מחילה מכת''ר חיוב האדם על נטילת ידים בברכה זה רק כשאוכל כביצה זה שהוא מתחיל לאכול עכשיו וזה בידו לעשות זאת כשלא הגיע לאכילת כביצה או לכל הפח' לכזית אין עליו כל חיוב בברכה ואפילו אסור לו לברך על כך וכל מה שהוא מברך על סמך זה שהוא ממשיך לאכול אבל מי אמר אולי בהמשך האכילה יסתם תאבון האכילה וכדו' דבר שמצוי לרוב פעמים רבות ויש כאלו שבשבילם זה ממש אכילת גסה ומאוסה שוודאי לא ראוי לברך עליה על נטילת ידים בשם ומלכות וא''כ מה זה שונה משינה שאינו תלוי בו גם אכילה אינה תלויה בוולענ"ד אין הנידונים דומים, וכדברי התוס' עצמם שהביאם הראש"ל, שגבי שינה בסוכה אין הדבר בידו אלא בידי שמים, והיינו שאדם לא יכול לעמוד ולומר כרגע אני יושן, שהרי יתכן שלא ירדם וכמו שמצוי רבות פעמים, ובמילים אחרות הוא לא יכול ללחוץ על כפתור כדי להרדם, ולכן אין כאן "רגע" שבו הוא יוכל לומר במאה אחוז שהוא הולך לישון, לעומת זאת גבי אכילת פת, ודאי וודאי שהדבר בידו של האדם לומר ולדעת שהוא יגיש את הפת לפיו ויאכל ברגע זה שהוא מברך, וכיון שהדבר בידו וכרגע כוונתו לאכול, ממילא אין בזה חשש מה יקרה אח"כ, אבל גבי שינה דמעיקרא לא היה רגע בו יכל לומר שעכשיו ישן במאה אחוז- אין הדבר בידו, לכן לא נתקן ע"ז ברכה.
לענ"ד דחוק טובא לומר כן על אכילת כביצה, שיגיע לידי אכילה גסה, ובסתמא אדם בא לאכול כשהוא לכה"פ מעט רעב, ואין צריך לחשוש שמא יקפוץ עליו פתאום שובע קיצוני, עד כדי כך שאכילתו תהפך לאכילה גסה. ואשר על כן לענ"ד אכילה הוי בידו, משא"כ בשינה, כפי שכתב הכותב לעיל.מחילה מכת''ר חיוב האדם על נטילת ידים בברכה זה רק כשאוכל כביצה זה שהוא מתחיל לאכול עכשיו וזה בידו לעשות זאת כשלא הגיע לאכילת כביצה או לכל הפח' לכזית אין עליו כל חיוב בברכה ואפילו אסור לו לברך על כך וכל מה שהוא מברך על סמך זה שהוא ממשיך לאכול אבל מי אמר אולי בהמשך האכילה יסתם תאבון האכילה וכדו' דבר שמצוי לרוב פעמים רבות ויש כאלו שבשבילם זה ממש אכילת גסה ומאוסה שוודאי לא ראוי לברך עליה על נטילת ידים בשם ומלכות וא''כ מה זה שונה משינה שאינו תלוי בו גם אכילה אינה תלויה בו
מחילה המציאות סותרת את כבדולענ"ד דחוק טובא לומר כן על אכילת כביצה, שיגיע לידי אכילה גסה, ובסתמא אדם בא לאכול כשהוא לכה"פ מעט רעב, ואין צריך לחשוש שמא יקפוץ עליו פתאום שובע קיצוני, עד כדי כך שאכילתו תהפך לאכילה גסה. ואשר על כן לענ"ד אכילה הוי בידו, משא"כ בשינה, כפי שכתב הכותב לעיל.
מה תענה על מצוות צדקה שלא מברכים מה החשש שעני רוצה כסף ומבקש כסף ממך ולפתע אינו מעונין ?ובסתמא אדם בא לאכול כשהוא לכה"פ מעט רעב, ואין צריך לחשוש שמא יקפוץ עליו פתאום שובע קיצוני, עד כדי כך שאכילתו תהפך לאכילה גסה
אדם רגיל לא מגיע לכזית ולכביצה?מחילה המציאות סותרת את כבדו
א. תראה בשבתות בעיקר שיש עפות בשר ודגים אורז ושאר ירקות הרבה תשים לב בקושי מגעים עם הפת לכזית ק''ו לכביצה
ב. יש כאלו לפעמים זה מצוי אחרי צום וכדו' או סתם כך שנסתם התאבון הרי סוף סוף אין זה וודאי תלוי
מה זה נוגע?!מה תענה על מצוות צדקה שלא מברכים מה החשש שעני רוצה כסף ומבקש כסף ממך ולפתע אינו מעונין ?
