הרב דורון רונן - כונת הלב
Active member
לא מבין מדוע כבודו טורח להוכיח לי שצריך לעשות הפסק, והרי כבר כתבתי למעלה שברור שצריך לעשות הפסק קל. ואם כבודו חולק בזה ורוצה להוכיח משות יכין ובועז שצריך לעשות הפסק גדול ולא רק הפסק קל, אם כך זה חידוש גדול, דכיצד יתכן שאף אחד לא העיר על כך לפניו, והרי זה מצוה שמקיימים כל יום. ועוד שאף אחד מהפוסקים שהעירו שיש לקרוא ק"ש כראוי ובדקדוק לא ציינו זאת כדוגמא.מחילה מכבודו פסק הוא יותר מפסיק (עיין לקמן מספר עבד אברהם)
כל רבותינו שראו את תשובת יכין ובועז פסקו הלכה למעשה שיש לנהוג כדבריו, כל מה שלא כתבו כן בסידורים ישנים זה בגלל שלא ראו תשובה זו שכידוע אינו שו"ת נפוץ כ"כ
ז"ל היכין ובועז -
וענין ברוך שם כשאנו עוברים לפני התבה אנו מאריכין בברוך כדי ליתן ריוח בין הדבקים להפסיק בין ברוך לשם וכן שמענו מפי אדוני אבי מורי הרב ז"ל בהתפללו בעד העם לכפר בעדם והיה גוער במי שסומך ברוך לשם ואדוני אחי הרב ר' צמח ז"ל היה מכה בתבה כדי שלא יסמכו העם ברוך לשם ובמחזור הקהל וגם במחזור אשר בכתיבת יד א"ז הרשב"ץ ז"ל רשום פסק על ברוך.
וכן מרן ביבי"א ח"ח סימן י"א אות ח -
צריך להפסיק אחר תיבת "ברוך", ואח"כ יאמר "שם כבוד מלכותו", ויפסיק, ויסיים "לעולם ועד". וכמ"ש בשו"ת יכין ובועז ח"ב (סימן מב), וכתב, וכן שמענו מפי אדוני אבי מורי הרב ז"ל, והיה גוער במי שסומך ברוך לשם, ואדוני אחי הרב רבי צמח ז"ל היה מכה על התיבה למנוע העם שלא יסמכו ברוך לשם, וגם במחזור אשר בכתיבת יד אדוני זקני הרשב"ץ רשום פסק אחר תיבת ברוך
הנה כל הפוסקים שמצאתי בס"ד שדברו בעניין, כולם בסגנון אחד וברור שיש להפסיק בלי כל הלומד"ס הפסק קטן בלי פסיק, וכיוצא בדברים אלו
את הכה"ח והבית עובד לא הצלחתי להכניס
מלבד הנ"ל לענ"ד ברור ברור שאין שום בעיה שתהיה פסיק אחר המילה הראשונה, כמו שמצינו בתורה שיש אתנח אחר המילה הראשונה כגון בפרשת לך לך ויאמ֑ר אדני ה' במה אדע כי אירשנה.
וכן בפסוק ה' שפתי תפתח כתבו בחלק מהסידורים פסיק אחר שם ה' ע"פ מה שהעיר בסידור עוד יוסף חי בקונ' קול יעקב אות קח.
ויתרה מזו, הג"ר אברהם פונטרימולי בספר עבד אברהם (דף עד ע"א) הביא מכתב מאביו הרב פתח הדביר שמפורש בתהילים עב - וברוך׀ שם כבודו לעולם וימלא כבודו את כל הארץ אמן ואמן. שאחר ברוך יש פסק. והסביר טעמא שאם אינו מפסיק ביניהם נראה כמברך לאדם ששמו 'שם' ומה שאומר אח"כ כבוד מלכותו נפרד מהקודם. אבל כשמפסיק ברוך משם וממילא מסמיך שם לכבוד מלכותו, מובן שמברך לה'. והוסיף עוד טעם לשבח שהחיבור בין שם לכבוד מלכותו באה להורות ששמו יתברך וכבודו היא שכינת עוזו, הכל אחד בלי הפרש ביניהם. ע"ש.
ומלבד זאת לא התייחסתם כלל למה שכתבתי, דיש לנו ללכת בתר טעמא, שהסיבה לכל הצורך בהפסק היא רק משום שלא יטעו לחשוב ש'ברוך שם' מחובר, ומי שלומד את הפירוש של משפט זה ודאי לא יטעה לחשוב כך. לכן עדיף להשקיע את העיסוק בלימוד העניין ולא בעיסוק הטכני. וכבודו מוזמן לבדוק כמה באמת יודעים פירוש של משפט זה שהוא לדעתי אחד הקשים בתפילה, ולכן יש להעמיק בו.
ודרך אגב, דיון דומה יש גם לגבי מה שאומרים בתפילה וירד ה' בענן.. ויקרא בשם ה', שגם שם יש שחידשו לשים פסיק. וגם שם זה מיותר.
וכי בכל מקום שיש לעשות הפרדה נשים פסיק? למה לא מפריע לכם שלא שמים פסיק בי"ג מידות בין ה' ה' שכתבו המקובלים אזהרות חמורות למי שמחבר ביניהם?. אלא לא צריך לשים סימני פיסוק בכל מקום כי זה עלול לגרום לבלבול בהבנה של המשפט, ודי רק ללמוד העניין.
נערך לאחרונה: