• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.
  • לקראת מועד הבחינות לרבנות (אב תשפ"ה) "פורום מורשת מרן" שמח לבשר על פתיחת פורום מיוחד: "תשובות למבחני הרבנות", בו תוכלו להעלות תשובות שכתבתם על מבחנים קודמים. >> לקריאת התקנון לחצו כאן. >> לכניסה לפורום המיוחד לחצו כאן.

ספרים שמקובל לבטא את שמם לא כמו הניקוד במקור

1. למשל - מקובל לומר חומש במדבר בפת"ח , במקור זה בְּמִדְבַּ֥ר.
ואת"ל שמכיון שבפסוק זה בסמיכות והפרשה היא מילה יחידה, לכן שינו, את מה תאמר על פרשת בְּהַר, שכך קוראים גם את שם הפרשה, ולא "בָּהָר".
* יש גם את פקודי ששמעתי מי שאומר "פיקודי".
ואם מגיעים לדקדוק, אז יש עוד, כמו מי שאומר ויחי כשהאות י' הראשונה בשווא נע או בסגול ולא בשווא נח, ועוד.
[וגם מה שקוראים "פנחס" במקום "פינחס"].
 
שב שמעתתא
סִפְרֵי (שהוא נקרא ברבים כיון שהוא על שני ספרים, במדבר ודברים. ויש שקוראים אותו בחיריק)
כרתי ופלתי (שכתוב בפסוק: "וְהַכְּרֵתִי וְהַפְּלֵתִי", ויש שקוראים אותו בצירה)
דקה 30:25
[העמק דבר]
(מסכת כריתות)
- אבן האזל, וְיָשַׁבְתָּ אֵצֶל הָאֶבֶן הָאָזֶל.
- מאור ושמש, אַתָּה הֲכִינוֹתָ מָאוֹר וָשָׁמֶשׁ.
אז אולי גם "נקודות הַכָּסֶף"...
כלי יקר - פסוק: יֵ֣שׁ זָ֭הָב וְרׇב־פְּנִינִ֑ים וּכְלִ֥י יְ֝קָ֗ר שִׂפְתֵי־דָֽעַת׃
(אז אולי גם יערות דבש)
 
סִפְרֵי (שהוא נקרא ברבים כיון שהוא על שני ספרים, במדבר ודברים. ויש שקוראים אותו בחיריק)
אם היית יודע כמה מרן צעק על זה בשיעורים..... שצריך לומר ספרי עם צירי ולא חיריק כי ספרי בחיריק זה ספר שלי... ואילו ספרי זה על במדבר דברים.
 
הידעתם שספר שדי חמד יש מקפידים לקרוא לו שדה חמד?

ואגב הרבה מרבני אשכנז מתבלבלים בהגיית המשפחות של הספרדים, דוגמא אחת שאני זוכר בספר סגולות ישראל כל הזמן כותב רבי חיים פאלגו. ועוד.
 
חזור
חלק עליון