'שלא יהא נראה כחוזר למעלה', היכן כתוב עם הארץ?? אני לא מאמין שיש חילוני אחד שמאמין שה' ופסלים בראו יחד את העולם. אלא כיון שנשמע כדבר לא טוב יש להקפיד. אלו דברים פשוטים כ"כ שאין מה להאריך
הדברים אכן פשוטים מאד, הטור לא כתב "שלא יהיה נשמע" אלא "שלא יהא
נראה", והוא כלשון חז"ל על לשונות תפילה אחרים, כדוגמת אמירת מודים מודים "
דמיחזי כשתי רשויות", וברור שאין זה עניין של תיקון לשון תפילה גרידא, אלא חשש של שיבוש בהשקפה. וזוהי גם כוונת הטור כאן.
אך חייב אני קצת להאריך יותר. דקדוק התפילה שתופס היום מקום מרכזי מאד בעבודת התפילה של רבים בציבור, נובע מכך שהציבור באמת מאמין שיש מלאך בשמים שסופר את מילות התפילה שאומרים ובודק כל מילה אם היא נכונה או לא. זו ממש הסתכלות מאד שטחית ורדודה על התפילה, אשר מצמצת אותה לפעולה טכנית, של אמירת מילים העולים לשמים ופועלים את פעולתם.
ההשקפה הנכונה היא שתפילה באה בראש ובראשונה להשפיע על המתפלל, וזאת בכמה תחומים, כגון: קבלת עול מלכות שמים, הקניית יסודי האמונה כמציאות השם, השגחת השם ועדו.
והנה למרות שזו סברה פשוטה, וכתובה מפורש אצל רבים מן הראשונים, קשה לעקור דעה משובשת זאת, כיון שהיא כבר פשטה בקרב הציבור, אפילו אצל הת"ח.
הנה רבותינו אומרים במדרש שה"ש: "אמר רבי אחא, עם הארץ שקורא לאהבה איבה, כגון ואהבת-ואיבת, אמר הקב"ה 'ודילוגו עלי אהבה'. אמר ר' יששכר: תינוק שקורא לְמשֶׁה מַשֶׁה, לְאַהֲרן אַהֲרַן, לְעֶפְרן עֶפְרַן – אמר הקדוש ברוך הוא: "וליגלוגו עלי אהבה".
אלא שלכתחילה צריך לקרוא נכון כי שיבוש בקריאה עלול להביא
לשיבוש בהבנה אצלו או אצל השומעים.
ודו"ק ותראה שזו גם תשובה לטעם שלא ישמע היום על לבבך ולא מחר.
ומה שכתבתם שהדברים פשוטים וברורים לכל מי שיודע הלכה בעיון, יש לדעת שנתקלתי לא פעם בת"ח גדולים מאד שבעניני הלכה בקיאים הרבה יותר ממני, אבל הבנתם בענינים של יסודות התפילה היתה רדודה מאד, ואכמ"ל.