• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

על איזה לוח אור" לסמוך?

יהודה מ.

Well-known member
יש לי לוח של שנה שעברה שמופיע בו גם זמני החג, ושל השנה, ויש שינויים קטנים.
השאלה אם מישהו יודע מדוע?
לדוגמא:
כניסת החג י-ם בישן 18:12. בחדש 18:11
וכן צאת החג ישן 19:02. חדש 19:01.
ב"ש ישן 19:01. חדש 19:00
ויש עוד.
 
כוונת ישי לי לוח של שנה שעברה ויש בסוף גם תחילת השנה הזאת תשפ"ד.
ובישן של שנה שעברה בתאריך טו בתשרי תשפ"ד מופיע זמן שונה מהלוח החדש טו בתשרי תשפ"ד
אהה
עכשיו הבנתי.

באמת שאלה מענייינת.
תשווה עם האתר הזה
 
יש לי להוסיף עוד שאלה
מרן שליט"א אמר כמה פעמיים שלוח אור החיים הוא הלוח הכי טוב שיש
אני גר בבית שמש מה אני עושה הרי כתוב שם רק את הזמנים של ירושלים ת"א חיפה ובאר שבע
ולכאו' אמנם אנו קרובים לירושלים אבל מוכרח שיש שינויים בזמנים, מה עושים?
 
יש לי להוסיף עוד שאלה
מרן שליט"א אמר כמה פעמיים שלוח אור החיים הוא הלוח הכי טוב שיש
אני גר בבית שמש מה אני עושה הרי כתוב שם רק את הזמנים של ירושלים ת"א חיפה ובאר שבע
ולכאו' אמנם אנו קרובים לירושלים אבל מוכרח שיש שינויים בזמנים, מה עושים?
אולי אפשר לבדוק את ההבדל בין לוח אור החיים לעלוח עיתים לבינה באחד מהערים הנ"ל, ולחשבן ע"פ זה מלוח עיתים לבינה בבית שמש.
לדוגמא אם בלוח אור החיים כתוב שהשקיעה בב"ב היא ב 18:30 ובלוח עיתים לבינה כתוב ב-18:29, אז אפש"ל שהסטייה היא דקה, וממילא אם בלוח עיתים לבינה יהיה כתוב בבית שמש שהכניסה היא ב-18:26, אז מסתבר שאם היה לוח אור החיים היה כתוב 18:27.
למרות שלכאו' אין הכרח בדבר, וכמובן לא בדברים שיש להם חשבון שונה במקומות שונים.
בד"כ נ"ל שאין כ"כ הבדל בין הזריחה והשקיעה ברוב הלוחות, מכאן אני כבר מחשבן לבד כל דבר... (במקום לקנות לוח אור החיים, פשוט ללמוד איך הוא מחשבן [ואיך ההלכה אומרת לחשבן] ולחשבן לבד ע"פ כל לוח מזדמן. בד"כ סטייה של דקה לא כ"כ נפק"מ.
 
יש לי לוח של שנה שעברה שמופיע בו גם זמני החג, ושל השנה, ויש שינויים קטנים.
השאלה אם מישהו יודע מדוע?
לדוגמא:
כניסת החג י-ם בישן 18:12. בחדש 18:11
וכן צאת החג ישן 19:02. חדש 19:01.
ב"ש ישן 19:01. חדש 19:00
ויש עוד.
התוכנות של הלוחות מחושבים עם שניות, ואז מעגלים את הדקות ללמעלה או ללמטה, מה שיותר קרוב.
מלבד זה בחלק מחישובי התוכנות, יכול להיות הבדל של 10-15 שניות בבדיקות, כך שיכול להיות ששנה שעברה זה היה יותר קרוב ל18:12 והשנה ל18:11, כך שסטיה כזו היא בגדר דבר תקין. וגם כך, בדברים שיש חשש איסור, כדאי להתרחק בכמה דקות מהזמנים שכתובים בלוח.
 
יש לי להוסיף עוד שאלה
מרן שליט"א אמר כמה פעמיים שלוח אור החיים הוא הלוח הכי טוב שיש
אני גר בבית שמש מה אני עושה הרי כתוב שם רק את הזמנים של ירושלים ת"א חיפה ובאר שבע
ולכאו' אמנם אנו קרובים לירושלים אבל מוכרח שיש שינויים בזמנים, מה עושים?
כפי שזכור לי מהעבר, יש רשימה בלוח של הערים, כמה זמן יש להוסיף או להוריד לכל מקום.
 
אולי אפשר לבדוק את ההבדל בין לוח אור החיים לעלוח עיתים לבינה באחד מהערים הנ"ל, ולחשבן ע"פ זה מלוח עיתים לבינה בבית שמש.
לדוגמא אם בלוח אור החיים כתוב שהשקיעה בב"ב היא ב 18:30 ובלוח עיתים לבינה כתוב ב-18:29, אז אפש"ל שהסטייה היא דקה, וממילא אם בלוח עיתים לבינה יהיה כתוב בבית שמש שהכניסה היא ב-18:26, אז מסתבר שאם היה לוח אור החיים היה כתוב 18:27.
למרות שלכאו' אין הכרח בדבר, וכמובן לא בדברים שיש להם חשבון שונה במקומות שונים.
בד"כ נ"ל שאין כ"כ הבדל בין הזריחה והשקיעה ברוב הלוחות, מכאן אני כבר מחשבן לבד כל דבר... (במקום לקנות לוח אור החיים, פשוט ללמוד איך הוא מחשבן [ואיך ההלכה אומרת לחשבן] ולחשבן לבד ע"פ כל לוח מזדמן. בד"כ סטייה של דקה לא כ"כ נפק"מ.
אין אפשרות להשוות בין לוח אור החיים לעתים לבינה, כי כל אחד משתמש בשיטה אחרת. לוח אור החיים משתמשים לוח ביכורי יוסף, ולעתים לבינה יש חשבונות משלו.
אני רק אתן דוגמא קטנה, לוח ביכורי יוסף (וכך באור החיים ואצלינו בלוח חזון יוסף) מחשבים את הנץ לפי המקום הגבוה בעיר. לעומת זה בעיתים לבינה, לפי ממוצע של העיר. ואכמ"ל.
 
חזור
חלק עליון