עירוי מכלי ראשון למים חמים

מים רותחים הנמצאים בכוס והכמות שלהם קטנה, ושוב מערים עליהם מים חמים מכלי ראשון (כפי שמצוי בתרמוס שקשה ללחוץ על הכפתור שמוציא את המים ויוצא כמות קטנה ושוב לוחצים חזק יותר ויוצא כמות גדולה יותר) האם הדבר אסור ע"פ מש"כ הביאור הלכה סימן שיח ס"ד ד"ה ונצטנן?
אולי יש לחלק בין בישול גמור לעירוי מכלי ראשון?
 
מים רותחים הנמצאים בכוס והכמות שלהם קטנה, ושוב מערים עליהם מים חמים מכלי ראשון (כפי שמצוי בתרמוס שקשה ללחוץ על הכפתור שמוציא את המים ויוצא כמות קטנה ושוב לוחצים חזק יותר ויוצא כמות גדולה יותר) האם הדבר אסור ע"פ מש"כ הביאור הלכה סימן שיח ס"ד ד"ה ונצטנן?
אולי יש לחלק בין בישול גמור לעירוי מכלי ראשון?
האם זה לא עונה על השאלה:
מתוך אוצר השבת סי' שיח לבעל ידי כהן

עירוי מכלי ראשון על כוס רטובה​

מותר מעיקר הדין לערות מים רותחים מכלי ראשון על כוס או כפית רטובה שיש בה כמה טיפות, ומכל מקום צריך לנער היטב את הכוס קודם שיערה עליהם מכלי ראשון[1], והמחמיר לנגב את הכלי קודם העירוי, תבוא עליו ברכה[2]. ויש חולקים ואומרים שצריך לייבשה לגמרי[3].

ולכולי עלמא אם היתה הכוס רטובה מחמת שהיה בה קודם לכן משקה מבושל, אין צריך לנגבה קודם שיערו לתוכה מכלי ראשון[4].

לחלוחית בלבד​

אם ניגב את הכוס ונשארה לחלוחית בדפנותיו, אין חשש לערות מהמיחם לתוכה, כיון ללחות זו חשיבות של תיקון כלל, שהרי אין בה ממשות[5].

מכסה קדרה שיש בו טיפות מים​

מותר להסיר את מכסה הקדרה מקדרה רותחת אף על פי שמצטברים אדים לחים מתחת המכסה ונעשים לטיפות מים חמים, ובשעת הסרת המכסה חוזרים ונופלים אל תוך הקדרה, ומותר לעשות כן אפילו אם הקדרה מונחת על גבי אש גלויה[6]. ואם לאחר מכן רוצה להחזיר את המכסה על גבי הקדרה, צריך לנער היטב את המכסה מטיפות המים שעליו[7].



