• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

פסיק רישא דלא ניחא ליה בדרבנן

ירמיה

Member
פסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן

אני צריך העזרה של הת"ח כאן, ובפרט לאלו הבקיאים בתורת מרן הגר"ע יוסף זיע"א,



ביביע אומר חלק ט סי לה התיר פסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן,



אלא שבכמה מקומות מחמיר השו"ע בפסיק רישא דלא ניחא ליה אפי' באיסור דרבנן!:



1) בסי' של"ו (סע' ח') אוסר השו"ע להרים עציץ שאינו נקוב, הגם שזה פסיק רישא של איסור דרבנן (עיי"ש בשעה"צ ס"ק ל"ט) דלא ניחא ליה.



2) בסי' רע"ז (סע' א') אוסר השו"ע לפתוח דלת כשיש נר מאחריו, אם עי"ז יכבנו הרוח (ואע"פ שכבוי ה"ל מלאכה שאצ"ל).



3) בסי' ש"כ (סע' כ') מביא השו"ע שיש ליזהר שלא יגע בידיו צבועות בבגדיו או במפה משום צובע, ולפי המ"ב שם (ס"ק נ"ז) מדובר במקלקל, ואעפ"כ אוסר השו"ע בפ"ר דלא נ"ל.



4) בסי' שכ"ח (סע' מ"ח) שאסור להניח בגד על מכה שיוצא ממנו דם, ובמ"ב (ס"ק קמ"ו) מפרש שמדובר במקלקל.



וביביע אומר הנ"ל לא התייחס לזה, האם יש למישהוא מראה מקום אולי התייחס מרן במקום אחר ליישב דברי השו"ע הנ"ל?
 
מצאתי תשובה רק 3) לסי' ש"כ (סע' כ') שבו מביא השו"ע שיש ליזהר שלא יגע בידיו צבועות בבגדיו או במפה משום צובע, ולפי המ"ב שם (ס"ק נ"ז) מדובר במקלקל, ואעפ"כ אוסר השו"ע בפ"ר דלא נ"ל.

ותירץ מרן הגר"ע יוסף זיע"א:
''משום שאפשר בנקל לרחוץ ידיו במים תחלה לפני שיקנח ידיו במפה. שאפילו בחול הדרך לעשות כן ולא לקלקל ולהשחית המפה. אבל במקום צורך יש להקל בפ"ר דלא ניח"ל באיסור דרבנן''.

אבל לשאר המקומות לא מצאתי
 
והאמת שהמעיין היטב בחזו"ע שבת ח"ה עמ' קי, קיא, קיב - יראה שנקט להלכה דלא כמ"ש בשו"ת יביע אומר שהיקל בזה לכתחילה, אלא שהמיקל יש לו על מה שיסמוך, וידוע שאינו לכתחילה. וגם כתב במפורש שטוב להחמיר להפריח הזבובים קודם שיסגור התיבה, והמיקל יש לו על מה שיסמוך
ונראה בבירור שחזר בו ממה שכתב בשאר ספריו
ומשנה אחרונה עיקר
לכן נראה לענ"ד ברור, שדעת מרן רבינו הגר"ע יוסף זצ"ל שפס"ר דלא ניחא ליה באיסור דרבנן אינו מותר לכתחילה, אלא שהמיקל יש לו על מה שיסמוך [וחזר בו מכח דברי מרן השו"ע בכמה מקומות]
 
לכן נראה לענ"ד ברור, שדעת מרן רבינו הגר"ע יוסף זצ"ל שפס"ר דלא ניחא ליה באיסור דרבנן אינו מותר לכתחילה, אלא שהמיקל יש לו על מה שיסמוך [וחזר בו מכח דברי מרן השו"ע בכמה מקומות]
דוחק גדול
וכי לא ידע דברי השו"ע לפני זה?!
והרי מרן שליט"א מורה בהרבה נפק"מ להקל בזה...
 
דוחק גדול
וכי לא ידע דברי השו"ע לפני זה?!
והרי מרן שליט"א מורה בהרבה נפק"מ להקל בזה...
ראשית, תעיין היטב בחזו"ע שם...
שנית, בחזו"ע כתב שם בפירוש שטוב להחמיר והמיקל יש לו ע"מ שיסמוך, הרי להדיא שלא היקל בזה לכתחילה, ומקור זה הוא מקור לאחר כל מה שנתבאר בשו"ת יבי"א וחזו"ע קודמים
חוץ מזה, שבחלק מהמקורות לא היקל בזה בלי צירופים נוספים, עי' היטב בזה.
באמת זהו פלא על הילקו"י שבהרבה מקומות כתב להקל בזה בשופי, וגם בשיעוריו חוזר ע"ז רבות, ולהאמור מרן זצ"ל במשנתו האחרונה לא היקל בזה לכתחילה, למרות שבשאר ספריו כתב להקל בזה לכתחילה בשופי
וכאמור המעיין רואה את החילוק בצורה ברורה
 
הגר''א מלכה כבר עמד בסתירת הדברים בדברי מרן זצ''ל בעלון מספר 47 מצ''ב
הצילום הספציפי הנוגע לעניננו עם הרבה מראי מקומות
 

קבצים מצורפים

  • Screenshot_20240218-001418.png
    Screenshot_20240218-001418.png
    877 KB · צפיות: 18
חזור
חלק עליון