• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

עלון השיעור השבועי פרשת שמות תשפ"ה

אולי יש לחשוש, כן, אך למה לא העיר על כך בפסקו למעלה?
אני ממשיך עם הטענה הזו שוב ושוב ולא קיבלתי תירוץ מושלם לסיבה שלא כתב את ה״חשש״ הזה בפסקו למעלה.
מי שלומד בפיסקי מרן רבינו הגדול בעיקר בחזו''ע יש הרבה הלכות שלמטה מתחדש ומתחדד יותר הלכה מאשר למעלה ובפרט שלמעלה הרב כתב שאפשר לברך כל לזמן ולמטה הרב כתב לענין שעבר שנים רבות שכבר נשכח ממנו שזה כלל לא סותר למש''כ למעלה
 
מי שלומד בפיסקי מרן רבינו הגדול בעיקר בחזו''ע יש הרבה הלכות שלמטה מתחדש ומתחדד יותר הלכה מאשר למעלה ובפרט שלמעלה הרב כתב שאפשר לברך כל לזמן ולמטה הרב כתב לענין שעבר שנים רבות שכבר נשכח ממנו שזה כלל לא סותר למש''כ למעלה
כבר הערתי על כך כאן בנושא.
אכן יש הרבה פעמים שהרב מוסיף על הפסק בתשובה למטה, דברים שלא מפרט למעלה. הבאתי לדוג׳ חזו״ע ימים נוראים בהם בתשובה הוא מביא דקדקוקים על הפיוטים וכד׳. אך כל זה כשזה אינו נוגע בהכרח על הפסק ההלכתי למעלה. בד״כ כשיש השפעה על ההלכה שהוא מביא בתשובה, הרב מדקדק ביותר לכתוב כן בהלכה למעלה, גם כשזה אינו נראה תחילה. אני יכול להביא לך לפחות 10 דוג׳ מחזו״ע וטהרת הבית, בהן הרב דקדק ביותר ממילה או שניים בשביל לכלול את החששות שהכניס בתשובה.
בדוג׳ הכא, הרב לא כתב או הוסיף מאומה. הוא כ׳ שלכתחילה עד ג׳ ימים ובדיעבד יברך כמה שירצה. אם היה חושש לערוך שולחן היה צריך לכתוב ״יברך עד מתי שירצה עד שישתכח״, אם היה חושש לשבט הקהתי הוא לא היה צריך לכתוב ״עד מתי שירצה״.
בשלמא הערוך שלחן, כבר הסכמתי שאפשר לדחוף ולהעמיס בדברי מרן, וגם זה בדוחק, אבל שבט הקהתי מאד דחוק להעמיס בדברי הפסק למעלה, אלא״כ תעשה מעגלונים באוויר.
אני מבין שאפשר לומר שהביאו למטה לשם חששא בעלמא, אבל לומר שזה פסיקתו?
ולמען הסר החשש (״מי שלומד בפיסקי מרן״), אני לומד את פיסקי מרן מדי יום ביומו, מסיים את החזו״ע שבת לפחות כמה פעמים בשנה, ולומד כל שבת לפחות תשובה אחת ביבי״א. כך שלמען הסר הספק, אני מיושב היטב בדרך מרן.

דוג׳ נוספת שדומה לנידון דהכא, הוא סתירה בהליכו״ע בנידון נ״ט ב״ר נ״ט, אך איני מיושב כעת להביא את האריכות.
 
בעיקר הנידון אני עכשיו כותב, ואכ"מ

ובדעת מרנא הגר"ע:

הנה,אה"נ שבכ"מ (יביע אומר ג טז, יחוה דעת ג יד, הליכות עולם ח"ב עמ' קעא, ואף בחזון עובדיה ברכות עמ' שנו ויש גם יחוה דעת ח"ז רז ז ורכה ב, אמנם שם לא עיינתי) פסק בפשיטות בדיוק כש"כ מרן הש"ע: דלכתחילה עד שלושה ימים, אך גם אל"ה אכתי יכול לברך וכו' (ורק שכן יש שם קצת הגבלות, וכדוגמת, שאם נתחייב בערב הרגל עדיף שיברך ברגל וכו', ואכ"מ)

אמנם, בחזון עובדיה (שהוא משנה אחרונה, ואכ"מ) אחר כ"ז הוסיף (בעמ' שנח סוף הערה טז ד"ה וכתב) בשם ערוך השלחן ושבט הקהתי שכן כתבו שזה לא לעולם ממש...

