• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

פרשת דברים - מדוע השמיט רש״י סקילה ושריפה

דב״ש

Active member
דברים פרק ד פסוק ט

רש''י: לא אוכל לבדי וגו' . אפשר שלא היה משה יכול לדון את ישראל כו׳, אלא כך אמר שלמה אין דיני אומה זו כדיני שאר האמות, שאם דן והרג ומכה וחונק ומטה את דינו וגוזל אין בכך כלום, אני אם חיבתי ממון שלא כדין, נפשות אני נתבע, שנאמר (משלי כב, כג) וקבע את קבעיהם נפש.

יש לעיין מדוע נקט רש״י הרג, מכה, וחנק ולא הזכיר סקילה ושריפה.

גם יש לעיין בכוונתו במש״כ ״מכה״

ועיין בספרי ט׳ ״דן להריגה לחניקה לשריפה ולסקילה״ כו׳
 
יש לעיין מדוע נקט רש״י הרג, מכה, וחנק ולא הזכיר סקילה ושריפה.
יתכן דרש"י רצה לנקוט הוצאות להורג שהיו מקובלות בעוד שלטונות, למיטב ידיעתי לא כל כך השתמשו בעבר בסקילה ושריפה (למעט העלאה על המוקד בתקופת האינקווזיציה...), משא"כ הרג וחנק (תליה) שהיו נפוצים ובהם ההבדל בין שופטי אומות העולם למרע"ה מוחשי יותר.
 
כידוע הם מצווים רק על עיקרי הדינים ולא על פרטיהם ודקדוקיהם, כך שיתכן שאין שם חומרא לדיין שפוסק שלא כדין.
מחילה, לא זכיתי להבין, היות והם מצווין על הדינים, ודיין שלהם שדן והרג ושרף וחנק וכו' עשה כדין וכראוי, מהו שאומר שלמה אין בכך כלום, שמשמעו שאע"פ שעיוות הדין זה לא נורא, והלא כך הוא מצווה לדון ולשרוף ולהרוג וכו'.
 
מחילה, לא זכיתי להבין, היות והם מצווין על הדינים, ודיין שלהם שדן והרג ושרף וחנק וכו' עשה כדין וכראוי, מהו שאומר שלמה אין בכך כלום, שמשמעו שאע"פ שעיוות הדין זה לא נורא, והלא כך הוא מצווה לדון ולשרוף ולהרוג וכו'.
לקוצר הבנתי מדובר בדיין המחייב שלא כדין, לא?
 
אכן, אם כי מספיק שהדיין האמין לראיות לא מספיק מוצקות על הירצחו של קרובו בידי נידון זה... הרעיון מובן.
אם אני מבין נכון, אז אכן ראוי ונכון שיהיה דיין אצל הגוים רק שידון ע"פ האמת והיושר, וכוונת רש"י לדיין שמעוות הדין והורג שלא כדין, כגון שיודע שהנידון לא הרג וכל כיוצ"ב ודומיא דמעשה דאימא שלום. אכן?!
 
אם אני מבין נכון, אז אכן ראוי ונכון שיהיה דיין אצל הגוים רק שידון ע"פ האמת והיושר, וכוונת רש"י לדיין שמעוות הדין והורג שלא כדין, כגון שיודע שהנידון לא הרג וכל כיוצ"ב ודומיא דמעשה דאימא שלום. אכן?!
אכן צדקו דבריך, גם אני התכוונתי לכך אלא הוספתי נופך לסיפור שישמע יותר מכובד...
 
אם אני מבין נכון, אז אכן ראוי ונכון שיהיה דיין אצל הגוים רק שידון ע"פ האמת והיושר, וכוונת רש"י לדיין שמעוות הדין והורג שלא כדין, כגון שיודע שהנידון לא הרג וכל כיוצ"ב ודומיא דמעשה דאימא שלום. אכן?!
אכן צדקו דבריך, גם אני התכוונתי לכך אלא הוספתי נופך לסיפור שישמע יותר מכובד...
שבתי והתבוננתי שלכאורה אין לפרש כן, מחמת דברי משה
אני אם חיבתי ממון שלא כדין, נפשות אני נתבע, שנאמר (משלי כב, כג) וקבע את קבעיהם נפש.
וודאי שמשה רעיא מהימנא אינו חשוד לעוות הדין, אלא מדבר על טעות ובשגגה, ודומיא דידיה אותו דיין גוי. לא כך?! וא"כ הדק"ל.
 
שבתי והתבוננתי שלכאורה אין לפרש כן, מחמת דברי משה

וודאי שמשה רעיא מהימנא אינו חשוד לעוות הדין, אלא מדבר על טעות ובשגגה, ודומיא דידיה אותו דיין גוי. לא כך?! וא"כ הדק"ל.
אולי מדובר בטעות סתם כך, נניח שחשב שאפשר להרוג ע"פ עדים פסולים וכדו'. (לא יודע אם יש דין עדות בבני נח אבל הרעיון...)
 
אולי מדובר בטעות סתם כך, נניח שחשב שאפשר להרוג ע"פ עדים פסולים וכדו'. (לא יודע אם יש דין עדות בבני נח אבל הרעיון...)
ע"א צריך. וגם אני הסתפקתי אם שייך עדים "כשרים" בבני נח וכו'.
בקיצור אני צריך להתחיל ללמוד...
 
חזור
חלק עליון