• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

פסיק רישא דלא ניחא ליה בדרבנן

ירמיה

Member
פסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן

אני צריך העזרה של הת"ח כאן, ובפרט לאלו הבקיאים בתורת מרן הגר"ע יוסף זיע"א,



ביביע אומר חלק ט סי לה התיר פסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן,



אלא שבכמה מקומות מחמיר השו"ע בפסיק רישא דלא ניחא ליה אפי' באיסור דרבנן!:



1) בסי' של"ו (סע' ח') אוסר השו"ע להרים עציץ שאינו נקוב, הגם שזה פסיק רישא של איסור דרבנן (עיי"ש בשעה"צ ס"ק ל"ט) דלא ניחא ליה.



2) בסי' רע"ז (סע' א') אוסר השו"ע לפתוח דלת כשיש נר מאחריו, אם עי"ז יכבנו הרוח (ואע"פ שכבוי ה"ל מלאכה שאצ"ל).



3) בסי' ש"כ (סע' כ') מביא השו"ע שיש ליזהר שלא יגע בידיו צבועות בבגדיו או במפה משום צובע, ולפי המ"ב שם (ס"ק נ"ז) מדובר במקלקל, ואעפ"כ אוסר השו"ע בפ"ר דלא נ"ל.



4) בסי' שכ"ח (סע' מ"ח) שאסור להניח בגד על מכה שיוצא ממנו דם, ובמ"ב (ס"ק קמ"ו) מפרש שמדובר במקלקל.



וביביע אומר הנ"ל לא התייחס לזה, האם יש למישהוא מראה מקום אולי התייחס מרן במקום אחר ליישב דברי השו"ע הנ"ל?
 
מצאתי תשובה רק 3) לסי' ש"כ (סע' כ') שבו מביא השו"ע שיש ליזהר שלא יגע בידיו צבועות בבגדיו או במפה משום צובע, ולפי המ"ב שם (ס"ק נ"ז) מדובר במקלקל, ואעפ"כ אוסר השו"ע בפ"ר דלא נ"ל.

ותירץ מרן הגר"ע יוסף זיע"א:
''משום שאפשר בנקל לרחוץ ידיו במים תחלה לפני שיקנח ידיו במפה. שאפילו בחול הדרך לעשות כן ולא לקלקל ולהשחית המפה. אבל במקום צורך יש להקל בפ"ר דלא ניח"ל באיסור דרבנן''.

אבל לשאר המקומות לא מצאתי
 
והאמת שהמעיין היטב בחזו"ע שבת ח"ה עמ' קי, קיא, קיב - יראה שנקט להלכה דלא כמ"ש בשו"ת יביע אומר שהיקל בזה לכתחילה, אלא שהמיקל יש לו על מה שיסמוך, וידוע שאינו לכתחילה. וגם כתב במפורש שטוב להחמיר להפריח הזבובים קודם שיסגור התיבה, והמיקל יש לו על מה שיסמוך
ונראה בבירור שחזר בו ממה שכתב בשאר ספריו
ומשנה אחרונה עיקר
לכן נראה לענ"ד ברור, שדעת מרן רבינו הגר"ע יוסף זצ"ל שפס"ר דלא ניחא ליה באיסור דרבנן אינו מותר לכתחילה, אלא שהמיקל יש לו על מה שיסמוך [וחזר בו מכח דברי מרן השו"ע בכמה מקומות]
 
לכן נראה לענ"ד ברור, שדעת מרן רבינו הגר"ע יוסף זצ"ל שפס"ר דלא ניחא ליה באיסור דרבנן אינו מותר לכתחילה, אלא שהמיקל יש לו על מה שיסמוך [וחזר בו מכח דברי מרן השו"ע בכמה מקומות]
דוחק גדול
וכי לא ידע דברי השו"ע לפני זה?!
והרי מרן שליט"א מורה בהרבה נפק"מ להקל בזה...
 
דוחק גדול
וכי לא ידע דברי השו"ע לפני זה?!
והרי מרן שליט"א מורה בהרבה נפק"מ להקל בזה...
ראשית, תעיין היטב בחזו"ע שם...
שנית, בחזו"ע כתב שם בפירוש שטוב להחמיר והמיקל יש לו ע"מ שיסמוך, הרי להדיא שלא היקל בזה לכתחילה, ומקור זה הוא מקור לאחר כל מה שנתבאר בשו"ת יבי"א וחזו"ע קודמים
חוץ מזה, שבחלק מהמקורות לא היקל בזה בלי צירופים נוספים, עי' היטב בזה.
באמת זהו פלא על הילקו"י שבהרבה מקומות כתב להקל בזה בשופי, וגם בשיעוריו חוזר ע"ז רבות, ולהאמור מרן זצ"ל במשנתו האחרונה לא היקל בזה לכתחילה, למרות שבשאר ספריו כתב להקל בזה לכתחילה בשופי
וכאמור המעיין רואה את החילוק בצורה ברורה
 
חזור
חלק עליון