• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

קושיא במסכת סוכה

אד יעלה

Well-known member
עיין בסוכה ל. שר' הונא אמר לסוחרים [אוונכרי] כשאתם קונים הדסים מהגוים כיון שהם גזלנים וקרקע אינה נגזלת ויש בעיה של מצווה הבאה בעבירה לכן שהגוים יחתכו את ההדסים וממילא כבר לא יהיה קרקע ואז יהיה יאוש וכשתמכרו ללוקחים יהיה גם שינוי רשות ויוכלו לצאת יד''ח
ולכאורה תמוה מדוע לדון מצד מצווה הבאה בעבירה ולא לדון מצד איסור גזל בעצמו
ובריטב''א שם נראה שבאמת מצד איסור גזל אין לחוש שבסתמא זה לא גזול .
אלא שצע''ג שאם אין לחוש לגזל אין לחוש למצווה הבאה בעבירה כיון שאין עבירה
ולכאורה מוכרח לומר שאע''פ שבפשטות אין גזל אבל על הצד שזה באמת גזול לא ייצא יד''ח כיון שכלפי האמת הרי זה עבירה ונמצא מצהב''ע והדברים מופלאים שאם יילך לשאול את הרב האם מותר לקחת מהדסים אלו יאמר לו כן אבל אם באמת זה גזול לא ייצא ותמוה הלא מצהב''ע תלויה בעבירה ועד כמה שהוכרע שאין עבירה א''כ אין מצהב''ע ולכאו' יש לחלק שרק אם יש הכרעה של ב''ד בין שניין שהלכה כאחד מהם תו לא שייך לדון גזל כיון שהוכרע בינהם ואולי הויא הפקר ב''ד אבל אם זה הוראה שאין לחוש אפשר שבזה חשיב מצהב'ע שפיר
 
הריטב"א לא כותב דברים כאלה
בריטב''א שם נראה שבאמת מצד איסור גזל אין לחוש שבסתמא זה לא גזול
ז"ל שם "אינהו כי היכי דלהוי יאוש בידא דידהו ושינוי רשות בידא דידכו פי' וכיון דקנו מקמי מצוה לכם קרי ביה וליכא נמי משום מצוה הבאה" ע"כ ועולה מדבריו שע"מ להימנע מאיסור גזל (דהיינו שלא יהיה מצווה הבאה בעבירה) שהרי בקרקע לא שייך יאוש הבעלים תמיד מקפיד וכו' ולא מתייאש ממנה משא"כ אם ישראל יתלוש מהקרקע ששמא הגוי עתה גוזל ממנה כשמוכר לנו אתרוגים גזולים כ"ז מטעם שהבעלים של השטח שהישראל גזל ממנו התייאש וכו' אבל הוי מצווה הבאה בעבירה כי האתרוג גזול והעצה של רב הונא שהגוי יתלוש מכיוון שכאשר הגוי יתלוש את האתרוגים מן הקרקע היאוש יהיה תחת ידיו של הגוי וממילא שיעביר את זה לישראל תהיה העברת רשות תו ליכא משום מצוה הבאה בעבירה מכיוון שהגוי הוא זה שגזל והבעלים התייאש וכו' וע"י החלפת הרשות שהגוי עכשיו מסר לישראל תו ליכא משום גזל ומצוה הבאה בעבירה וזה גם מענה למה שכתבתה בהמשך
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון