• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

קטן שלא מתענה. לישא כפיו במנחה של צום

אבי רביבו

Active member
הסתפקתי היום בקטן שלא מתענה, האם יכול לעלות לברכת כהנים במנחה.
האם דין חינוך אומר שצריך להעלותו כמו שצריך ולכן אם לא מתענה ממילא אסור. או שחינוך זה אפי' בלא שמחוייב באופן הזה.
בחזו"ע סוכות כת' גבי קטן האם יוצא מדין חינוך בלולב שאול. ובסוף חילק בין גוף המצווה שצריך שיהיה כהלכתו לבין פרטי המצווה.
השאלה האם פה התענית זה פרט מהמצווה או גוף המצווה.
אשמח למקורות שדיברו בזה.
 
לכאורה נראה פשוט שיכול לישא כפיו, אע"פ שלא מתענה. וכמו שהקטן נושא כפיו בתפילת שחרית, אע"פ שמותר לו לאכול קודם התפילה [בשונה ממבוגר], הכא נמי אע"פ שמותר לו לאכול בתענית, נושא כפיו בתפילת מנחה ולא חיישינן לשכרות אצלו.
 
דעת מרן זצוק"ל דאף קטן ששכח לספור יום אחד ספירת העומר ימשיך לספור בברכה וכ"ש הכא.
ובר מן דין אף אי בספיה"ע לא ימשיך לספור משום חינוך דאי שכח לא יספור, מ"מ הכא לא שייך לומר כן דדינו לא להתענות ולא שייך בזה כלל חינוך.
משא"כ בספיה"ע עשה כביכול שלא כדין כששכח ובעינן לחנכו ששוכח יום אחד לא מברך.
וכן המנהג פשוט שקטנים נושאים כפיהם ביום הכיפורים.
1728249281018.png
 
נערך לאחרונה:
לכאורה נראה פשוט שיכול לישא כפיו, אע"פ שלא מתענה. וכמו שהקטן נושא כפיו בתפילת שחרית, אע"פ שמותר לו לאכול קודם התפילה [בשונה ממבוגר], הכא נמי אע"פ שמותר לו לאכול בתענית, נושא כפיו בתפילת מנחה ולא חיישינן לשכרות אצלו.
גם אדם שאכל בשחרית יכול לישא כפיו. משא"כ הכא שגדול שאכל בתענית לא ישא כפיו
דעת מרן זצוק"ל דאף קטן ששכח לספור יום אחד ספירת העומר ימשיך לספור בברכה וכ"ש הכא.
ובר מן דין אף אי בספיה"ע לא ימשיך לספור משום חינוך דאי שכח לא יספור, מ"מ הכא לא שייך לומר כן דדינו לא להתענות ולא שייך בזה כלל חינוך.
משא"כ בספיה"ע עשה כביכול שלא כדין כששכח ובעינן לחנכו ששוכח יום אחד לא מברך.
וכן המנהג פשוט שקטנים נושאים כפיהם ביום הכיפורים.
הצג קובץ מצורף 26013
שם רוב הראשונים סוברים שגדול ששכח גם יספור בברכה, ולכן בגדול שזה סב"ל לא יברך, אך בקטן ל"ש סב"ל
משא"כ בנידו"ד שגדול שאכל, לרוב האחרונים אינו נושא כפיו
 
הסתפקתי היום בקטן שלא מתענה, האם יכול לעלות לברכת כהנים במנחה.
האם דין חינוך אומר שצריך להעלותו כמו שצריך ולכן אם לא מתענה ממילא אסור. או שחינוך זה אפי' בלא שמחוייב באופן הזה.
בחזו"ע סוכות כת' גבי קטן האם יוצא מדין חינוך בלולב שאול. ובסוף חילק בין גוף המצווה שצריך שיהיה כהלכתו לבין פרטי המצווה.
השאלה האם פה התענית זה פרט מהמצווה או גוף המצווה.
אשמח למקורות שדיברו בזה.
איפה כתוב מי שלא מתענה לא ישא כפיו?
 
