• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

קידוש לבנה או ברכת הלבנה?

העניין פשוט.
ראה במרן השלחן ערוך שכתב בהלכות ברכת הלבנה (אור"ח סימן תכו): הרואה לבנה בחדושה מברך אשר במאמרו ברא שחקים וכו', הגה: ואין "לקדש" החדש אלא בלילה בעת שהלבנה זורחת ונהנין מאורה. ע"כ, וכעי"ז בסעיף הבא.

וא"כ מכיון שמרן כתב בלשון של "ברכה", הספרדים נקטו לשון "ברכת הלבנה".
ואילו לדעת הרמ"א בהגה שכתב בלשון "קידוש", לכך בני אשכנז נקטו לשון "קידוש לבנה".

ויש עוד פירושים שאי אפשר לכותבם מפני ביטול בית המדרש. ודי בזה.
 

קבצים מצורפים

  • קידוש לבנה או ברכת הלבנה.PDF
    567.5 KB · צפיות: 2
  • קידוש או ברכת הלבנה - הגיוני הפרשה.PDF
    346.7 KB · צפיות: 2
נזכר כבר בספר האשכול. וראה במצורף.
המקור הראשון כמדומה שהוא הרוקח שכתב בפירוש התפילה

ואמרי' בסנהדרין 'המקדש' על הלבנה כאלו מקבל פני שכינה.
לפנינו בגמ' 'המברך'.

גם בדרשות מהר"ח או"ז סימן י"ט איתא
ומהר"ח ראה את מהר"ם שאפי' בחול היה רגיל לקח רק מקטורן של שבת שלו והיה 'מקדש' הלבנה

כך שזהו מנהג אשכנז לקרוא לברכת הלבנה 'קידוש' לבנה.

מה שהזכרת את 'האשכול' - זה עוד ראיה לזיופו של האשכול מהדורת אוירבך.
 
העניין פשוט.
ראה במרן השלחן ערוך שכתב בהלכות ברכת הלבנה (אור"ח סימן תכו): הרואה לבנה בחדושה מברך אשר במאמרו ברא שחקים וכו', הגה: ואין "לקדש" החדש אלא בלילה בעת שהלבנה זורחת ונהנין מאורה. ע"כ, וכעי"ז בסעיף הבא.

וא"כ מכיון שמרן כתב בלשון של "ברכה", הספרדים נקטו לשון "ברכת הלבנה".
ואילו לדעת הרמ"א בהגה שכתב בלשון "קידוש", לכך בני אשכנז נקטו לשון "קידוש לבנה".

ויש עוד פירושים שאי אפשר לכותבם מפני ביטול בית המדרש. ודי בזה.
גם בפוסקי ספרד פעמים שכתבו לשון קידוש לבנה עי' זבחי צדק ח"ג סי' כה וגם בחזו"ע פעמים נקט לשון קידוש ונראה שאין זה בדווקא
 
מה הראיה מזה?
מי שלא הבין אין טעם להסביר.
גם בפוסקי ספרד פעמים שכתבו לשון קידוש לבנה עי' זבחי צדק ח"ג סי' כה וגם בחזו"ע פעמים נקט לשון קידוש ונראה שאין זה בדווקא
נמשכו אחר פוסקי אשכנז.
יותר נכון ומדויק לכתוב ולדבר כדרך רבותינו בעלי התלמוד והראשונים חכמי ספרד ושאר ארצות 'ברכת' הלבנה.
 
חזור
חלק עליון