• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

על מה לדבר בשבת חתן אצל אנשים שאינם שומרי תו"מ?

הוזמנתי (באופן שאין לי אפשרות להתחמק) לדרוש בשבת הקרובה אצל בשבת חתן של משפחה שאינה שומרת תו"מ
מה דעת רבותינו - על מה לדבר לפניהם?
ואם יש רעיונות מהפרשה שלנו אשמח
 
אשריך!
פרשת נח, זה נראה לי הכי קל. ואתה גם יכול לקשר את זה למרן, שבדיוק יום השנה שלו ביום שישי, וזה סמוך ונראה.
אתה יכול להגיד מה שמרן היה אומר תמיד, שלמה יש דורשים בגנותו של נח, מכיון שהוא היה צדיק "פרווה" שדואג רק שלו לא יהיה קר, אבל לא היה איכפת לו כ"כ מהאחרים. אתה יכול כאן להכניס את המעלה של מרן שתמיד דאג לאחרים, ולהכניס ילדים לתלמודי תורה, לזכות עוד משהו וכו'.
לסיום, אתה יכול לומר, שכל אחד עושה לפעמים איזה מצווה, הולך לבית כנסת, או לאיזה שיעור, או כל דבר אחר, וכדאי להשתדל לקחת עוד איזה חבר, להגיד לו "בא איתי, מה איכפת לך, יהיה נחמד", וכו', וכל הזכויות שמורות לו.

רק הערה קטנה, נראה מדבריך שאתה לא הולך לשם בשמחה.
אני חושב שזה צריך להיות להיפך, אין לך מושג כמה אפשר לעשות במפגשים כאלו.
מדברים עם אנשים בחיוך, מאירים להם פנים, מחמיאים להם, אומרים קצת דברי תורה, והלב שלהם נפתח, לאט לאט הם חוזרים.
תהיה כמו הרב אלבז שהיה הולך למקומות של החילוניים ומדבר אתם וכו'.
אמנם צריך זהירות בשמירת העיניים וכו', אבל אתה יכול לעשות שם הרבה נפשות.

לך בכוחך זה והושעת את ישראל!
 
רק הערה קטנה, נראה מדבריך שאתה לא הולך לשם בשמחה.
אני חושב שזה צריך להיות להיפך, אין לך מושג כמה אפשר לעשות במפגשים כאלו.
מדברים עם אנשים בחיוך, מאירים להם פנים, מחמיאים להם, אומרים קצת דברי תורה, והלב שלהם נפתח, לאט לאט הם חוזרים.
תהיה כמו הרב אלבז שהיה הולך למקומות של החילוניים ומדבר אתם וכו'.
אמנם צריך זהירות בשמירת העיניים וכו', אבל אתה יכול לעשות שם הרבה נפשות.
אמת הוא הדבר...לא איש דברים אנכי, ובמיוחד כשאתה דורש בפני אנשים כאלו, צריך ממש לדקדק עם כל מילה שאתה אומר כדי שלא יהיה 'הדתה' ח"ו (עפרא לפומיהיו)
וכמו שאמרת בסוף דבריך עם כל עניין של שמירת הקדושה.. והאוירה של השבת שאתה יודע מראש שלא הולכת להיות...
ייש"כ על הרעיון של הדבר תורה!
 
אמת הוא הדבר...לא איש דברים אנכי, ובמיוחד כשאתה דורש בפני אנשים כאלו, צריך ממש לדקדק עם כל מילה שאתה אומר כדי שלא יהיה 'הדתה' ח"ו (עפרא לפומיהיו)
וכמו שאמרת בסוף דבריך עם כל עניין של שמירת הקדושה.. והאוירה של השבת שאתה יודע מראש שלא הולכת להיות...
ייש"כ על הרעיון של הדבר תורה!
אתה לא מבין כמה אני מבין אותך. אני בעבר לא הייתי יכול לפתוח פה לפני ציבור, למרות שאבא שלי רב בית כנסת וכל הזמן דחף אותי לדבר.
בשנים האחרונות קפצתי למיים, בהתחלה זה קצת קשה, אבל כשאתה מתחיל לדבר, הכל זורם בס"ד.
תכין את הדבר תורה טוב, תחזור על 3-4 פעמים, תשלב כמה סיפורים באמצע.
אתה יכול להרצות את זה למשהו קודם, שיגיד לך איך זה נשמע.
תגיד לפני שאתה מתחיל לדבר "ויהי נועם", והכל בסדר (בדוק).
אל תכניס התקפות על מי שאינו שומר תורה ומצוות וכדו'.
והעיקר, לא לשכוח את החיוך כל זמן שאתה מדבר.
עם חיוך אף אחד לא יגיד לך "הדתה".
שוב לרב אלבז, תראה אותו לפעמים אומר דברים מאד חריפים, אבל עם חיוך, וכולם מקבלים את מה שהוא אומר.
חיוך זה דבר מדבק, אין מה לעשות.

בכל מקרה אין לך ברירה ואתה חייב לדבר, אז למה לא לעשות את זה בכיף?!
 
מה שכתבתי לך לא טוב?
אתה יכול לשלב שם הרבה סיפורים על מרן.
אנשים מאד אוהבים סיפורים
זה כיוון מעולה אני עכשיו צריך לבנות עליו.. אבל מה הכוונה שהיה צדיק "פרווה"? הרי הוא לא דאג רק לעצמו.. והראיה שחז"ל אומרים שהוא התעכב עם בניית התיבה הרבה זמן בכדי לתת לדור עוד זמן לחזור בתשובה
 
זה כיוון מעולה אני עכשיו צריך לבנות עליו.. אבל מה הכוונה שהיה צדיק "פרווה"? הרי הוא לא דאג רק לעצמו.. והראיה שחז"ל אומרים שהוא התעכב עם בניית התיבה הרבה זמן בכדי לתת לדור עוד זמן לחזור בתשובה
מרן אמר בדרשות, שלפי הפירוש שדרשוהו לגנאי, הכוונה שמאה עשרים שנה הוא בנה תיבה, אבל אף אחד לא חזר בתשובה. והוא מכיון שהוא עשה רק מה שהקב"ה אמר לו לעשות, אבל לא הלך למסור דרשות (מרמז לך משהו?), ולשכנע אנשים לחזור.
 
הכלל בדיבור לפני חילוניים - לדבר על מידות, ד"א, ב"א לחבירו, זה תמיד מדבר אליהם, וזה אוניברסלי ולא 'לוחץ' או מרגיש כאילו באת 'להחזיר אותם בתשובה' חלילה עפ"ל.
ככלל - כמי שעוסק הרבה בקירוב אוכל לומר לך - אם לא מדובר בציבור ספרדי חם - אל תדבר על הגרע"י זלה"ה. אתה נכנס לנישה שאצל אנשים מסויימים ישר תגרום לאנטיגוניזם, וחבל. ובפרט שיש שאצלם מיד יתפס הדבר שאתה 'מדבר פוליטיקה' עפ"ל, ושעוד מעט תגיד להם גם להצביע ש"ס...
 
חזור
חלק עליון