[1] שו"ת דברי יציב (ח"א סי' קנו). שו"ת הר צבי (ט"ל הרים מבשל אות א). שו"ת שבט הלוי (ח"ז סי' מב אות ב). שו"ת ציץ אליעזר (חי"ג סי' מ). שו"ת שבט הקהתי (ח"ב סי' קמו). שולחן שלמה (ח"ב עמ' שלו). מאור השבת (ח"ב עמ' תרנ) בשם הגרי"י פישר. זה השולחן (עמ' לו) בשם החזו"א. שו"ת יבי"א (ח"ד או"ח סי' לג). חזו"ע שבת ד (עמ' שפב). מנוחת אהבה (ח"ב פ"י סעי' לה).
וטעמם, דהוי פסיק רישיא דלא ניחא ליה שלדעת הערוך מותר לכתחילה, ואף לחולקים, שמא הלכה כהסוברים שעירוי ככלי שני. ועוד ששיעור בישול מים האסור מהתורה הוא כדי לרחוץ בהם אבר קטן, ומסתמא אין בטיפות הללו כדי שיעור זה. ועוד שיש הסוברים שדבר הנאכל חי אם עבר ובישלו איסורו מדרבנן.
ויש להעיר מדוע לא הביאו ראיה מהשו"ע בסעי' יא מדין אמבטי שהוא כלי ראשון [להבנת הב"י] שמותר לערות ממנו על צונן. ושוב מצאתי שהביא ראיה זו במנוחת אהבה (ח"ב עמ' שנד הערה 115), ולדעתו יש להתיר לכתחילה בצירוף הטעמים שנזכרו לעיל.
אך בשלחן שלמה (ס"ק מו) כתב שדוקא בצוננים שעל כל פנים הם ניכרים בפני עצמם, ומתערבים בחמין שמערה עליהם, אין העירוי מבשלם כדי קליפה כיון שמיד כשמתערבים מתקררים החמין, משא"כ בנ"ד שיש רק לחלוחית של מים בכוס ואין כאן תערובת ממש של מים במים.
[2] הליכות עולם (ח"ד עמ' נו). ילקוט יוסף (שבת ג עמ' קעו). הלכה ברורה (עמ' שנו).
[3] שביתת השבת (פתיחה מבשל אות יט) שהגאון הצדיק רבי אריה ליב מסטוויסק היה נזהר לנגב הכוסות קודם שיערה עליהם רותחים. אלא שסיים, שלא ראינו לזולתו מרבנן קשישאי דעבדי הכי. שו"ת אג"מ (או"ח ח"א סוף סי' צג, וח"ד סי' עד בישול אות יט) ולדעתו אם עבר ועירה על מים מועטים שלא התבשלו, כל המים אסורים בשתיה, כיון שדינם כדבר שיש לו מתירין במוצאי שבת. שו"ת מנחת יצחק (ח"ט סי' ל). שו"ת אז נדברו (ח"ז סי' כד). שו"ת באר משה (ח"ו סי' קי). שו"ת אול"צ (ח"ב עמ' רלה). שו"ת תשובות והנהגות (ח"א סי' רז). חוט שני (ח"ב עמ' קסג) וטעמם שהוא פסיק רישא דניחא ליה, כיון שנוח לו שיתבשלו המים כדי שכוסו לא יצטנן ממים אלו.
[4] שביתת השבת (פתיחה מבשל אות לב) בשם הגרצ"פ פראנק. שו"ת אג"מ (או"ח ח"א סוף סי' צג). שו"ת אול"צ (ח"ב עמ' רלה), שבזה יש לצרף דעת הראשונים שאין בישול אחר בישול בלח שנצטנן. הגרי"ש אלישיב הו"ד באשרי האיש (ח"ב עמ' רצה).
[5] חוט שני (ח"ב פכ"ט ס"ק ז).
[6] שש"כ (פ"א הערה קו) בשם הגרש"ז אויערבאך. הלכה ברורה (עמ' שנט) ע"פ הטעמים שנתבארו לעיל בדין עירוי מכלי ראשון על כוס רטובה, כיון שהוא פסיק רישא דלא ניחא ליה, ועוד שאין במים אלו שיעור כדי לרחוץ אבר קטן. ואין לחוש למחזי כמבשל, כיון שאין דרך בישול בכך. ומה גם שכמעט אי אפשר להזהר בזה שלא יפלו טיפות מים מהמכסה אל תוך הקדרה בשעת הסרתו מעליה.
[7] חוט שני (ח"ב עמ' קסג). שש"כ (פ"א הערה קז). מאור השבת (ח"ב עמ' תקעב) בשם הגרש"ז אויערבאך. שו"ת אז נדברו (ח"ז סי' טז). הלכה ברורה (עמ' שסא) ואף שהנימוקים שהובאו לעיל שייכים בנ"ד, מ"מ לכתחילה ראוי יותר לנער המכסה ולא לסמוך על הצירופים הנ"ל במקום שאפשר לעשות אליבא דכו"ע, והמחמיר אף לנגבו תבוא עליו ברכה. ע"ש.
 
