• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

עכשיו זה הזמן למגילת אסתר !!

מגילת הרב עובדיה
בשמחה !!
עקרי הדינים לדעת מרן זיע"א (מה שלא נהוג בעולם כ"כ)
א. הגליון למעלה יהיה לכתחילה לכל הפחות ג' אצבעות, שהוא שיעור 5.7 ס"מ, ובדיעבד ב' אצבעות שהוא שיעור 3.8 ס"מ [רוב המגילות היום כ3 ס"מ].
ב. הגליון שלמטה יהיה לכתחילה לכל הפחות ד' אצבעות שהוא שיעור 7.6 ס"מ ובדיעבד ג' אצבעות שהוא שיעור 5.7 ס"מ [רוב המגילות היום כ4 ס"מ].
[חזון עובדיה פורים עמו' רנא]
יש להדגיש - כי גם מרן זיע"א עצמו לא הקפיד לקרוא דווקא במגילה לפי השיעורים הנ"ל, ואדרבה תקופה מסויימת היה קורא במגילה כזו שנתנו לו ואח"כ החליף למגילה רגילה [מסבירים שמה שכתב כאן "בדיעבד" לא הכוונה לעיכובא אלא למצווה מן המובחר]
יש לציין עוד שגם הגר"ח קנייבסקי זצ"ל היה מקפיד לקרוא במגילה של השיעורים הנ"ל בדווקא, אלא שהוא חישב אותם לפי שיעור רבו החזו"א ונמצא הרבה יותר גדול !!
ג. לכתחילה שהמגילה תהיה של 11 שורות כדי שלא יצטרכו להגדיל את האותיות של עשרת בני המן.
[שם עמו' רנו]
ד. מעיקר הדין, קי"ל כהרמב"ם שקלף למגילת אסתר א"צ עיבוד לשמה [לכן לא צריך לקנות קלף יקר עבודת יד ואפשר קלף מכונה, שגם לגביו י"א שנחשב לשמה]
[שם עמו' רלג]
עוד משהו - במידה ותהיה הזמנה כזו, אעשה כל מאמץ בעזרת ה', לברר אצל באי ביתו של מרן זיע"א אם ישנן עוד הקפדות והידורים שאמר או נהג מרן זיע"א ואם תהיה אפשרות אכניסם גם כן.
שימו לב - אם בכל זאת רוצים לכתוב מגילה כזו, יש להזמין קלף בהזמנה מיוחדת, ואז, לפי הידוע לי אפשר להזמין רק עבודת יד והמחיר בהתאם [יותר מכפול - קלף רגיל כ650 ש"ח ועבודת יד כ1400 ש"ח לכל המגילה]
 
יש לציין לעיין בספר "דברי שלום" תשובות והנהגות מראש הישיבה חכם שלום כהן זצ"ל עמו' תקיז שהביאו שם שהרב זצ"ל לא היה מקפיד כלל על כל דיני הגיליונות הנ"ל, עיין שם שביארו את הדבר.
וע"ש עוד מדיני כתיבת המגילה, שבחלקם לא הייתה דעתו כדעת מרן זיע"א.
 
יש לציין לעיין בספר "דברי שלום" תשובות והנהגות מראש הישיבה חכם שלום כהן זצ"ל עמו' תקיז שהביאו שם שהרב זצ"ל לא היה מקפיד כלל על כל דיני הגיליונות הנ"ל, עיין שם שביארו את הדבר.
וע"ש עוד מדיני כתיבת המגילה, שבחלקם לא הייתה דעתו כדעת מרן זיע"א.
לכן זה נקרא מגילת הרב עובדיה ולא מגילת חכם שלום...
אבל רבים כן הקפידו בזה ובהם החזו"א הגרי"ש אלישיב הגרח"ק ויבדל"א הגר"מ שטרנבוך.
 
מאן דהוא ביקש דוגמא של הכתב וכנראה חזר בו, עכ"פ הנה:
 

קבצים מצורפים

  • מגילה 1.JPG
    4 MB · צפיות: 31
  • מגילה 2.JPG
    4.2 MB · צפיות: 24
עקרי הדינים לדעת מרן זיע"א (מה שלא נהוג בעולם כ"כ)
א. הגליון למעלה יהיה לכתחילה לכל הפחות ג' אצבעות, שהוא שיעור 5.7 ס"מ, ובדיעבד ב' אצבעות שהוא שיעור 3.8 ס"מ [רוב המגילות היום כ3 ס"מ].
ב. הגליון שלמטה יהיה לכתחילה לכל הפחות ד' אצבעות שהוא שיעור 7.6 ס"מ ובדיעבד ג' אצבעות שהוא שיעור 5.7 ס"מ [רוב המגילות היום כ4 ס"מ].
[חזון עובדיה פורים עמו' רנא]
יש להדגיש - כי גם מרן זיע"א עצמו לא הקפיד לקרוא דווקא במגילה לפי השיעורים הנ"ל, ואדרבה תקופה מסויימת היה קורא במגילה כזו שנתנו לו ואח"כ החליף למגילה רגילה [מסבירים שמה שכתב כאן "בדיעבד" לא הכוונה לעיכובא אלא למצווה מן המובחר]
כי השיעורים הנ"ל נאמרו על ספר תורה. ומבואר שבנביאים צריך פחות ובכתובים עוד פחות. ומגילת אסתר היא מן הכתובים.
ד. מעיקר הדין, קי"ל [אפשר בשעה"ד כשאין לו מגילה אחרת לסמוך על] הרמב"ם שקלף למגילת אסתר א"צ עיבוד לשמה [לכן לא צריך לקנות קלף יקר עבודת יד ואפשר קלף מכונה, שגם לגביו י"א שנחשב לשמה]
תוקן בפנים.
 
