• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

קדיש בתשעה באב לפני או אחרי קריאת ההפטרה

ראיתי לאחרונה ב' ראיות חזקות מאוד שהקדיש נאמר לפני ההפטרה ולא כדעת הר"י מגאש שמרן זיע"א פסק כמותו.

א. מהא דאומרים קדיש לאחר ספר שני ומיד מפטירים. הרי שהקדיש לא חשיב הפסק. ובאמת מכח זה הרב איש מצליח שינה גם שם את המנהג והורה לומר את הקדיש לאחר ההפטרה, אבל אנן דלא קי"ל הכי - חזינן דלית לן סברתו של הר"י מגאש שהקדיש הוא הפסק, וא"כ ה"ה לת"ב.

ב. שזהו מרן מפורש בסי' תקע"ט שכתב שסדר התפלה והברכות של תענית ציבור מפורשים בטור בסי' זה. הרי שמרן מסכים לכל הסדר של הטור. ובטור כתב להדיא: וקורין בפ' אם בחקותי יח) כהן עד וישבתם לבטח לוי עד והקימותי את בריתי אתכם. שלישי והוא המפטיר עד סוף הקללות עד בהר סיני ביד משה. קדיש עד למעלה ויקרא המפטיר יט) על דברי הבצרות ויברך ברכות ראשונות ואחרונות עד מגן דוד ע"כ. הרי שבאותו נושא וענין הורה הטור לומר קדיש לפני המפטיר, ומרן סמך ידו על דברי הטור.

ומרן זיע"א ומרן שליט"א לא זכרו דברי הטוש"ע הנ"ל, ולכאורה אם היו רואים דבריהם הוו הדרי בהו שהרי קיבלנו הוראות מרן לכל אשר יאמר.

ושמעתי שהרבה ת"ח ומקומות כשראו ראיות אלו חזרו למנהג המקורי לומר את הקדיש לפני ההפטרה.

וצ"ע רב ליישב את דברי רבותינו זיע"א ושליט"א הנ"ל.
 
חזור
חלק עליון