דהוי פסיק רישיא דלא ניחא ליה
כאן זה ניחא ליה שרוצה שכל המים יהיו חמים

ראיתי שבהלכה ברורה כ"כ שאסור לספרדים ולאשכנזים מותר
אך לא כתב אם אסור גם במקרה של עירוי מכל ראשון על הכלי השני
 

קבצים מצורפים

  • _הלכה ברורה - בישול בכלי שני.pdf
    4 MB · צפיות: 2
יש לציין שגם ממרן בחזון עובדיה ח"ד (בתשובה על עירוי מים חמים על תבשיל שהתייבש) נראה שמסכים לפמ"ג הנ"ל שיש לאסור לבשל מים חמים בכלי שני וז"ל שם:
שכל שהמים חמים עודם בכלי ראשון, אפילו נחו קצת מרתיחתם, כל עוד היד סולדת בהם, דינם ככלי ראשון ממש, וכמו שכתב המנחת כהן (משמרת השבת שער ב פרק ב), על פי דברי רבינו ירוחם אליבא דרבינו יונה. אבל כשיצאו מכלי ראשון, כיון שיש אומרים שעירוי ככלי שני, וגם לדידן שעירוי מבשל כדי קליפה, יש לומר שזהו לחומרא רק מדרבנן. (וכמו שהבאתי בשו"ת יחוה דעת שם בשם הרמב"ן וסיעתו. וראה עוד בשו"ת יביע אומר ח"ד חאו"ח סי' לג אות טז). אם כן אפילו עדיין היד סולדת בהם, כיון שפסק כח רתיחתם מכלי ראשון, כשחוזר ומטילם לתוך הקדרה חוזרים ומתבשלים, ויש בהם דין בישול, וכמו שכתב הפרי מגדים (משבצות זהב סי' רנג ס"ק יג, ואשל אברהם סי' שיח ס"ק יב), שאם הורקו המים החמים לכלי שני, אע"פ שעדיין היד סולדת בהם, אם מחזירם לכלי ראשון יש בהם משום בישול אחר בישול בלח. והובא להלכה במשנה ברורה בביאור הלכה (סי' שיח סעיף ד) ד"ה אם נצטנן. וכן הבין האגלי טל (בהשמטות דף קלח ע"ב) בדעת רבינו יונה. (והובא בספר יחוה דעת שם). וכן כתב הגאון רבי יצחק טייב בערך השלחן (סי' רנג סק"ד).
 