לכן זה נקרא מגילת הרב עובדיה ולא מגילת חכם שלום...
אבל רבים כן הקפידו בזה ובהם החזו"א הגרי"ש אלישיב הגרח"ק ויבדל"א הגר"מ שטרנבוך.
אבל למה זה מגילת הרב עובדיה? באותה מידה זו מגילת הרב קניבסקי שגם הקפיד על כך למעשה
 
אבל למה זה מגילת הרב עובדיה? באותה מידה זו מגילת הרב קניבסקי שגם הקפיד על כך למעשה
גם זה כואב לכם?! שזה נקרא מגילת 'הרב עובדיה'...אין לכם תקנה.

אגב משתמש "חדש" ממש, 'הצטרפת' היום בשעה 14:52, אך ורק בשביל ההודעה הזו...
תמשיכו לפתוח פרופילים חדשים בכל עת..הגם לכבוש את המלכה עימי בבית.
 
גם זה כואב לכם?! שזה נקרא מגילת 'הרב עובדיה'...אין לכם תקנה.

אגב משתמש "חדש" ממש, 'הצטרפת' היום בשעה 14:52, אך ורק בשביל ההודעה הזו...
תמשיכו לפתוח פרופילים חדשים בכל עת..הגם לכבוש את המלכה עימי בבית.
אתה לא מסוגל לענות ענינית? לא כואב לי כלום, אני ספרדי שמתפלל בבית כנסת ספרדי ולאחרונה ראיתי שהחלו לשווק את זה כנראה מטעמים מסחריים, הרב עובדיה עצמו כמדומני כלל לא השתמש בזה, ופעם אחת התפללתי אצל הרב יצחק וגם לא ראיתי את זה, ולעומת זה בררתי אצל בני הישיבות הליטאיים ואמרו לי שזה נכנס אצלם כמו הגנרטור בשבת בגלל הרב קניבסקי, אין צורך לאמץ דברים של הרב עובדיה שכתב לא להלכה בשביל האקשן, ב"ה יש לנו מספיק הלכות מהרב וההמצאה הזאת ממש מיותרת.
 
אתה לא מסוגל לענות ענינית? לא כואב לי כלום, אני ספרדי שמתפלל בבית כנסת ספרדי ולאחרונה ראיתי שהחלו לשווק את זה כנראה מטעמים מסחריים, הרב עובדיה עצמו כמדומני כלל לא השתמש בזה, ופעם אחת התפללתי אצל הרב יצחק וגם לא ראיתי את זה, ולעומת זה בררתי אצל בני הישיבות הליטאיים ואמרו לי שזה נכנס אצלם כמו הגנרטור בשבת בגלל הרב קניבסקי, אין צורך לאמץ דברים של הרב עובדיה שכתב לא להלכה בשביל האקשן, ב"ה יש לנו מספיק הלכות מהרב וההמצאה הזאת ממש מיותרת.
כשלא תפתח משתמש חדש בשעה 14:52 עבור ההודעה, ולא תתנסח בעזות מצח על מנת לקנטר ("בשביל האקשן", "המצאה מיותרת"), נתייחס אליך בצורה עניינית.
מניסוח הדברים אני די בטוח שאני יודע במי מדובר...פורים עבר ואין צורך במסכות, ולקראת פסח ראוי לנקות את החמץ שבלב...חג שמח.
 
נערך לאחרונה:
כשלא תפתח משתמש חדש בשעה 14:52 עבור ההודעה, תקבל תשובה עניינית.
מניסוי הכתיבה אני די בטוח שאני יודע במי מדובר...פורים עבר ואין צורך במסכות, לקראת פסח כדאי לנקות את החמץ שבלב...חג שמח.
אתה משכנע אותי שאין מה לשוחח כאן, תגובות אמוציונליות רדודות, הבנתי.
 
כל בית כנסת ליטאי מכובד מחזיק את המגילה הזאת וזה לא בגלל הפרסום של הרב עובדיה, לעומת זה מעט מאד בתי כנסת ספרדים ראיתי את המגילה הזאת אצל הבעל קורא
נכון, אבל אצל ה"ציבור" הרב עובדיה פירסם זאת.
ויש היום לא מעט אנשים "פרטיים" ספרדים שיש להם מגילה זו.
 
אתה לא מסוגל לענות ענינית? לא כואב לי כלום, אני ספרדי שמתפלל בבית כנסת ספרדי ולאחרונה ראיתי שהחלו לשווק את זה כנראה מטעמים מסחריים, הרב עובדיה עצמו כמדומני כלל לא השתמש בזה, ופעם אחת התפללתי אצל הרב יצחק וגם לא ראיתי את זה, ולעומת זה בררתי אצל בני הישיבות הליטאיים ואמרו לי שזה נכנס אצלם כמו הגנרטור בשבת בגלל הרב קניבסקי, אין צורך לאמץ דברים של הרב עובדיה שכתב לא להלכה בשביל האקשן, ב"ה יש לנו מספיק הלכות מהרב וההמצאה הזאת ממש מיותרת.
מאיפה החוצפה הזו?
 
חזור
חלק עליון