ולכאורה מכך שכתב זאת מרנא, הרי כוונתו לכך דשמא יש לחשוש להם (דאל"ה אמאי אייתי להו, ובפרט דלכאורה פשטות הכל אינה כן)

ואה"נ שלא בגלל זה תשתנה ההלכה (לשיטתו) שאפשר באמת לעולם, אך עכ"פ נראה שלא לחינם הביאם, אלא בכדי להורות ש...
וכן, וביותר, שאת שו"ת בצל החכמה לא אייתי (וודאי לא נעלם מעינו עין הבדולח, ופשוט)

והנה, בעיקר ד"ז שדעת מרנא שם נראית שעכ"פ קצת חשש להו, כן הבין מיניה וביה גם הגר"ד שליט"א, אך כ' שמסתימת הפוסקים לא נראה כן (ושים לבך לכך שמרנא לא העיר כן שמסתימת הפוסקים לא משמע כן, ודו"ק)

אכן, לכאורה עכ"פ דעת מרנא אינה כדעתו

ולמעשה כאשר בא הנידון בדברי מרנא, הרי ודאי צדקו דברי מרן שליט"א בדעתו מאשר דברי הגר"ד שליט"א
כי זה ברור שההבנה בדברי מרנא מתאימה יותר לדברי מרן שליט"א ולא לדברי הגר"ד שליט"א - וכש"נ

ולכאורה אפילו הגר"ד יודה לזה, כי הרי גם איהו לא כתב אלא שמסתימת דברי הפוסקים לא משמע כן, הא מיהא שמדברי מרנא נראה שכן ס"ל עכ"פ בצורה כ"ש כדבריהם

ופשוט​
כת"ר כתב דיוקים יפים ונכונים. ופשוטים לכל מעיין ישר.
 
נערך לאחרונה:
וכמשעיינים בדברי הערך שולחן זה ברור הרבה יותר שהוא בא לחלוק על השו״ע, אז איך ייתכן שאחרי שמרן חיזק את פסק השו״ע לאורך התשובה, הוא חולק עליו?
אחה"מ ממש לא.
כשמעיינים בדברי הערוה"ש נראה יותר שבא לבאר את הש"ע ולהתנות דבריו שמה שכתב כל זמן שירצה, היינו בתנאי מסויים. וכן הבין להדיא מרן זיע"א בחזו"ע שם.
ומלבד זאת דברי הערוך השלחן מסתברים מאוד, למעיין.
ואין צורך לטחון בזה, כי דברים אלו כ"כ פשוטים וברורים.
 
וכן הבין להדיא מרן זיע"א בחזו"ע שם.
היכן הבין זאת? מלבד להביא את דבריו הוא לא הוסיף ולא העיר דבר. ואף לא הגביל את דבריו בפסק למעלה.
כבר הארכתי בזה כאן דיו בנושא. אין שום ראיה והוכחה משמעותית מדברי מרן בחזו״ע שתופס מהערוך שולחן להלכה. וכולי האי אפשר לומר שהביאו בתור חששא, אך לא למעשה.
ואין צורך לטחון בזה, כי דברים אלו כ"כ פשוטים וברורים.
אז בטלת לימוד תורה בעיון מבחינתך. אדם שרוצה לעיין, צריך לומר לו ״אין צורך לטחון בזה ... דברים אלו כ״כ פשוטים וברורים״.
מחילה אבל לא היה כן דרך מרן זצוק״ל.
 
אולי יש לחשוש, כן, אך למה לא העיר על כך בפסקו למעלה?​
לכאורה כי עכ"פ יש כמה וכמה סיבות דלא כן
ז"א, כל הסיבות שכתב אמאי אפשר לברך אפילו יותר משלושה או חמישה ימים (או חודש), הרי הן קיימות אף לעולם ממש, וכש"כ הגר"ד שליט"א, שכ"ה משמעות סתימת הפוסקים

ולי אישית נראה הטעם, ע"פ מש"נ במ"א שמרן הגר"ע חפץ לנקוט גם בסב"ל כמו מרן לגמרי, ורק דלמעשה לא עבד הכי (וא"כ יש לומר, כי זה מצטרף לכל הסיבות, ולפיכך לא ראה מקום להדגיש זאת בגוף ההלכות למעלה, והבן

אכן, למעשה נראה כי עכ"פ כצד כן חשש לזה, ולהכי אייתי לה עכ"פ התם​

אני ממשיך עם הטענה הזו שוב ושוב ולא קיבלתי תירוץ מושלם לסיבה שלא כתב את ה״חשש״ הזה בפסקו למעלה.​
כש"נ​
ועל הגר״ד אין טענה, לשונו בספר הלכה ברורה היא ״שהובאו דבריהם״ של ערוך השולחן ושבט הקהתי בחזו״ע, הוא לא כותב כי כך דעתו. כן יש ללמוד מזה שהגר״ד דוחה שאין לחשוש לדבריהם.​
אה"נ
אני ממש מסכים עם זה, ולכאורה זה ברור לחלוטין בלשונו של הגר"ד שליט"א שם
אך הא מיהא טענתו של מרן שליט"א היא על זה עצמו, איך לא חושש לסב"ל
ורק אמר, דלו תימא שאינו חושש לסב"ל כי אף מרן הגר"ע גופיה לא חשש לזה כל וכלל - זה אינו, כי עכ"פ כן נראה שחשש לזה קצת

(ואה"נ שמהותית לכאורה צדקו דברי הגר"ד, אך למעשה הערת מרן שליט"א היא שעכ"פ ניחוש לסב"ל, ועכ"פ כל כמה שמרן גופיה כן אייתי לזה, ועכ"פ כצד כ"ש
ולכאורה אף ביותר, כי בעקרון היינו צריכים לחוש לסב"ל גם בעיקר דא הלכתא, ורק שמכל מיני טעמי תריצי לא, והבו דלא להוסיף עלה)​
 
חזור
חלק עליון