• ניתן לשלוח מערכות ויישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ספר רפואה וחיים פרק ט אות א

זה הרמה של אוצר החכמה. אם תרצה אמשיך
למקעזה לילד א כתב בוזישובת דזנוך בית יהוךה סימן עא וזה לשונו אם מתר להביא ספר תורה אצל היולדת המקשה לילד באשר שנךאה לך ךאינו נכון והוא בזיון לתוךה ובךט שאין לתן בןד האשה תשובה הדין עכך ומטעמך גם אדני אבי ז"ל הןה מקפיד קאיד שלא יזלזל בקבור הספר תורה קענןן זה ןשלא ןביאו הספר תורה אלא קפתח חדר של היולדת שזכות התורה ען עליה ולא לענין סגלה או רפואה ונפקא מינה באם שהיא מרשעת ונפש חוטאת ד ד ד לא לזכות וחשבלה עלכלפנים כלשכן שלא לתן בידיה או לפתחה או לתן ליד שום אישה עד כאן לשונו ד' ד ד י הנה נתבאר מדברי הרב ז"ל רעל כלפנים זכות התורה ד ד ד ד שמביאים לספר תורה בפתח החדר של היולדת ען עליה לילד אזר בזה יהןה ךמז הכתוב בסדר בראשית ה א זה ספר תולדות אדם כי זה הספר יגן להיות תולדות אדם ד ד ד ד ד ויולדת ברוח ואפשר דנקט האדם לרמז כי עקר זכות ד ד ד ד ד ן התורה אשר יגן על האישה לילד ברוח הוא האדם כי האישה ד ד ד ד ד ד ד ד ד אינה מצוה על תלמוד תורה ומכל מקום נראה לעניות רעתי להשיב על הוראת הרב ד
 
האם מישהו יוכל להעלות לכאן בהקדם האפשרי קובץ טקסט של ספר רפואה וחיים למהר"ח פלאג'י פרק ט אות א
תודה
למקשה לילד
(א) כתב בתשו' חינוך בית יאודה סי' ע"א וז"ל אם מותר להביא ס"ת אצל היולדת המקשה לילד באשר שנראה לך דאינו נכון והוא בזיון לתורה ובפרט שאין ליתן ביד האשה. תשובה הדין עמך ומטעמך גם א"א ז"ל היה מקפיד מאד שלא יזלזל בכבוד הס"ת בענין זה ושלא יביאו הס"ת אלא בפתח חדר של היולדת שזכות התורה יגן עליה ולא לענין סגולה או רפואה ונ"מ באם שהיא מרשעת ונפש חוטאת ולא לזכות יחשב לה עכ"פ כ"ש שלא ליתן בידיה או לפותחה או ליתן ליד שום אשה עכ"ל הנה נתבאר מדברי הרב ז"ל דעכ"פ זכות התורה שמביאים ס"ת בפתח חדר של היולדת יגין עליה לילד.
אשר בזה יהיה רמז הכ' בס' בראשית זה ספר תולדות אדם כי זה הס' יגן להיות תולדות אדם ויולדת בריוח ואפשר דנקט האדם לרמוז כי עיקר זכות התורה אשר יגן על האשה לילד בריוח הוא האדם כי האשה אינה מצווה על ת"ת.
ומ"מ נראה לע"ד להשיב על הוראת הרב ז"ל כי אפי' זה לבד להביא ס"ת בפתח חדר של היולדת לא נכון לעשות כן דהוא בזיון לתורה לטלטלו ממקומו יכול על מגן וכמ"ש בירו' ביומא פ' בא לו בכל אתר את אמר הולכים אחר התורה וכו' דנראה דאין ראוי להוציא את הס"ת להוליכו לצורך ב"ו ומכ"ש לדבר זה כי זכות התורה במקום שהוא יגן והיכן מצינו דיש זכות תורה בהבאה לבד דיותר טוב שיתן מעות לת"ח שילמוד בעת ההיא או בעלה וקרוביה ילמדו בתורה במקום שהוא ומה זכות תורה הוא מה שנותנים טורח לס"ת להביאו אצלה דבר שלא יש שורש וענף ואדרבא דברי הירושלמי הלזה וממ"ש ע"ז המרדכי סופ"ק דר"ה ורבני האחרו' בא"ח סי' קל"ו ותקפ"ה ומ"ש בעניותי בזה בתשו' במ"א נראה דלא ש"ד למעבד הכי. ועוד ראיה ממ"ש הטור בא"ח סי' (תרנ"ט) [תר"ס] בשם רב סעדייא שמקיפים מיד אחר ההפטרה בעוד הס"ת על התיבה ומנהג טוב הוא שלא להוציא ס"ת שלא לצורך כיון שאין קורין בו וכו' יע"ש. הרי דאפילו לעשות הקפות להלל ולהודות לה' בהושענות ובביה"כ עצמו החמיר ר"ס גאון והגם שסיים הטור וכתב אלא שלא נהגו כן היינו דהא מיהא הוא בתוך ביה"כ ולהללה ולהודות לה' לכבודו דוקא משא"כ נדון הרב ז"ל להוציאו ממקומו ולהביאו פתח השער אצל היולדת דהוא ח"ו הורדה ואין לעשות כן והוא ברור.
זולת זאת מצאנו בקבלה לעשות לאשה המקשה לילד ליקח כלי מים ולרחוץ רגלי עמודי הס"ת בהיותם בהיכל ובמקומם ולתת למקשה לילד לשתותן כי בזה ליכא שום פקפוק כלל ואדרבא כבוד גדול לתורה לשתות מי רחיצה של עמודי ס"ת וזה ברור.
ושו"ר בספר עיקרי הד"ט חיו"ד סי' כ"ו אות כ"ג שהביא תשו' כ"י להרב עזריאל דאייאנה סי' ג' שקרא תגר על מנהג גרוע להביא ס"ת למקשה לילד ולתיתו בחיקה דישתקע הדבר ולא יאמר והביא ג"כ פסק א' מהגאון רבי דוד גראץ ממנטובה צווח על זה והסכים עמו לבטלו יע"ש ועיין מ"ש מו"ה כנה"ג בי"ד סי' רע"ט הגב"י אות י"ג משם הרב באר שבע ועיין בקונט' ספר חיים.
 
חזור
חלק עליון