• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

עלון השיעור השבועי פרשת מטות תשפ״ב

מתוך דברי הרב שליט"א בעניין הצומות לרווקות:

בספר שלמי מועד )עמ' תעד( הביאו בשם הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך, שמנהג ירושלים – כמובן אצל האשכנזים – שהבנות אינן צמות בי"ז בתמוז שהוא צום ארוך בימי הקיץ , ובטבריה נהגו להקל להן בכל הצו מות, אך מכל מקום דעת הגרש"ז עצמו שיש להורות לכל ה נשים להתענות. ואמנם בספר הליכות שלמה ) ניסן- אב עמ' תא( הביאו בשמו שהורה להקל לפטור בנות מהצומות , מלבד בתשעה באב ויום כיפור. אבל אינני יודע שמועה זו נכונה, תלמיד טועה ברבו תולה, אולי אמר זאת תוך כדי שיעור לפלפול התלמידים, ומכל מקום העיקר נראה כעדות השלמי מועד. מרן זצ"ל – שכל רז לא אניס ליה – ביביע אומר ח"י )במילואים לחאו"ח סי' לט( הביא מקור לדברי המקילים, שכן כתב בספר צבי תפארת )ס"ס מח( – בעל הדרכי תשובה אביו של הגאון ממונקאטש – בשם הרבי משינאווא, שכל אשה שעומדת עדיין בימים שיכולה ללדת, ובימי הצומות היא חלושת המזג, אפילו היא בריאה ושלימה, נכון יותר שלא תתענה, ורק לאחר שיפסוק זמנה מללדת עוד, אם תהיה בבריאות תתענה. וכן כתב בספר דרך צדיקים )פ"ה אות מד(. וכן כתב בספר פסקי תשובה )בהוספות לסי' פח( – ספר פסקים של אדמורי"ם גדולי עולם – בשם הרבי מקוצק, שלאשה יש להקל, כיון שצריכה להוליד בנים נמצא שלטענת המקילים, אותן בנות בגיל 12 כשיגיעו לגיל 22 יצטרכו ללדת, ולכן חוששים שהצום יחליש אותן... אבל זה חידוש, לא מרן ולא הרמ"א ולא מהרי"ל כתבו את זה, וכל הפוסקים דנו רק במעוברות ובמניקות, ולא העלו על דעתם להקל לבנות רווקות. ועל כל פנים ביררתי מה מנהג האשכנזים כיום, ואמרו לי שבנות הסמינרים אכן מתענות, ואולי מה שיש שנהגו כן לפני כחמשים שנה, כי מחמת העניות ששררה בזמנם היו חלושות, אבל היום אין להקל.
 
חזור
חלק עליון