א.
מצוות כיבוד אב ואם מבואר בחז''ל הלשון חמורה שבחמורות והוא מבהיל
ועל מעשה דר' טרפון שכל פעם שאמו היתה רוצה לעלות למיטה היתה עולה על גביו והתוס' שם הביא מהירושלמי שפעם אימו אבדה איזה דבר בחצר ושם את ידיו מתחת לרגליה וכך היא הלכה והגמרא אומרת שר''ט לא הגיע לחצי מהחיוב של כיבוד אב.
וכתוב גם בתנא דבי אליהו שזוכה לבנים ת''ח מי שמכבד אביו
ובזוה''ק שרחל אמנו בגלל שלא קמה לאביה כשהיתה על התרפים לא זכתה בגלל זה לגדל את בנימין והדברים מבהילים ומתחיל להבין את אשרי מי שלא חמאן
ועוד צריך לדעת שזה עסק בדאורייתא ולא דרבנן ולא מנהג.
ב.
בסוגיא קידושין לא: איזהו כיבוד מאכיל ומשקה מכניס ומוציא וכו' והחרדים מביא מכילתא שהפירוש הפשוט של הכיבוד זה בדיבור שצורת הדיבור צריך לדבר ביבוד ויש בזה שתי חלקים שכידוע יש שתי מצוות כיבוד ויש מצווה של מורא ויש חלקים בדיבור שקשור לכיבוד ויש חלקים שקשור למורא.
ובגמרא שם מבואר שיש מאכיל לאביו פסיוני וטורדו מן העולם ויש מטחינו בריחים וזוכה לחיי העולם הבא והכל תלוי בצורת הדיבור האם מדבר בלשון מכובד.
וז''ל החרדים כבד את וכו' חייב לכבדם שידבר להם בנחת בלשון רכה כבוד ואדנות כמדבר אצל מלך זהו פשוטו של מקרא עכ''ל והדברים מבהילים
וכתב שם שנפתלי היה מחמיר גדול בכיבוד אב ומבאר שם החרדים שנפתלי היה רץ כאייל לכל שליחות שאביו שלח אותו וגם היה מרבה בפיוס.
ומכאן ראיה שיש כאלו שרוצים לתרץ שלאבא שלהם לא צריך את הכבוד וא''צ לכבד כ''כ אבל זה לא טענה כיון שגם יעקב לא היה צריך ובר מן דין זה חיוב התורה.
שמעתי ממו''ר שליט''א.
מצוות כיבוד אב ואם מבואר בחז''ל הלשון חמורה שבחמורות והוא מבהיל
ועל מעשה דר' טרפון שכל פעם שאמו היתה רוצה לעלות למיטה היתה עולה על גביו והתוס' שם הביא מהירושלמי שפעם אימו אבדה איזה דבר בחצר ושם את ידיו מתחת לרגליה וכך היא הלכה והגמרא אומרת שר''ט לא הגיע לחצי מהחיוב של כיבוד אב.
וכתוב גם בתנא דבי אליהו שזוכה לבנים ת''ח מי שמכבד אביו
ובזוה''ק שרחל אמנו בגלל שלא קמה לאביה כשהיתה על התרפים לא זכתה בגלל זה לגדל את בנימין והדברים מבהילים ומתחיל להבין את אשרי מי שלא חמאן
ועוד צריך לדעת שזה עסק בדאורייתא ולא דרבנן ולא מנהג.
ב.
בסוגיא קידושין לא: איזהו כיבוד מאכיל ומשקה מכניס ומוציא וכו' והחרדים מביא מכילתא שהפירוש הפשוט של הכיבוד זה בדיבור שצורת הדיבור צריך לדבר ביבוד ויש בזה שתי חלקים שכידוע יש שתי מצוות כיבוד ויש מצווה של מורא ויש חלקים בדיבור שקשור לכיבוד ויש חלקים שקשור למורא.
ובגמרא שם מבואר שיש מאכיל לאביו פסיוני וטורדו מן העולם ויש מטחינו בריחים וזוכה לחיי העולם הבא והכל תלוי בצורת הדיבור האם מדבר בלשון מכובד.
וז''ל החרדים כבד את וכו' חייב לכבדם שידבר להם בנחת בלשון רכה כבוד ואדנות כמדבר אצל מלך זהו פשוטו של מקרא עכ''ל והדברים מבהילים
וכתב שם שנפתלי היה מחמיר גדול בכיבוד אב ומבאר שם החרדים שנפתלי היה רץ כאייל לכל שליחות שאביו שלח אותו וגם היה מרבה בפיוס.
ומכאן ראיה שיש כאלו שרוצים לתרץ שלאבא שלהם לא צריך את הכבוד וא''צ לכבד כ''כ אבל זה לא טענה כיון שגם יעקב לא היה צריך ובר מן דין זה חיוב התורה.
שמעתי ממו''ר שליט''א.