בשבת כ״א ב׳ משמי׳ דר׳ תנחום נ״ח שהניחה למעלה מכ׳ אמה פסולה וא״ר תנחום מאי דכתיב והבור ריק אין בו מים מים אין בו אבל נחשים ועקרבים יש בו. ואמרו משום ר׳ העשיל ז״ל, שמה שהגמ׳ הסמיכה שני הדברים משום שקשה הרי לא רצו להרוג את יוסף כמש״כ אל תשפכו דם ואיך השליכוהו לבור מלא נחשים ועקרבים שבודאי ימות אלא דכתיב וישליכו והתוס׳ במעילה י״א ב׳ ד״ה דישון כתבו שאין השלכה פחותה מעשרים אמה ולכן לא ראו שיש שם נחשים ועקרבים ומוכח דנ״ח שהניחה למעלה מכ׳ אמה פסולה שאין רואין עכ״ד. ולפ״ז למדנו מכאן דגם אם הדליק נ״ח בתוך בור עמוק כ׳ אמה (כגון שדר שם) ג״כ פסולה שאין נראית ברה״ר וצ״ע.
ובאשרי האיש מובא מהגרי"ש אלישיב שיצא, ויתכן שחולק על ר' העשיל [ובפשטות נסמך כי שניהם מאותם אמוראים]. ויתכן שיש דרגות, ואת הנחשים לא ראו אבל נר אפי שלמעלה לא - נמוך כן.