האור החיים הק' (טז, ה) כתב שהגר נשארה שפחה גם כשנשאה לאברהם. וכן מבואר במהרש"א (סנהדרין יב, א), והוסיף שלכן בני ישמעאל אינם מיוחסים לאברהם. ובפשטות לפי"ז דרשת הגמ' (יבמות סב, א) "שבו לכם פה עם החמור, עם הדומה לחמור", שעבד אין לו יחס, הולך על אליעזר ועל ישמעאל.
ולפו"ר לכאורה מבואר כדבריהם בריטב"א (קדושין סח, ב ד"ה וכי תימא), אלא שהוא כתב שמה שלמדו מהדרשא הנ"ל, שישראל שקידש שפחה לא חלים הקידושין, זה קאי גם על גויה, שהרי היו עם אברהם שני נערים, האחד אליעזר והשני גוי. וכתב שאין לומר שהשני היה ישמעאל, שהרי התורה תמיד קוראת לו "בנו" ולא נערו", ואף שבמדרש איתא שזה היה ישמעאל, הגמ' לא נוקטת כן, עכ"ד. ומבואר שאם זה היה ישמעאל - גם הוא עבד. ולקושטא דמילתא אי"ז ישמעאל אלא גוי[1].
אכן יתכן כוונתו להיפך, שאברהם שחרר אותה והייתה יהודייה, וממילא ישמעאל היה יהודי, ולא יתכן שעליו קאי "עם הדומה לחמור".
ובאמת בפרי מגדים (או"ח סו"ס קפו במשב"ז) [על הסוגיא ביבמות שם] מבואר שישמעאל היה לו ייחוס, ולא היה בן שפחה, והגר התגיירה. וכתב, שרק אליעזר נקרא "עַם הדומה לחמור", ומה שאמר "שבו" היינו שקרא לו דרך כבוד בלשון רבים. והעירוני שיל"ע מהלשון "אל נעריו", האם גם זה דרך כבוד, ולכאורה קשה לומר כן, וצ"ע.
ולפו"ר לכאורה מבואר כדבריהם בריטב"א (קדושין סח, ב ד"ה וכי תימא), אלא שהוא כתב שמה שלמדו מהדרשא הנ"ל, שישראל שקידש שפחה לא חלים הקידושין, זה קאי גם על גויה, שהרי היו עם אברהם שני נערים, האחד אליעזר והשני גוי. וכתב שאין לומר שהשני היה ישמעאל, שהרי התורה תמיד קוראת לו "בנו" ולא נערו", ואף שבמדרש איתא שזה היה ישמעאל, הגמ' לא נוקטת כן, עכ"ד. ומבואר שאם זה היה ישמעאל - גם הוא עבד. ולקושטא דמילתא אי"ז ישמעאל אלא גוי[1].
אכן יתכן כוונתו להיפך, שאברהם שחרר אותה והייתה יהודייה, וממילא ישמעאל היה יהודי, ולא יתכן שעליו קאי "עם הדומה לחמור".
ובאמת בפרי מגדים (או"ח סו"ס קפו במשב"ז) [על הסוגיא ביבמות שם] מבואר שישמעאל היה לו ייחוס, ולא היה בן שפחה, והגר התגיירה. וכתב, שרק אליעזר נקרא "עַם הדומה לחמור", ומה שאמר "שבו" היינו שקרא לו דרך כבוד בלשון רבים. והעירוני שיל"ע מהלשון "אל נעריו", האם גם זה דרך כבוד, ולכאורה קשה לומר כן, וצ"ע.
[1] ולפי"ז לכאורה הסוגיא ביבמות שדרשה מזה דין מיוחד בעבד, חולקת על הסוגיא בקדושין (סח, א-ב) שדרשו שלא תופס קדושין.
