• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

פרשת נח

אד יעלה

Well-known member
כי אותך ראיתי לפני צדיק וכו
וברש''י מבואר שמדוע לא אמר לו גם תמים כיון שאומרים רק מקצת שבחו של אדם בפניו.

בספר פני דוד להחידא מביא בשם הבית יוסף שהתואר צדיק זה מי שהוא מושלם בעריות וכמו יוסף הצדיק וכן להיפך הרשע אומר טרוד הייתי ביצרי וכן התלמיד של יהשוע בן פרחיה שאמר לו רשע מבואר שרשע וצדיק זה ביחס לעריות ואילו תמים זה ביחס לעבודה זרה .
ואצל נח היה לו בדור שלו את שתי הנסיונות ששחתו כל בשר שזה עריות ובסוף ימיו היה את דור הפלגה שזה הע''ז
ולפי''ז מבואר שכאשר התורה מתארת את נח היא אומרת צדיק תמים כיון שהתורה מגדירה אותו ע''י מה שהוא שלם בהכל ומדוקדק בפסוק שכתוב תמים היה בדורותיו שזה מדבר בכללית שלו אבל כאשר הוא דיבר אותו הוא אמר לו רק צדיק כיו שרק בזה נתנסה
 
נערך לאחרונה:
במעינה של תורה הובא בהרחבה: יש להקשות להלן נאמר "כי אותך ראיתי צדיק בדור הזה" ולא נאמר עוד "תמים".
ברם, כידוע חי נח בדור המבול ודור ההפלגה. דור המבול היה מושחת מבחינה מוסרית -"כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ"- והניגוד לכך הוא המושג "צדיק", (כשם שזכה יוסף לתואר צדיק, כיון שהיה נזהר בענין זה). ואילו דור ההפלגה היה מושחת מבחינת האמונה, כפי שאומרים חכמינו שאמרו אנשי דור ההפלגה "נעשה קרדומות ונעלה לשמים ונלחם עמו" - והניגוד לכך הוא המושג "תמים" - "תמים תהיה עם ד' אלהיך".
לפיכך, כאשר הדברים אמורים בתולדות חייו של נח בכלל -"אלה תולדות נח"- כי אז מספרת התורה, שגם בשני הדורות בהם חי נח -"בדורותיו"- היה יוצא מן הכלל; בדור המבול היה "צדיק" ובדור ההפלגה היה "תמים".
ואילו להלן, אין הדברים אמורים אלא "ב ד ו ר ה ז ה" -בדור המבול בלבד- ולכן נאמר רק "צדיק" שהוא ניגודו של דור זה..., ע"כ.​
 
חזור
חלק עליון