרן הב"י.וכך כתב בספר חסידים סימן יח
אם יפלא בעיניך על אותן "המגמגמין" בלשון וכו' כי בוראינו אשר הוא בוחן לבות אינו שואל כי אם לב האדם אשר יהיה תמים עמו, ואחרי שאינו יודע לדבר כענין מעלה עליו כאלו אומר יפה. וכן אותם הקוראים פסוקי דזמרה בקול רם ונעים זמר ואינם יודעים הפסוקים ואומרים בטעות תפלתם וזמירותם מתקבל כריח נחוח. וגם הקדוש ברוך הוא שמח עליו שמחה גדולה ואומר כמה הוא מזמר לפני לפי דעתו על זה נאמר (שה"ש ב' ד') ודגלו עלי אהבה מעילתו עלי אהבה.
הועתק באליה רבה סימן רלב - ואחר שאינו יודע לדבר יפה מעלה עליו כאילו אמר יפה.
וכן הערוך השולחן סימן סב סעיף א
ופשוט הוא דמי שהוא נלעג לשון כמו שיש בני אדם שאין יכולים להטעים הרי"ש כראוי או שאין יכולין לומר שי"ן ימנית או שאומרים גימ"ל כדלי"ת וכיוצא בזה יצא כיון שמדבר לפי דיבורו, ויותר מזה איתא במדרש חזית על פסוק ודגלו עלי אהבה א"ר אחא עם הארץ שקורא לאהבה איבה כגון ואהבת ואיבת אמר הקדוש ברוך הוא ולגלוגו עלי אהבה.
ניסיתי להיזכר למה זה הושמט ולא הצלחתי. כנראה בהשפעתם של אלו שמתפללים בנוסח הבן איש חי.@הרב דורון רונן - כונת הלב עוד שאלה בבקשה, מדוע בברכת המזון בסידור לגבי ראש חודש מופיע ראש (ה)חודש הזה כמו שהרב עובדיה יוסף היה אומר להגיד, ואילו בתפילות שחרית מנחה וערבית לא מופיע בכלל?
תודה רבה על המענה.
בינתיים הרב שומע הערות והארות לשיפור הסידור?האם יש צפי למהדורה חדשה ?
@הרב דורון רונן - כונת הלב
זה אך ורק מאהבתינו לסידור שלובינתיים הרב שומע הערות והארות לשיפור הסידור?
להחליף פלטות זה עסק יקר, אבל בכל זאת בממוצע כל שנה וחצי בערך יוצאת מהדורה חדשה, כיון שכאשר מחליטים להדפיס בבית דפוס אחר אז מעדיפים לעשות פלטות חדשות ואז אפשר לחדש אותם.בינתיים הרב שומע הערות והארות לשיפור הסידור?
בטורקיה וסין יש עדיין פלטות?להחליף פלטות זה עסק יקר, אבל בכל זאת בממוצע כל שנה וחצי בערך יוצאת מהדורה חדשה, כיון שכאשר מחליטים להדפיס בבית דפוס אחר אז מעדיפים לעשות פלטות חדשות ואז אפשר לחדש אותם.
א. בודאי שיש, בדרך כלל סידורים לא עושים בדפוס דיגיטלי לכן חייבים גם פלטותבטורקיה וסין יש עדיין פלטות?