נראה שיש לחלק,
מקור דין הביה"ל הוא מדברי הפמ"ג כאן (א"א יב) וז"ל : ואם הורק לכלי שני אף יד סולדת בו יש לומר דיש בישול אחר בישול אם מניחו אח״כ בכלי ראשון וכדומה, עי׳ סי׳ רנ״ג, עכ"ל.
ולמד כן מדין השו"ע שם (סעיף ד): יש למחות ביד הנוהגים להטמין מבע״י קומקום של מים חמים ונותנים אותם לתוך הקדירה בשבת כשהתבשיל מצטמק ע"כ. ומלשון הר"י שהביא בב"י שהוא מריה דהאי דינא, ועוד יותר בלשון ר"י עצמו בעליותיו לב"ב , מפורש להדיא שאוסר אפי' שהמים שמערה לתוך התבשיל יד סולדת בהם, מפני שיש מ"ד בירושלמי דסבירא ליה דעירוי אינו ככלי ראשון וא"כ "כשמערין המים, לאלתר שיצאו מן הכלי אע"פ שהן רותחין פסק כוח רתיחתן מלבשל, כדין כלי שני שאינו מבשל, ומתבשלין בכלי ראשון, ומים מבושלים אם פסקה רתיחתן יש בהם משום בישול" (המודגש הוא לשון ר"י),
ולכאורה היה נראה שאם מרן פסק את ר"י להלכה, א"כ צריך להחמיר לאידך גיסא, ולחוש ג"כ למ"ד השני בירושלמי שעירוי ככ"ר - ובאמת שמרן בעצמו פוסק בשיח שאסור לערות מכלי ראשון על תבלין כי עירוי ככ"ר, א"כ ודאי שכאן המים שנמזגו כבר לכוס הם כלי שני שפסק כוח רתיחתן לכו"ע, ועתה כשמערים עליהם מכ"ר -ולפי פסק השו"ע שערוי חשיב ככ"ר- מרתיחן שוב, ויהיה אסור..
אבל נראה לחלק, שהרי במים שמתערבים עם מים הדין שונה, וכמו שמרן פוסק בשיח סעיף יב, שמותר לצוק חמין מכ"ר לצונן, (ושם נראה שדעתו אפי' שהחמין מרובין, כפשטות דברי הרמב"ם שמרן העתיק לשונו) למרות שפסק שם שערוי ככ"ר. וכמו שכתבו הראשונים שעירוי ככ"ר רק בדבר יבש שהמים מכין בקילוחן, אבל מים במים שהם מתערבים מיד מותר גם לערות מכ"ר על צונן. וא"כ גם כאן המים מהעירוי מתערבים עם המים הפחות חמים והתוצאה שהמים מהעירוי מאבדים מחומם, ולא ירתיחו את המים שכבר היו,
ועם כי ניתן לומר ששונה הדין כשהמים שבכלי הם צוננים לגמרי שאז נאמר שהמים החמין מתקררים מיד, משא"כ שהמים שבכלי שני הם יד סולדת, אפשר לומר שהרותחין מן העירוי ירתיחו אותם שוב, עדיין יש לחלק, שטעמו של ר' יונה הוא משום שאפי' אם היד סולדת במים, עדיין שייך בהם בישול מפני שאם יגיעו לרתיחה יוכלו לבשל, וזה חלק מהגדרת הבישול במים, שיהיו ראויים לבשל בהם, אז כל זמן שלא רתחו המים כ"כ, אפי' שכבר הגיעו ליד סולדת, לא חשיב כמבושל כל צורכו, ויש איסור, אך כל זה שם, שהמים מן העירוי חוזרים לכלי ראשון, וכשירתחו יוכלו לבשל, משא"כ כאן שבאים לכלי שני וכלי שני אינו מבשל, וכמו שכתבו בתוס', שכלי שני שלא עמד על האור אין דופנותיו חמים והולך ומצטנן, ואין לו את ה"איכות" לבשל, שהרי מצטנן מהר, ולכן למרות שעתה הכ"ש 90 מעלות, וכ"ר רק 70 מעלות, לכ"ר אסור לתת דבר לא מבושל, ובכ"ש מותר, א"כ גם כאן למים שבאים בכלי שני לא יהיה את ה'איכות' לבשל ולכן נראה שגם לר"י יהיה מותר.
ובלאו הכי דעת ר' יונה הוי דעה יחידאה, שמדברי כל הראשונים משמע שאם המים הם יד סולדת אין בהם בישול, וגם יש לצרף דעת הר"ן והרשב"א שס"ל שאין בישול אחר בישול בלח... ועוד יש לצרף דעת רשב"ם שעירוי לעולם ככ"ש.. ולכן הבו דלא לוסיף עלה, והיכא דאיתמר איתמר, ויש טעם לחלק בין הנידונין... (גם לטעם ר' ירוחם ברנ"ג אינו דומה, ששם אסר מפני שיש בישול אחר בישול בלח במצטמק ויפה לו, ששם איירי בנתינת מים לתבשיל, משא"כ כאן מים במים הוי מצטמק ורע לו...)
כמובן שכל זה בדרך אפשר ולא להלכה!
 
שים לב, ששם מיירי לגבי עירוי על צונן, ושייך הסברות תתאה גבר, ושהחמין מתערבים בצוננים ואין בהן כוח לבשל, אך אתה כתבת לגבי לערות על חמין, ולא נראה ששייך לומר הסברות הנ"ל... אבל כבר כתבנו לעייל חילוק נכון בס"ד שנראה שגם בכהאי גוונא מותר מטעמי אחריני
 
חזור
חלק עליון