• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

צירוף ר"ת לספק ספיקא

האם כתוב באיזה מקום אם דעת מרן זצל לצרף את ר''ת לספק ספיקא?
זכור לי שבילקוי כתב שלא מצרפים
אולי זה בנידון אחר ?
עיין ביבי"א ח"ז סימן ל"ד ששם דן בדיוק על הנושא שמדבר הראש"ל הגר"ד יוסף שליט"א, ומצרף דעת ר"ת לס"ס.
ועוד עיין שם ח"ז סימן ז' אות ה' ששם דן לגבי מי שלא הניח תפילין אלא בביה"ש, שדעת הבא"ח בספרו עוי"ח שיניח ללא ברכה, ואילו דעת הרב ז''ל שיניח בברכה גם מחמת ס"ס זה.
ועוד עיין בטה"ב סימן י"ג לגבי הפס"ט בביה"ש, שדעת הרב ז''ל שם שמהני, גם מחמת שיטת ר"ת שצירפו לס"ס.
 
ועוד עיין שם ח"ז סימן ז' אות ה' ששם דן לגבי מי שלא הניח תפילין אלא בביה"ש, שדעת הבא"ח בספרו עוי"ח שיניח ללא ברכה, ואילו דעת הרב ז''ל שיניח בברכה גם מחמת ס"ס זה.
ועוד עיין בטה"ב סימן י"ג לגבי הפס"ט בביה"ש, שדעת הרב ז''ל שם שמהני, גם מחמת שיטת ר"ת שצירפו לס"ס
משם אין ראיה שהוא ספק שלישי, לא כך?
 
מבואר בילקו"י בכמה מקומות שאין לצרף את דעת רבנו תם לספק ספיקא, לצערי לא זכור לי המקור. כמו כן שאלתי במכתב על זה את מרן שליטא וכך השיב לי, לצערי אין לי את המכתב
 
מבואר בילקו"י בכמה מקומות שאין לצרף את דעת רבנו תם לספק ספיקא, לצערי לא זכור לי המקור. כמו כן שאלתי במכתב על זה את מרן שליטא וכך השיב לי, לצערי אין לי את המכתב
אין אפשרות לחפש במייל בדואר נכנס את המייל לשכת הראשון לציון?
יש'כ על מה שכתבת
 
ספר טהרת הבית, הפסק טהרה בין השמשות, ר"ת מצטרף לספק ספיקא להקל. שמצרפים אף דעה שנדחתה מההלכה, כש"כ ר"ת ומקהלת הפוסקים שעימו.
כמדומני כרך ב' סביבות עמוד רפ
 
ספר טהרת הבית, הפסק טהרה בין השמשות, ר"ת מצטרף לספק ספיקא להקל. שמצרפים אף דעה שנדחתה מההלכה, כש"כ ר"ת ומקהלת הפוסקים שעימו.
כמדומני כרך ב' סביבות עמוד רפ
קדמך אחר ברחמין
ועוד עיין בטה"ב סימן י"ג לגבי הפס"ט בביה"ש, שדעת הרב ז''ל שם שמהני, גם מחמת שיטת ר"ת שצירפו לס"ס.
 
לא הבנתי איך אפשר לצרף דעת ר"ת לגבי ס"ס,
דלפי זה מי שנזכר לאחר צה"כ שלא ספר ספירת העומר של יום אתמול וספר את המספר בלא ברכה לאחר מכן יוכל להמשיך לספור בברכה ? דהרי יש בזה ס"ס שמא הלכה כר"ת ודעימיה ואת"ל שאין הלכה כר"ת שמא הלכה כדעת ר"י בעל התוס' ועוד שכל לילה ולילה מצוה בפני עצמה.
ועי' בחזו"ע יו"ט (עמוד רלט),שכתב מפורש דלא מצרפינן סברת ר"ת לס"ס בזה.
תחכימו אותנו בבקשה
 
לא הבנתי איך אפשר לצרף דעת ר"ת לגבי ס"ס,
דלפי זה מי שנזכר לאחר צה"כ שלא ספר ספירת העומר של יום אתמול וספר את המספר בלא ברכה לאחר מכן יוכל להמשיך לספור בברכה ? דהרי יש בזה ס"ס שמא הלכה כר"ת ודעימיה ואת"ל שאין הלכה כר"ת שמא הלכה כדעת ר"י בעל התוס' ועוד שכל לילה ולילה מצוה בפני עצמה.
ועי' בחזו"ע יו"ט (עמוד רלט),שכתב מפורש דלא מצרפינן סברת ר"ת לס"ס בזה.
תחכימו אותנו בבקשה
הרב @יוסף דהן ,בד"כ הרב לא מצרף את ר"ת לספק ספיקא רגיל, אלא רק אם יש עוד כמה צירופים להקל:
למשל, ביבי"א ה'- הרב דן אם מישהו נזכר בבין השמשות שלא ספר אתמול, וספר מיד בבין השמשות (את הספירה של אתמול), אז יש כאן ספק ספיקא: ספק הלכה כר"י הזקן... וספק הספירה ביום מועילה. אמנם יש עוד ספק לגריעותא, שמא בין השמשות הוא כבר לילה וממילא יצא שספר בכלל בלילה! על זה מרן זיע"א מצרף את דעת ר"ת שלשיטתו כל זמן ביהשמ"ש שלנו יום גמור הוא (לאזן את הספק השני של הספק ספיקא). וממילא חוזר להיות ספק ספיקא רגיל וממשיך לספור בברכה. ודוק.
 
הרב @יוסף דהן ,בד"כ הרב לא מצרף את ר"ת לספק ספיקא רגיל, אלא רק אם יש עוד כמה צירופים להקל:
למשל, ביבי"א ה'- הרב דן אם מישהו נזכר בבין השמשות שלא ספר אתמול, וספר מיד בבין השמשות (את הספירה של אתמול), אז יש כאן ספק ספיקא: ספק הלכה כר"י הזקן... וספק הספירה ביום מועילה. אמנם יש עוד ספק לגריעותא, שמא בין השמשות הוא כבר לילה וממילא יצא שספר בכלל בלילה! על זה מרן זיע"א מצרף את דעת ר"ת שלשיטתו כל זמן ביהשמ"ש שלנו יום גמור הוא (לאזן את הספק השני של הספק ספיקא). וממילא חוזר להיות ספק ספיקא רגיל וממשיך לספור בברכה. ודוק.
יש"כ.
יש לראשל הגרד יוסף שליטא שיעור על נושא זה באחת מאזכרות מרן
 
ספר טהרת הבית, הפסק טהרה בין השמשות, ר"ת מצטרף לספק ספיקא להקל. שמצרפים אף דעה שנדחתה מההלכה, כש"כ ר"ת ומקהלת הפוסקים שעימו.
כמדומני כרך ב' סביבות עמוד רפ
לכאו' שיטת ר''ת לא עדיפה משאר שיטות שנדחו מההלכה, גם אם ישנם 20 או 25 ראשונים דאזלי כר''ת
כיון שקי''ל כהגאונים אף באיסור סקילה
כגון מילת תינוק שנולד 19 דק' אחר השקיעה בע''ש
 
לכאו' שיטת ר''ת לא עדיפה משאר שיטות שנדחו מההלכה, גם אם ישנם 20 או 25 ראשונים דאזלי כר''ת
כיון שקי''ל כהגאונים אף באיסור סקילה
כגון מילת תינוק שנולד 19 דק' אחר השקיעה בע''ש
נדחו מההלכה?
כמעט כל הפוסקים כולל השו"ע פסקו כמותו, בקושי מצינו מי שחולק עליו בראשונים.
 
חזור
חלק עליון