• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

עליה לתורה לספרדי אצל אשכנזים בחנוכה

יעקב. מ.

Active member
כידוע אצל האשכנזים השלישי קורא ביום שלמחרת דהיינו שביום השני הכהן והלוי קורא וביום השני, והשלישי קורא וביום השלישי. ואילו הספרדים השלישי קורא שום וביום השני. והשאלה אם יכול ספרדי לעלות אצל האשכנזים בקריאה שהוא לא חייב בה.
 
כידוע אצל האשכנזים השלישי קורא ביום שלמחרת דהיינו שביום השני הכהן והלוי קורא וביום השני, והשלישי קורא וביום השלישי. ואילו הספרדים השלישי קורא שום וביום השני. והשאלה אם יכול ספרדי לעלות אצל האשכנזים בקריאה שהוא לא חייב בה.
רק לציין, שזה רק אצל החסידים, לא אצל הליטאים.
 
לא יודע בזה.
אבל מרן זיע"א פסק כי ספרדי שעולה שלישי במנחה תענית אצל אחינו האשכנזים,
יכול לומר מפטיר בברכות.
נכון, כי כל הסיבה שלא אומרים הפטרה זה בגלל טורח וציבור וכו'.
אבל מה זה קשור לשאלה הנ"ל?
 
שמצינו שמותר לברך ברכות עא"פ שאנו נוהגים שלא לברכם, ואין בזה משום ברכה לבטלה.
בד"כ אין דבר כזה.
חידוש מיוחד יש בתענית שזה לא שאנחנו סוברים שאין לברך, אלא מחמת סיבה חיצונית לא מברכים.
כמו שספרדי שנמצא עם אשכנזים אומר "בריך שמיה" (אמנם זה לא ברכה, אבל אותו עיקרון). אנחנו לא סוברים שצריך להגיד, אבל כם לא סוברים שבדווקא לא צריך להגיד.
משא"כ בשאר דברים, דלא שייך הכי.
 
בד"כ אין דבר כזה.
חידוש מיוחד יש בתענית שזה לא שאנחנו סוברים שאין לברך, אלא מחמת סיבה חיצונית לא מברכים.
כמו שספרדי שנמצא עם אשכנזים אומר "בריך שמיה" (אמנם זה לא ברכה, אבל אותו עיקרון). אנחנו לא סוברים שצריך להגיד, אבל כם לא סוברים שבדווקא לא צריך להגיד.
משא"כ בשאר דברים, דלא שייך הכי.
החיד"א כותב שחזן ספרדי שאינו מברך על ההלל ונמצא אצל האשכנזים המברכים, יברך.
 
כל מה שכתבו כאן השואל והעונים בטעות יסודה שחנוכה הספרדים חייבים בדיוק כמו האשכנזים בעלית שלישי וא"א להגדיר כמו שהגדיר השואל שאין הספרדים חייבים בזה בקריאה זו, וכן כל העונים שדימו להלל בר"ח וכו' כ"ז טעות שכאן הספרדים גם חייבים אלא שהספרדים קוראים ביום השני והאשכנזים ביום השלישי ואין זה מעכב, ואפי' קראו כל השלשה נשיא של יום אחר עלתה להם קריאה כמ"ש הפוסקים בסי' תרפ"ד עי' להרחיד"א בברכ"י בק''ה ומשנ"ב סק''ג וכה"ח סק"ח.
 
ואפי' קראו כל השלשה נשיא של יום אחר עלתה להם קריאה כמ"ש הפוסקים בסי' תרפ"ד עי' להרחיד"א בברכ"י בק''ה ומשנ"ב סק''ג וכה"ח סק"ח.
זה בדיוק הנידון.
בדיעבד לא מעכב, השאלה אם לכתחילה רשאי לעלות לקריאה זו, כיון שסו"ס זו לא הקריאה הנכונה לשיטתו.
 
זה בדיוק הנידון.
בדיעבד לא מעכב, השאלה אם לכתחילה רשאי לעלות לקריאה זו, כיון שסו"ס זו לא הקריאה הנכונה לשיטתו.
כמו שספרדי עולה לספר תורה אשכנזי וזה מוסכם בכל הפוסקים הגם שלשיטתו אין זה הכתב הנכון לכתחילה אבל זה לא מעכב ואלו דברים פשוטים וא"א להגדיר זאת קריאה לא נכונה כי אז לא היה יוצא יד"ח ובפוסקים מבואר שהתקנה היתה לקרות בנשיאים ולאו דוקא של אותו יום, ועי' בחיים שאל ח"א סי' ק' שיש מפוסקי ספרד דס"ל לכתחילה ביום השמיני לקרות לכהן ביום השמיני וללוי ביום התשיעי ולישראל ביום העירי עד הסוף וכתב ע"ז הרחיד"א שאין שום קפידא בזה והעיקר שיקראו בנשיאים אלא שכתב דלמנהגינו שנוהגים כל יום לקרות כל הג' באותו יום אף ביום השמיני יש לעשות כן לכתחילה ומ"מ מבואר בדבריו שהוא רק על הצד היותר טוב, וא"כ הדבר פשוט וברור שאין שום קפידא לעלות במקום שקוראים נשיא אחר והעיקר שיקראו בנשיאים.
 
חזור
חלק עליון