הסתפקתי היום בקטן שלא מתענה, האם יכול לעלות לברכת כהנים במנחה.
האם דין חינוך אומר שצריך להעלותו כמו שצריך ולכן אם לא מתענה ממילא אסור. או שחינוך זה אפי' בלא שמחוייב באופן הזה.
בחזו"ע סוכות כת' גבי קטן האם יוצא מדין חינוך בלולב שאול. ובסוף חילק בין גוף המצווה שצריך שיהיה כהלכתו לבין פרטי המצווה.
השאלה האם פה התענית זה פרט מהמצווה או גוף המצווה.
אשמח למקורות שדיברו בזה.
כבר נסתפקתי בזה לפני כשנה, והבאתי כאן את השאלה בפורום.
 
נערך לאחרונה:
הסתפקתי היום בקטן שלא מתענה, האם יכול לעלות לברכת כהנים במנחה.
האם דין חינוך אומר שצריך להעלותו כמו שצריך ולכן אם לא מתענה ממילא אסור. או שחינוך זה אפי' בלא שמחוייב באופן הזה.
בחזו"ע סוכות כת' גבי קטן האם יוצא מדין חינוך בלולב שאול. ובסוף חילק בין גוף המצווה שצריך שיהיה כהלכתו לבין פרטי המצווה.
השאלה האם פה התענית זה פרט מהמצווה או גוף המצווה.
אשמח למקורות שדיברו בזה.
כבר נסתפקתי בזה לפני כשנה, והבאתי כאן את השאלה בפורום.
 
וכאמור כתבתי על זה תשובה בס"ד והמסקנא שיצא לי שיכול לעלות לישא כפיו במנחה בצום, אבל בינתיים זה לא להלכה ולמעשה כל עוד אני לא מקבל על כך את הסכמתו של מרן שליט"א לפסק ההלכה, אף שיש כמה ת"ח גדולים שהסכימו עמי להלכה ולמעשה.
 
נערך לאחרונה:
כהן קטן בתענית

שאלה: שלום הרב, אני כהן ורצוני לדעת האם בני הקטן יכול להצטרף עמי לברך ברכת כהנים בתפילת מנחה של תענית למרות שהוא לא צם?

תשובה:
כהן שהוא קטן אף שאינו מתענה יכול לישא כפיו בתפילת מנחה של תענית, ואע"פ שלענין הלכה כהן שאינו מתענה אינו נושא כפיו במנחה, כיון שיש לחוש בו לשכרות, מ"מ היות ויש מחלוקת הפוסקים בדין זה, יכול הקטן שכל מצותו מדין חינוך, לישא כפיו ולסמוך על הפוסקים הסוברים שגם כהן שאינו מתענה נושא את כפיו. (ואין לחוש בזה לא משום סב"ל ולא משום אתי למסרך וראה חזו"ע ד"ת עמ' צח, שבת ח"ב עמ' ז, ילקו"י מועדים עמ' תרכג, מעין אומר – ענות עני חט"ו סי' ד).

ולא משום אתי למסרך ראה שו"ת שרגא המאיר הו"ד בחזו"ע ד"ת עמ' שנ"ב
 
כהן קטן בתענית

שאלה: שלום הרב, אני כהן ורצוני לדעת האם בני הקטן יכול להצטרף עמי לברך ברכת כהנים בתפילת מנחה של תענית למרות שהוא לא צם?

תשובה:
כהן שהוא קטן אף שאינו מתענה יכול לישא כפיו בתפילת מנחה של תענית, ואע"פ שלענין הלכה כהן שאינו מתענה אינו נושא כפיו במנחה, כיון שיש לחוש בו לשכרות, מ"מ היות ויש מחלוקת הפוסקים בדין זה, יכול הקטן שכל מצותו מדין חינוך, לישא כפיו ולסמוך על הפוסקים הסוברים שגם כהן שאינו מתענה נושא את כפיו. (ואין לחוש בזה לא משום סב"ל ולא משום אתי למסרך וראה חזו"ע ד"ת עמ' צח, שבת ח"ב עמ' ז, ילקו"י מועדים עמ' תרכג, מעין אומר – ענות עני חט"ו סי' ד).

ולא משום אתי למסרך ראה שו"ת שרגא המאיר הו"ד בחזו"ע ד"ת עמ' שנ"ב
מי כותב התשובה?

מה שהוא כתב כבר נתבאר בתשובה שהובא לעיל כאן בהרחבה ובתוספת.
מצ"ב תשובה הלכתית בעניין
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון