• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

עלון השיעור השבועי פרשת דברים תשפ"ג

לא מדויק, כתוב מפורש "כי ע"פ הקבלה וכו'". ואה"נ ע"פ הפשט לא כך גם לאורל"צ.
ומה תאמר שמשמע שהכריע כהקבלה, גם זה אינו מוכרע וכנ"ל.
בנוסח השיעור משמע כמה דברים:
א. שהאורל״צ החליט מעצמו לכאורה שע״פ הקבלה יש כאן בעיה
ב. שיש קושיא על דברי החינוך מהקבלה
ברגע שאני פותח את האורל״צ בפנים ורואה שהדברים הפוכים לחלוטין:
א. האורל״צ הביא את הרש״ש שסובר כך, הוא לא כותב ש״הרש״ש חשש לקבלה״, אלא מביא את הרש״ש כאילו זו דעה הלכתית קבילה ורגילה במו״מ הלכתי
ב. הוא מקשה על הרש״ש גם בלי דברי החינוך עצמם לכאורה, אלא מתוך שקי״ל כן, ועל דרך אגב מביא את דברי החינוך
התימה הגדולה, הוא למעשה בתירוץ, שסותר מעט את הקושיא. הרי כשהחינוך כותב ש״בכל זמן״, כוונתו אף לאחר החורבן, ואיך ייתכן שאחרי שהביאו את החינוך שלא מחלק בזה כלל ועיקר, מעמיסים בדבריו דברים שלא כתובים מחמת הרש״ש.
הקושיא כאן היא כפולה מכל צד, הן על נוסח השיעור והן על ספר אורל״צ.
 
הדיון כאן מיותר, דכוונת הראש"ל שליט"א שבאול"צ העירו מדברי הרש"ש שמדבריו משמע דשילוח הקן הוי מ"ע שהז"ג, שצ"ע מדברי החינוך, ועיקר תמיהתו שהצ"ע שבאל"צ באה ע"י שהעלו מדברי הרש"ש דהוי מ"ע שהז"ג, ועל זה תמה הראש"ל, זה הכל, ובודאי שבשיעור הדברים נאמרים לא כמו שנכתבים בספר, ופשוט פשוט.
 
מעמיסים בדבריו דברים שלא כתובים מחמת הרש״ש.
מחילה, ההעמסה היא בדברי הרש"ש ולא בדברי החינוך, כלשונו שם "ואפשר שלפי הסוד אין זה אלא לאחר החורבן וכו'"
אך לפי החינוך, הרי זה נוהג בכל זמן כלשונו.
וכאמור, האול"צ נדחק לתירוץ זה בדעת הרש"ש, ומ"מ סיים שם "וצ"ב בזה"
 
לא מדויק, כתוב מפורש "כי ע"פ הקבלה וכו'". ואה"נ ע"פ הפשט לא כך גם לאורל"צ.
ומה תאמר שמשמע שהכריע כהקבלה, גם זה אינו מוכרע וכנ"ל.
אבל היא גופא, הוא לא מכריע כהקבלה, ולכן מה שכתוב באורל״צ קשה שבעתיים. כל הפלפול שמובא לעיל באורל״צ קשה מלהכיל.
 
מחילה, ההעמסה היא בדברי הרש"ש ולא בדברי החינוך, כלשונו שם "ואפשר שלפי הסוד אין זה אלא לאחר החורבן וכו'"
אך לפי החינוך, הרי זה נוהג בכל זמן כלשונו.
וכאמור, האול"צ נדחק לתירוץ זה בדעת הרש"ש, ומ"מ סיים שם "וצ"ב בזה"
אז למה צריך בכלל להקשות על הרש״ש מהחינוך? הרי פשוט שהחינוך זה פשט והרש״ש זה סוד. הקושיא כלל לא מתחילה. הרש״ש הזהיר מצד הסוד חומרא יתרה. והחינוך כותב את גדר הפשט. פלפול סרק מיותר לחלוטין שכלל לא מתחיל.
 
אז למה צריך בכלל להקשות על הרש״ש מהחינוך? הרי פשוט שהחינוך זה פשט והרש״ש זה סוד. הקושיא כלל לא מתחילה. הרש״ש הזהיר מצד הסוד חומרא יתרה. והחינוך כותב את גדר הפשט. פלפול סרק מיותר לחלוטין שכלל לא מתחיל.
את האמת על זה אינני יכול לענות, כי אין לי יד בתורת הסוד, אבל חכם בן ציון נ"ע היה חריף ובקי בתורה זו, אז כנראה שידע היכן ומה להקשות.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון