• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

פרצה חמורה בכרם השבת!

אליהו נחום

Active member

"שאבס קליק" - צילום כשר בשבת​


פרצה חמורה! האיך העיזו להתיר דבר זה?!
להתיר שימוש בצילומים לכתחילה בשבת? הרי כל ההיתר של מצלמות אבטחה הוא היתר בשביל סכנה בטחונית ושלאחר תקופה זה נמחק ועוד.
האם מרן הראש"ל כתב על הפרצה החמורה הזאת?
 

"שאבס קליק" - צילום כשר בשבת​


פרצה חמורה! האיך העיזו להתיר דבר זה?!
להתיר שימוש בצילומים לכתחילה בשבת? הרי כל ההיתר של מצלמות אבטחה הוא היתר בשביל סכנה בטחונית ושלאחר תקופה זה נמחק ועוד.
האם מרן הראש"ל כתב על הפרצה החמורה הזאת?
אני יודע שמרן הראש"ל שליט"א אסר כמה פעמים פטנטים שהתירו כל מיני מכונים למיניהם, ואסר זאת משום "זילותא דשבת", יש רמקול שמפעילים אותו בשבת והוא ללא חשמל, ורצו להשתמש בו באיזה ביהכנ"ס בחו"ל ולא התיר משום זילותא [הוא דיבר ע"ז פעם בשיעוריו] ועוד כמה דברים איני זוכר בדיוק... אני לא חושב שאיזה חרדי עכשיו יבוא ויתיר לעצמו להצטלם בשבת דרך המצלמות האלה... אבל בכל מקרה צריך לשאול את מרן הראש"ל שליט"א בעניין זה. שיש לו את מה שנקרא שו"ע החמישי....
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
אם כבר מדברים, היום הייתי בחנות וראיתי קומקום לשבת של חברת יוניברס, והמוכר אמר לי שזה מתאים רק ליום חול ואסור להשתמש בזה בשבת, ולכן יש לזה הסכמה רק של מכון צמת. האם זה נכון?
אם הבנתי נכון, עיקר טענתו היא על זה שאתה מטלטל את הגוף חימום שהוא כמו אש והוא מוקצה בשבת. (וזה לטענתו ההבדל בין מיחם לקומקום).
לא הארכתי איתו בדברים, כי עם הכבוד הוא מוכר ולא רב. עכ"פ ממבט ראשון אני לא רואה מקום לאסור. (במיוחד שהוא ניסה להביא ראיה [אין לי מושג איך] מזה שאסור לעלות במעלית שבת...). עכ"פ הוא אמר לי לבדוק את זה. אז האם מישהו יודע או שמע שאוסרים את זה?
 
בזכות זה אנשים רבים לא יצלמו במצלמות.
לכאו' אין זה מתפקידנו לדאוג שלא יחללו שבת, כשתחת זאת, להורות היתר בדבר שגם אם נאמר שמותר הלכתית, אין זה מכבודה של השבת.
השאלה אם מותר להיכנס למקום שיש את המצלמה הזו.
אותו נידון הישן לגבי כל מצלמת רחוב, שאם אין לנו פסיק רישיה/וצורך בצילום, לכאו' מותר.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
לכאו' אין זה מתפקידנו לדאוג שלא יחללו שבת, כשתחת זאת, להורות היתר בדבר שגם אם נאמר שמותר הלכתית, אין זה מכבודה של השבת.
כמו שהרב אומר שא"א להתיר למישהו לנסוע בשבת באופניים במקום ברכב, או שאשה תלך עם מכנסיים במקום חצאית מיני, ככה א"א להתיר מצלמות כאלו בכדי שלא יצלמו בעצמם.
אותו נידון הישן לגבי כל מצלמת רחוב, שאם אין לנו פסיק רישיה/וצורך בצילום, לכאו' מותר.
אבל שם עצם העמדת המצלמה היה לצורך והיה בהיתר, וכאן הוא באיסור.
 
כמו שהרב אומר שא"א להתיר למישהו לנסוע בשבת באופניים במקום ברכב, או שאשה תלך עם מכנסיים במקום חצאית מיני, ככה א"א להתיר מצלמות כאלו בכדי שלא יצלמו בעצמם.
אין אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חברך (שבת דף ד'). וידועים דברי ספר העקידה, שאנחנו לא בעלים על התורה וכו'.
 
אם כבר מדברים, היום הייתי בחנות וראיתי קומקום לשבת של חברת יוניברס, והמוכר אמר לי שזה מתאים רק ליום חול ואסור להשתמש בזה בשבת, ולכן יש לזה הסכמה רק של מכון צמת. האם זה נכון?
אם הבנתי נכון, עיקר טענתו היא על זה שאתה מטלטל את הגוף חימום שהוא כמו אש והוא מוקצה בשבת. (וזה לטענתו ההבדל בין מיחם לקומקום).
לא הארכתי איתו בדברים, כי עם הכבוד הוא מוכר ולא רב. עכ"פ ממבט ראשון אני לא רואה מקום לאסור. (במיוחד שהוא ניסה להביא ראיה [אין לי מושג איך] מזה שאסור לעלות במעלית שבת...). עכ"פ הוא אמר לי לבדוק את זה. אז האם מישהו יודע או שמע שאוסרים את זה?
אני שמעתי שמרן הראש"ל שליט"א התיר רק את הקומקום לשבת של מכון אור לשבת. שמאושר ע"י המכון הטכנולוגי להלכה בראשות הרב לוי יצחק הלפרין.
 
בעניין המצלמה לשבת.
ראיתי לנכון להביא כאן תשובה של מכון הטכנולוגי להלכה בראשות הרב לוי יצחק הלפרין.

שלום רב לכב' הרבנים שליט"א

הורי היקרים הם כבר קשישים מאוד לאויוש"ט עמו"ש. עקב גילם המתקדם הם גזרו על עצמם בידוד מרצון בשל מגפת הקורונה המשתוללת.
אנחנו מודאגים מאוד בקשר לליל הסדר הקרב ובא. בדרך כלל, בשנים כתיקונן, אנו וילדינו מתארחים אצלם בליל הסדר ועורכים אותו בשמחה רבה וברוב פאר והדר, כשהורי רווים נחת מילדי היקרים. ואילו השנה הם מבקשים לערוך את הסדר לבדם ודורשים מאתנו במפגיע שלא להגיע אליהם.

חשבנו על רעיון להציב מצלמות, כמו מצלמות SKYPI , אצלנו בבית, מעל או ממול שולחן הסדר, וכן בבית הורינו, כך שנוכל לראות אלו את אלו על המסך, ואולי גם לשמוע, ותהיה להם תחושה מסוימת של שותפות עמנו יחד בליל הסדר.

אם הדבר אסור מבחינה הלכתית, כמובן שלא נעשה זאת. אך אם יש אפשרויות הלכתיות לכך, כמו שמשתמשים במצלמות אבטחה, נשמח לשמוע על כך, כי הדבר חשוב לנו מאוד, ומובן מאיליו, כי נשתדל למקם אותם מערב החג במקומות בהם לא תהיה גישה לאף אחד ולא ייעשה בהם שום שינוי חלילה במהלך החג.

בתודה ורוב ברכות

דבורה מ.

קרית מלאכי



תשובת רבני המכון:
שלום וברכה

אנחנו בהחלט מבינים את דאגתכם להוריכם, אך אין באפשרותנו להתיר לכם הצבת מצלמות, לא מצלמות SKYPI להעברת תמונות וקולות, ואפילו לא מצלמות להעברת תמונות לבד. שכן מלבד מה שלדעתנו גם השימוש במצלמות אבטחה אינו מותר בכל מקרה ללא כל חשש, כפי שהרחיב על כך הגאון האדיר רבי לוי יצחק הלפרין זצ"ל בספרו שו"ת 'מעשה-חושב' (חלק ח סימן א), הרי שבעוד שבמעבר דרך מצלמות אבטחה, ברוב המקרים מדובר ב'פסיק-רישיה דלא ניחא ליה', כלומר שלאדם העובר שם לפי תומו ומצלם את עצמו אין כל צורך ועניין בצילום דמותו, במקרה שעליו את שואלת לעומת זאת, מדובר לא רק ב'ניחא ליה', שהרי יש לכם עניין בתמונות ו/או בקולות, אלא שמדובר לכאורה גם במעשה ב'מתכוון', האסור בכל מקרה, כי כוונתכם בתנועותיכם ובקולותיכם תהיה שהן ייקלטו במצלמות וישודרו לבית הוריכם, וכן להיפך.

ומאחר שכל תנועה שנעשית אל מול מצלמה גורמת לשינויים בזרם, וכשהן מועברות על-גבי מסך הן מציירות תמונות חדשות על המסך ב'כתיבה שאינה מתקיימת', ובמצלמות SKYPI נוספות על כך גם השינויים החשמליים שבהעברת הקולות, לא ניתן להתיר זאת במקרים שאין בהם חשש סכנה וסרך פיקוח-נפש.


לכן אנו מציעים לכם לשקול מבעוד מועד פתרונות אחרים של עריכת סדר משותף בחדרים נפרדים עם קשר עין וכיו"ב.

יחד עם זאת, אנו מאחלים להוריכם אריכות ימים ושנים, מתוך בריאות שלימה ואיתנה, ולהם ולכם ולנו – שבמהרה ובקרוב נצא מהמצב המורכב והבלתי צפוי הזה אליו נקלענו, ו'כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות', ו'כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ד' רופאיך'.
בברכת פסח כשר ושמח
ע"כ.
ודו"ק מינה ואוקי באתרין שגם בשינויי זרם יש לאסור.
 
אם כבר מדברים, היום הייתי בחנות וראיתי קומקום לשבת של חברת יוניברס, והמוכר אמר לי שזה מתאים רק ליום חול ואסור להשתמש בזה בשבת, ולכן יש לזה הסכמה רק של מכון צמת. האם זה נכון?
אם הבנתי נכון, עיקר טענתו היא על זה שאתה מטלטל את הגוף חימום שהוא כמו אש והוא מוקצה בשבת. (וזה לטענתו ההבדל בין מיחם לקומקום).
לא הארכתי איתו בדברים, כי עם הכבוד הוא מוכר ולא רב. עכ"פ ממבט ראשון אני לא רואה מקום לאסור. (במיוחד שהוא ניסה להביא ראיה [אין לי מושג איך] מזה שאסור לעלות במעלית שבת...). עכ"פ הוא אמר לי לבדוק את זה. אז האם מישהו יודע או שמע שאוסרים את זה?
זה מה שמצאתי כעת
 

קבצים מצורפים

  • עומק הפשט 293 ויחי תשפ''א - קומקום מיוחד לשבת.pdf
    2.1 MB · צפיות: 3
  • ר' אשר וייס על קומקום לשבת.pdf
    37.8 KB · צפיות: 5
שימו לב למילים
  • מערכת מצלמות חדשנית תתעד את כל השבת בווידאו
  • לאחר השבת תקבלו סרטונים מרגשים מהאירוע
  • תוכלו לשתף עם מי שלא זכה להגיע
  • וגם לשלוח מזכרת לכל מי שהשתתף
  • ביום ראשון תעלו סטורי היסטרי, העוקבים שלכם ישתגעו!
זאת אומרת שמדובר באחד שמצפה לצילום הזה ביום ראשון ואוי ואבוי אם לא יהיה, כי הוא צריך "לשתף" ולעשות סטורי היסטרי (מה זה?)
וכי בשבת הוא לא יציץ מידי פעם לוודאות שהמצלמות פועלות? ומה יעשה אם יגלה שהמצלמה זזה מהמרכז המעניין? או שהבטריא הולכת ליגמר?
ואני מתפלא על הרב אברג'ל שכל פעם מחדש נותן היתרים לכל החידושים האלה
 
כמו שהרב אומר שא"א להתיר למישהו לנסוע בשבת באופניים במקום ברכב, או שאשה תלך עם מכנסיים במקום חצאית מיני,
דוקא מרן התיר את זה:
שו"ת יביע אומר חלק ו - יורה דעה סימן יד
מסקנא דדינא, איסור גמור לבנות ישראל ללכת בחצאיות קצרות או שמלות קצרות (הנקראות מיני, למינים ולמלשינים אל תהי תקוה), ואיסור זה יש בו גם לאו מן התורה, שנא' ובחקותיהם לא תלכו. וכן אין להתיר לכתחלה לבנות ישראל ללבוש מכנסים, משום שהן בגדי שחץ ופריצות. ובנות הלובשות חצאיות קצרות או שמלות קצרות למעלה מן הברך, צריך להשתדל להשפיע עליהן בדרכי נועם ללבוש חצאיות או שמלות צנועות, באופן שמכסות את הברכים גם בעת ישיבתן. ובמקום שלא ישמעו לנו הבנות ללבוש חצאיות או שמלות המכסות את הברכים, יש להעדיף מכנסים על חצאיות ושמלות קצרות, עד שיוכלו להשפיע עליהן ללבוש בגדי צניעות ככל בנות ישראל הכשרות והנלע"ד כתבתי. בכבוד רב עובדיה יוסף ס"ט
 
וכי בשבת הוא לא יציץ מידי פעם לוודאות שהמצלמות פועלות? ומה יעשה אם יגלה שהמצלמה זזה מהמרכז המעניין? או שהבטריא הולכת ליגמר?
אין אפשרות טכנית כזו.
דוקא מרן התיר את זה:
שו"ת יביע אומר חלק ו - יורה דעה סימן יד
מסקנא דדינא, איסור גמור לבנות ישראל ללכת בחצאיות קצרות או שמלות קצרות (הנקראות מיני, למינים ולמלשינים אל תהי תקוה), ואיסור זה יש בו גם לאו מן התורה, שנא' ובחקותיהם לא תלכו. וכן אין להתיר לכתחלה לבנות ישראל ללבוש מכנסים, משום שהן בגדי שחץ ופריצות. ובנות הלובשות חצאיות קצרות או שמלות קצרות למעלה מן הברך, צריך להשתדל להשפיע עליהן בדרכי נועם ללבוש חצאיות או שמלות צנועות, באופן שמכסות את הברכים גם בעת ישיבתן. ובמקום שלא ישמעו לנו הבנות ללבוש חצאיות או שמלות המכסות את הברכים, יש להעדיף מכנסים על חצאיות ושמלות קצרות, עד שיוכלו להשפיע עליהן ללבוש בגדי צניעות ככל בנות ישראל הכשרות והנלע"ד כתבתי. בכבוד רב עובדיה יוסף ס"ט
בדיוק לזה התכוונתי. שהיה את הסיפור הידוע (שמרן שליט"א מספר פעמים רבות בשיעורו) שהוציאו בעיתונים הודעה שהרב עובדיה יוסף התיר לנשים ללבוש מכנסיים, ועל זה מרן שליט"א תמיד אומר שבוודאי אין להתיר ולומר לאשה שתלך עם מכנסיים במקום חצאית מיני, ורק כששאלו מה עדיף אמר שעדיף מכנסיים מכיון שסו"ס מותר להגיד דברים שבקדושה כנגד זה.
 
חזור
חלק עליון