• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

קידוש בבוקר לנשים

האם האשה עושה אצלכם קידוש בשבת בבוקר?

  • כן

    קולות: 5 45.5%
  • לא, אבל גם לא אוכלות ולא שותות

    קולות: 2 18.2%
  • לא, ושותות

    קולות: 2 18.2%
  • לא, ואוכלות עוגה וכד' ושותות

    קולות: 2 18.2%

  • סה"כ בוחרים
    11
לא כתוב בסקר. מי שרואה את הסקר מבין ומשיב כפי שכתבתי.
[יש נשים שלא מתפללות שחרית? (ואם יש מיעוט כזה בשבילו אתה עושה סקר?!)]
אולי אתה וסביבתך זה זוצי"ם. אבל הניסיון מלמד במשך שנים, שנשים רבות לא מתפללות שחרית.
ב. וכי מי שמתפללת שחרית תעשה קידוש לפני? ודאי שאחרי אם כבר.....
השאלה פה היא לא תפילה. היא האם הן מקילות לאכול/לשתות ללא קידוש. עיין בחזו"ע ועוד.
 
אולי אתה וסביבתך זה זוצי"ם. אבל הניסיון מלמד במשך שנים, שנשים רבות לא מתפללות שחרית.
לא סותר את זה שמי שקורא את השאלה לא מבין את כוונתך.
ב. וכי מי שמתפללת שחרית תעשה קידוש לפני? ודאי שאחרי אם כבר.....
דווקא זו הבנה פשוטה, כמו חולה.
האם הן מקילות לאכול/לשתות ללא קידוש
שמעת על כאלו שכן? (רק שואל...)
 
לאחר עיון בר"ה בדברים.
מצאתי למרן זיע"א שבעצם כותב שכיוון שיכולות הנשים להתפלל או שחרית או תפילות אחרות, ממילא אין להן איסור לאכול קודם התפילה (אפילו בחול), ואם כך, אז חובת קידוש חלה עליהן מיד בבוקר שבת. וגם הן נזקקות להיתר של אין חובת קידוש לנשים/ מותר לטעום לפני הקידוש.
וזה פלא שכמעט לכל הפוסקים פשוט שאם אשה מתפללת שחרית אז מותר לה לשתות לפני התפילה כי לא חל עליה חובת קידוש, ודוקא למי שלא מתפללת הם מחמירים. וה פלא, שהרי גם המתפללות נזקקות להיתר. עיין חזו"ע שבת ב'.
 
לאחר עיון בר"ה בדברים.
מצאתי למרן זיע"א שבעצם כותב שכיוון שיכולות הנשים להתפלל או שחרית או תפילות אחרות, ממילא אין להן איסור לאכול קודם התפילה (אפילו בחול), ואם כך, אז חובת קידוש חלה עליהן מיד בבוקר שבת. וגם הן נזקקות להיתר של אין חובת קידוש לנשים/ מותר לטעום לפני הקידוש.
וזה פלא שכמעט לכל הפוסקים פשוט שאם אשה מתפללת שחרית אז מותר לה לשתות לפני התפילה כי לא חל עליה חובת קידוש, ודוקא למי שלא מתפללת הם מחמירים. וה פלא, שהרי גם המתפללות נזקקות להיתר. עיין חזו"ע שבת ב'.
מי שמתפללת תמיד תפילת שחרית מתחייבת בקידוש רק אחרי התפילה.
עי' בחזו"ע שבת וכו'.
 
מי שמתפללת תמיד תפילת שחרית מתחייבת בקידוש רק אחרי התפילה.
עי' בחזו"ע שבת וכו'.
ועיין בהערות שכתב שכיוון שהיא לא מחוייבת דוקא בשחרית, ממילא מותר לה לאכול ולשתות לפני התפילה (הא תליא בהא) ואם מותר לאכול לפני התפילה יוצא שמהבוקר חל עליה חובת קידוש. וגם היא נזקקת להיתר של או שלא חייבת בקידוש כי זה דרבנן. או לדעה שמותר לאכול לפני קידוש רבא.
 
ועיין בהערות
אכן מההערות היה אפשר להבין כביכול לשיטת מרן זצ"ל אשה באמת מתחייבת בקידוש מהבוקר.
אמנם, בהערות הוא כתב:
1758738486888.png
כלומר, שאחר שהביא את האחרונים שאומרים שכלל לא חייבת בקידוש (וגם להם הביא את מי שצירף ספיקות לכך), כתב את הצד השני ש"לכאורה" כלל לא חייבות בקידוש.
ואח"כ כתב שלפי מש"כ שלכאורה כך נראה, כתב שצריך לצרף את הדין:
1758738541406.png
כלומר, גם את"ל שמכיון שהיא יכולה לבחור איזו תפילה להתפלל, חל עליה חובת קידוש מיד בבוקר, בכל אופן יהיה מותר לה לאכול מצד הספיקות הנ"ל.
אבל לשיטתו ולדעתו כתב במפורש בהלכה למעלה, שאשה שמתפללת שחרית ומוסף, לא חל עליה חובת קידוש עד אחרי תפילת מוסף, והיינו כמו האחרונים שהביא בהתחלה.
אלא שסיים שלכו"ע הדין דין אמת שיכולה לאכול לפני התפילה. או מהסיבה שהוא סובר שכלל לא חייבת בקידוש, או מהצד השני שהיא כן חייבת כיון שיכולה לבחור איזו תפילה להתפלל, אבל יש לצרף לכך את הספיקות ולהתיר.
כנלענ"ד בביאור דעת קדשו של מרן זיע"א בחזו"ע.
 
נערך לאחרונה:
בודאי. עיין היטב היטב בחזו"ע.
כוונתך למה שמצרף את הספק שנשים כלל לא חייבות?

אגב, לכאו' עדיין יהיה בעיה לאכול פירות וכד' ולשתות שתיה, אלא נראה שההיתר הוא כשיש ס"ס שמא נשים פטורות ושמא יוצאות בפת הבאה בכיסנין.
אבל אם לא מתפללות ורוצות רק לשתות או לאכול דברים קלים, לכאו' יותר קשה להתיר זאת (ובוודאי שלא בשופי).
 
אמת. ויש גם דעה שלכולם מותר לטעום לפני הקידוש גם לגברים. ובצירוף....
עכ"פ כל זה לא לכתחילה. ועדיין קשה לי להאמין שיש נשים (עכ"פ ספרדיות) שלא מתפללות שחרית ואוכלות ושותות לפני קידוש, ובתוך עמי אנכי יושבת, ועם כל מה ששאלתי זקנים וצעירים בעניין לא עלה בידי למצוא מי שמיקל בזה. (ושמא תלוי הדבר בערים, בשכונות ובקהילות).
 
עכ"פ כל זה לא לכתחילה. ועדיין קשה לי להאמין שיש נשים (עכ"פ ספרדיות) שלא מתפללות שחרית ואוכלות ושותות לפני קידוש, ובתוך עמי אנכי יושבת, ועם כל מה ששאלתי זקנים וצעירים בעניין לא עלה בידי למצוא מי שמיקל בזה. (ושמא תלוי הדבר בערים, בשכונות ובקהילות).
אני בא להסביר אבל שאין שוני בין מי שמתפללת לבין מי שלא. לפי מרן בהערות, כולן נזקקות להיתר. והראיה, שנשים שמתפללות שחרית אוכלות ושותות לפני. ופוק חזי, את כל בנות הסמינר והבנות מעל גיל 12 שאוכלות בבית ומתפללות בבית הכנסת. ושוב, זה לא מהאויר אני אומר, עיין היטב בדברי מרן זיע"א שם בחזו"ע שבת ב', ותראה שכתב שמותר להן לאכול לפני תפילה.
 
אמת. ויש גם דעה שלכולם מותר לטעום לפני הקידוש גם לגברים. ובצירוף....
עכ"פ כל זה לא לכתחילה. ועדיין קשה לי להאמין שיש נשים (עכ"פ ספרדיות) שלא מתפללות שחרית ואוכלות ושותות לפני קידוש, ובתוך עמי אנכי יושבת, ועם כל מה ששאלתי זקנים וצעירים בעניין לא עלה בידי למצוא מי שמיקל בזה. (ושמא תלוי הדבר בערים, בשכונות ובקהילות).
יש דעת הראב"ד וסי' שלכולם מותר לאכול לפני קידוש, גם לגברים.
ויש דעת מהר"ם חלוואה, ונראה שכן דעת הרשב"א שנשים כלל לא חייבות בקידוש הבוקר.
לראשונים אלו לנשים מותר לאכול אפילו לא מתפללות שחרית, ואדרבה לראשונים אלו יוצא חומרא שמי שמתפללת יש לה "ואותי השלכת" ואז יכולה לאכול רק מדין הצמא והרעב (אא"כ נאמר כהחסד לאברהם שהביא בסוף שיכולה לבחור תפילה אחרת...)
רק הרב חשש לפשט האחרונים שלאשה יש חיוב קידוש וכמ"ש הפמ"ג בשם המג"א "איש ואשה שווים", וע"כ חילק בין מתפללת או לא וכו'. שמתפללת סמך על המעורר ישנים בפהבכ"ס, היות ולרוב הפוסקים חוץ מסברת החסד לאברהם, אין עליה חובת קידוש כלל באותה שעה.

מ"מ הנוהגות לאכול ולשתות אף ללא קידוש אע"פ שאינם מתפללות (היות ומתפללות מנחה או סומכות על הגרב"צ שהמטופלות בילדים יש להם דין עוסק במצווה פטור מהמצווה) סומכות על מהר"מ חלוואה וראב"ד ודעימיה.
וידוע שהרב יותר מחמיר בלמעלה מאשר בעיונים למטה, מהסיבות הידועות.
 
אני בא להסביר אבל שאין שוני בין מי שמתפללת לבין מי שלא. לפי מרן בהערות, כולן נזקקות להיתר. והראיה, שנשים שמתפללות שחרית אוכלות ושותות לפני. ופוק חזי, את כל בנות הסמינר והבנות מעל גיל 12 שאוכלות בבית ומתפללות בבית הכנסת. ושוב, זה לא מהאויר אני אומר, עיין היטב בדברי מרן זיע"א שם בחזו"ע שבת ב', ותראה שכתב שמותר להן לאכול לפני תפילה.
אתה צודק, אבל יש הבדל גדול בין ההיתר של לאכול לפני תפילה (כשלא חל חובת קידוש) של "ואותי השלכת" ששם יש היתר לכו"ע של "הצמא והרעב", לבין ההיתר של לאכול ולשתות לפני קידוש לנשים, שזה רק פוסקים בודדים...
 
חזור
חלק עליון