זיל בתר טעמא שהרי למה לא מברכים על מצווה שתלויה באחרים בגלל שאחר יכול לחזור בו אבל כמה אתה יודע על עני שביקש צדקה וחזר בו אבל אנחנו לא אומרים זאת בגלל שמספיק שיכול להיות כזה דבר זה כבר סיבה שלא מברכיםשכל דבר התלוי בדעת אחרים אין מברכין עליו, כי אין הדבר סוף דבר אצל המברך.
אתה מוזמן לראות מסביבך וכן תתפלא לשמעו וכן ה''ה בחתונות וכדו'אדם רגיל לא מגיע לכזית ולכביצה?
חידשת לי.
נכון מאוד. כללא הוא במה שתלוי בדעת אחרים בלבד.זיל בתר טעמא שהרי למה לא מברכים על מצווה שתלויה באחרים בגלל שאחר יכול לחזור בו אבל כמה אתה יודע על עני שביקש צדקה וחזר בו אבל אנחנו לא אומרים זאת בגלל שמספיק שיכול להיות כזה דבר זה כבר סיבה שלא מברכים
סביבי אני פורס חלות לרוב לבני המשפחה ולמסובין הי"ואתה מוזמן לראות מסביבך
איני רגיל לאכול בחתונות, כך שאינני יודע.וכן תתפלא לשמעו וכן ה''ה בחתונות וכדו'
לא צריך להגזים.טוב בא נסכם שאצל כת''ר כל אחד אוכל ב''ה חלה +
יפה מאוד וגם בריאואני רואה בעיני בכמה מקומות שחלה אחת מספיקה ל13 ו 14 נפשות גדולים ועוד נשאר ........
אם מתחילים מהסוף להתחלה ומתחילים במנה אחרונה ומשם למנה עיקרית ומשם למנה ראשונה ומשם לחלות וסלטים אז זה אכן סביר, אבל מי שמתחיל בחלות וסלטים יותר מסביר שהוא אוכל יותר מ60 גרם פת (ואיני נכנס כעת לנפח ומשקל).כשאוכלים הרבה מהחמין או מהאורז והבשר והדגים אז אין מה לעשות זה התוצאות
שים לב שהחילוק הוא בין תלוי בדעת עצמו, לתלוי בדעת אחרים.מסכים איתך שזה נדיר שמי שמתחיל לאכול רק לחם שלפתע לא בא לו עוד תאבון וגם בזה חכמים מתחשבים כמו שבצדקה וכיבוד הורים וכדו על אף שזה נדיר
נכון אבל במידה ויש כאלו שהתחילו לאכול וכבר אין להם תאבון בא לא נדון עכשיו אם זה מצוי או לא מספיק שיש כאלו זה כבר סברה להגיד שלא יברך למה לא ?שים לב שהחילוק הוא בין תלוי בדעת עצמו, לתלוי בדעת אחרים.
כבודובקושי מגעים עם הפת לכזית ק''ו לכביצה
וכי בשופטני עסקינן?נכון אבל במידה ויש כאלו שהתחילו לאכול וכבר אין להם תאבון בא לא נדון עכשיו אם זה מצוי או לא מספיק שיש כאלו זה כבר סברה להגיד שלא יברך למה לא ?
נראה כוונתו לביצה דבר יוכני.כבודו
מדברים על ביצת תרנגולת, ולא של בת יענה
לחמניה הכי פשוטה המצוייה זה כביצה וחצי, א"כ לשיטתך אוכלים פחות מחצי לחמניה וגם זה בקושי?
והריטב''א גם דיבר על שופטניוכי בשופטני עסקינן?
תורת החילוק שלך לאן הלכה?והריטב''א גם דיבר על שופטני
ואם בעינך אדם שאכל כזית לחם ואח''כ שבע מהבשר והאורז ושאר ירקות ולא רוצה כלל לאכול עוד לחם הוא נקרא שוטה אז בזה תם הדיון