אלעזר אטיאס
Active member
שאלה בנושא בשר ולב שנוגעת גם לענין פסח
הנה לענין חצובה שלפעמים גולש עליה חלב ובשר לכאורה אסור לחמם עליה פיתה כי יכנס בה טעם בשר וחלב. אך כבר בא חכם מרן הגרע"י ביבי"א (י לה ח) וכתב כיון שזה נשרף הוי כליבון ע"ש. אולם ראיתי כמה אחרונים (תכלת מרדכי סימן יב ועוד) שהעירו שהחצובה שלנו לא הכל כנגד האש וא"כ יש חלק שבולע ואינו נשרף [והחצובה דידן אינה עשויה מברזל דחם מקצתו חם כולו] וא"כ איך מותר הדבר [ואין לומר כיון דהוי נ"ט בר נ"ט כיון דהוי טעם לפגם אחרי 24 שעות דא"כ נתיר אף לבשל חלב בקדירה בשרית אחר עשרים וארבע שעות]. אך מ"מ סגי בעירוי כי זה נשפך מהסיר וכן לגבי פסח סגי מעיקר הדין בעירוי אלא שמחמירם להגעיל.
אשמח לדעת אם יש יישוב למנהג לחמם פיתה על האש [למי שמצוי אצלו שיגלוש גם מאכל חלבי]
הנה לענין חצובה שלפעמים גולש עליה חלב ובשר לכאורה אסור לחמם עליה פיתה כי יכנס בה טעם בשר וחלב. אך כבר בא חכם מרן הגרע"י ביבי"א (י לה ח) וכתב כיון שזה נשרף הוי כליבון ע"ש. אולם ראיתי כמה אחרונים (תכלת מרדכי סימן יב ועוד) שהעירו שהחצובה שלנו לא הכל כנגד האש וא"כ יש חלק שבולע ואינו נשרף [והחצובה דידן אינה עשויה מברזל דחם מקצתו חם כולו] וא"כ איך מותר הדבר [ואין לומר כיון דהוי נ"ט בר נ"ט כיון דהוי טעם לפגם אחרי 24 שעות דא"כ נתיר אף לבשל חלב בקדירה בשרית אחר עשרים וארבע שעות]. אך מ"מ סגי בעירוי כי זה נשפך מהסיר וכן לגבי פסח סגי מעיקר הדין בעירוי אלא שמחמירם להגעיל.
אשמח לדעת אם יש יישוב למנהג לחמם פיתה על האש [למי שמצוי אצלו שיגלוש גם מאכל חלבי]