• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

קידוש לבנה או ברכת הלבנה?

העניין פשוט.
ראה במרן השלחן ערוך שכתב בהלכות ברכת הלבנה (אור"ח סימן תכו): הרואה לבנה בחדושה מברך אשר במאמרו ברא שחקים וכו', הגה: ואין "לקדש" החדש אלא בלילה בעת שהלבנה זורחת ונהנין מאורה. ע"כ, וכעי"ז בסעיף הבא.

וא"כ מכיון שמרן כתב בלשון של "ברכה", הספרדים נקטו לשון "ברכת הלבנה".
ואילו לדעת הרמ"א בהגה שכתב בלשון "קידוש", לכך בני אשכנז נקטו לשון "קידוש לבנה".

ויש עוד פירושים שאי אפשר לכותבם מפני ביטול בית המדרש. ודי בזה.
 

קבצים מצורפים

  • קידוש לבנה או ברכת הלבנה.PDF
    567.5 KB · צפיות: 2
  • קידוש או ברכת הלבנה - הגיוני הפרשה.PDF
    346.7 KB · צפיות: 2
נזכר כבר בספר האשכול. וראה במצורף.
המקור הראשון כמדומה שהוא הרוקח שכתב בפירוש התפילה

ואמרי' בסנהדרין 'המקדש' על הלבנה כאלו מקבל פני שכינה.
לפנינו בגמ' 'המברך'.

גם בדרשות מהר"ח או"ז סימן י"ט איתא
ומהר"ח ראה את מהר"ם שאפי' בחול היה רגיל לקח רק מקטורן של שבת שלו והיה 'מקדש' הלבנה

כך שזהו מנהג אשכנז לקרוא לברכת הלבנה 'קידוש' לבנה.

מה שהזכרת את 'האשכול' - זה עוד ראיה לזיופו של האשכול מהדורת אוירבך.
 
העניין פשוט.
ראה במרן השלחן ערוך שכתב בהלכות ברכת הלבנה (אור"ח סימן תכו): הרואה לבנה בחדושה מברך אשר במאמרו ברא שחקים וכו', הגה: ואין "לקדש" החדש אלא בלילה בעת שהלבנה זורחת ונהנין מאורה. ע"כ, וכעי"ז בסעיף הבא.

וא"כ מכיון שמרן כתב בלשון של "ברכה", הספרדים נקטו לשון "ברכת הלבנה".
ואילו לדעת הרמ"א בהגה שכתב בלשון "קידוש", לכך בני אשכנז נקטו לשון "קידוש לבנה".

ויש עוד פירושים שאי אפשר לכותבם מפני ביטול בית המדרש. ודי בזה.
גם בפוסקי ספרד פעמים שכתבו לשון קידוש לבנה עי' זבחי צדק ח"ג סי' כה וגם בחזו"ע פעמים נקט לשון קידוש ונראה שאין זה בדווקא
 
מה הראיה מזה?
מי שלא הבין אין טעם להסביר.
גם בפוסקי ספרד פעמים שכתבו לשון קידוש לבנה עי' זבחי צדק ח"ג סי' כה וגם בחזו"ע פעמים נקט לשון קידוש ונראה שאין זה בדווקא
נמשכו אחר פוסקי אשכנז.
יותר נכון ומדויק לכתוב ולדבר כדרך רבותינו בעלי התלמוד והראשונים חכמי ספרד ושאר ארצות 'ברכת' הלבנה.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון