• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

קונספירציות מאין

בעלי הקונספירציה בראי היהדות​

אנו עדים במאה האחרונה להפרחתם של עשרות עד מאות תאוריות קונספירציה, ראשית כל יש לדעת שמילים אלו אין להם דומה בלשון הקודש, וטוב שכך. פירושם של מילים אלו הם 'תובנה השכלתית' (תיאוריה) דהיינו להתבונן בדברים עד כדי שיפשיטום לקרקע המציאות, שמובילה ל- 'הסבר מהפכני על מצב או אירוע הנראה כסותר את הידוע לנו עד כה' (קונספירציה).

המקרים הללו חוזרים ונשנים בשלל גוונים וגורמים נזק רב בתחומים רבים. רבים המנסים להילחם עם תאוריות אלו בצורה מגוחכת למדי כגון לפרוך כל תיאוריה ותיאוריה על ידי אמצעים מחשבתיים ומציאותיים.

נסיונות אלו, כצפוי, נופלים על אוזניים ערלות. למה זה כל כך צפוי מראש? שהרי הסיבה שאנשים אלו נתפסו ו/או המציאו תיאוריות אלו, אינה מחמת שמאמינים הם בתיאוריות אלו. יותר מכך, אותם האנשים שמנסים 'לסדר את הראש' לאנשי הקונספירציות, הם אלו אשר גרמו להם במו ידיהם.

כפי שהזכרנו, בבסיס תיאוריות הקונ' עומד מוטיב אחד מרכזי – מה שידוע לכולם הינו טעות מוחלטת, ואנחנו יודעים את האמת לאמיתה. וכמובן יבררו בראיות מאומתות וחלוטות את דבריהם.

כיצד אם כן סללו אבות הקונספירציה את הדרך ללבבות ההמונים.

הבה נחזור במסע לעבר אל תיאורית הקונספירציה הראשונה. נזכור – שכל תיאוריית קונ' חייבת לענות לקריטריונים שהוגדרו לעיל, דהיינו – הדברים הינם בגדר 'תיאוריה' דהיינו לא הוכחו בצורה חותכת אלא בצורה רעיונית עם 'כביכול' ראיות שניתן להבינם לכמה פנים. ושעצם הרעיון עומד בניגוד לדעה הרווחת בציבור עם הרעיון המרכזי ש'אנו הצודקים וכולם משקרים וקושרים עליכם קנוניה'.

צ'ארלס דארווין, הגה את 'תיאוריית האבולוציה' הידועה. תיאוריה זו נכתבה בספרו 'מוצא המינים' שיצא לאור בשנת 1859 למניינם, בספר זה כתב את התיאוריה הקונספירטיבית ביותר בזמנו. אשר בניגוד לכל התפיסה הרווחת בזמנם שהתבססה על התנ"ך המקובל על היהודים, נוצרים, ומוסלמים כספר היסטוריה מוסמך, ושהתקבל בצורה פשוטה וברורה מדוד לדור. בניגוד לנאמר בתנ"ך שהעולם נברא על ידי א-ל אחד שארגנו וסידרו לצורתו המוכרת לנו כיום. וביכר את הסבר 'הברירה הטבעית', שכל המינים נוצרו והתארגנו מעצמם בלי יוצר ומסדר. תיאוריית זו נחשבה במונחים של אז כ'תיאוריית קונספירציה' לכל דבר ועניין. היאך אם כן התקבלה על דעת רבים?

באותם ימים פרץ המושג 'דמוקרטיה' לעולם, דמוקרטיה בהגדרתה נובעת מהנחת השוויון הקולקטיבי שאין לאחד יתרון על השני מחמת הבדלי מעמדות וכדו', עקרון זה כולל בתוכו את 'שוויון הזכויות' ואת 'חופש הדיבור'.

המשמעות העיקרית הינה ש'איש באמונתו יחיה' וכל אחד רשאי לחשוב ולפעול ככל אשר יחפוץ. למרות זאת, בהכרח היה להציב לה גבולות, כדי שלא יזיקו להתנהלות החברה. ועל כן ישנם התנהגויות והתבטאויות האסורות למרות עקרון הדמוקרטיה כדי שיתאימו להתנהלות הקהילה התקינה.

קיצור הדברים, עקרון מתפשט זה היווה בסיס להאמין להנחתו של דארווין שכולם נבראו שווים. ואמנם, בעיקר דבריו תמצא שבהמשך לכך שכולם נבראו שוים וכל מין התחרה ביריביו על מנת להגיע לפסגה, וכך גם האדם.

הדמוקרטיה שהפכה את העולם במאה האחרונה אחרי נפילת הפאשיזם (הנאצים ושות' שעיקר עניינם היה קיום תורת דארווין), היא זו שגרמה שאנשים שעד עתה נדחקו לשולי החברה בשל דעותיהם המנוגדות לדעת הכלל, הפכו כעת לפופולארים במיוחד. דעות אלו, נובעים מגאווה מוגזמת וממחשבות של התנשאות על החברה על ידי האמירה שכולם עדרי המונים שלא יודעים מן המציאות האמיתית ורק אני החכם באדם יודע ומבין בחכמתי כי רבה.

ומן האנשים הגאים האלה יש בכל עיר ועיר ובכל מדינה ומדינה שרי עשרות מאות ואלפים המעוררים עצמם לבקש עניינים אשר יגדלו גאוותם באומרם אני אני הוא ואין עמדי, לחדש עיוותים לאמור אין איש חכם כמותי ורק בידי החכמה להבחין בכל מה שרבבות ''פשוטי העם'' קצרה עינם מראות.

ולא פסחה תוחלת ממושכה זו על עם ה' היושב בציון, שכל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו. ובעינינו ראינו חכמים שמהפכים העולמות לומר על אסור מותר ועל מותר אסור בעוותם את דברי רבותינו ז"ל לחדש חידושים שלא שמעתם אוזן בלי כל בסיס בדברי גדולי הפוסקים, רק סברתם הם לפום חורפא שבשתא, ומגדילים לעשות ג"כ לחלוק על גדולי ראשונים ואחרונים בלא לשים בעל שמועה כנגדם בדחילו ורחימו מנשיכתם ולחישתם של קדושים, לחלוק בקלות דעת ובלא עיון הראוי.

וכל זה בא מגודל גאוותם הן מחמת רבותיהם שהעלו גאוותם עד לרקיע רק כדי להפילם לתהומות הגאווה השפלה, והן אלו אשר ראו אור פני מלך חיים בשובם אל חיק תורתנו הקדושה וחשים הם בעצמם כאילו אור הנשפע להם הרי הוא אור חכמתם ובינתם לדעת להבין במכמני התורה למרות הלקח מהם אור הנשפע להם בתחילתם כפי שכתוב בספה"ק, ובמיעוט שכלם והרגשתם לא יבינו שתורה אינה מונחת בקרן זווית אלא קבלה יש לקבלה מחכם הדומה למלאך ה', ואלו לא כך עשו אלא באמרם מי אדון לנו באו וקצצו בנטיעות להפך דברי א-להים חיים כפי אשר תראינה צרות עינם.

ולכן בל נשגה בתאוותם ועיוותם, אלא כאשר תקרא או תשמע איש אשר יאמר לי יאורי ואני עשיתיני, לשנות ולסתת דברי חכמים כאשר יחפוץ לקיים הבליו ובדיותיו. פנו לכם על ימין או על שמאל לשמוע ולקבל דברי א-להים חיים מאשר מסרו לנו רבותינו דור מפי דור עד משה רבינו העניו מכל אדם ע"ה, שזוהי בחינת דעת תורה היפך דעת בעלי בתים וכפי שנבאר במאמר מסירת התורה אי"ה.



נ.ב. לפני כל תגובה/הארה/הערה נא לקרוא את מאמר הפתיחה

ניתן להירשם לקבלת עדכונים ע"י לחיצה על "עדכן אותי" בעמוד הראשי של הבלוג.
 
חזור
חלק עליון