• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ציור כוכבים ומזלות

שילה אפרהימי

Well-known member
שמוע שמעתי שיש בעיה לצייר ציור אף שאינו בולט של כוכבים ומאורות כשהם שלמים, ואף אם זה רק כדרך שמציירים אינשי.
מה דעת מרן הראש"ל זיע"א ושליט"א? (אם אפשר גם לציין מקור)
 
ב"ה
שלום וברכה
במענה לשאלתך בענין ציור צורות חמה ולבנה וכדומה, עיין למרן רבנו הגדול זיע"א בספרו הליכות עולם ח"ז (עמ' רפו-ז), שדעתו להחמיר בזה, על אף שהביא שיטות המקילים, ומסתבר שהמקיל כדבריהם יש לו ע"מ שיסמוך.
וכ"כ מרן הראש"ל שליט"א בספרו ילקוט יוסף קיצור ש"ע ( סי' קמא סעי' יב), וז"ל:
צורת חמה ולבנה וכוכבים אסור לעשות, בין שוקעות בין בולטות. ומצינו לרבים שנהגו להקל בדבר, בפרט לילדים קטנים, וסמכו על כמה חילוקים שכתבו הפוסקים, שיש אומרים שאם צורת החמה או הלבנה אינה שלימה, וחסר בה משהו, אין איסור בדבר. [רב פעלים. דרכי תשובה]. ויש מי שכתב שאם מציירים את החמה והלבנה בצבעים בלבד, דלית ביה מששא, מותר. [מהר"ם מרוטנבורג שמברדכי. וכ"כ בדעת כהן]. ודעת הרשב"א והריטב"א והרא"ש שאין איסור אלא בציור בולט. אבל בציור שוקע מותר. אולם לדינא מרן סתם בשלחן ערוך שצורת חמה ולבנה וכוכבים אסור לעשות בין שוקעות בין בולטות. ודעת המהר"ם אלשיך, שגם בציור חסר כגון צורת לבנה חסרה כמו שנראית בתחלת החודש במרום, יש לאסור. וכן דעת המהרימ"ט. [הליכות עולם חלק ז' עמוד רפז].
עכ"ל

בברכה רבה
 
נערך לאחרונה:
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון