• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

קניית בשמים לאשה לחג - הערה בילקו"י

קורסיה

Well-known member
הרמב"ם (יום טוב פרק ו הלכה יח) כתב לגבי מצות שמחת בחגך שלנשים קונה להן בגדים ותכשיטין נאים כפי ממונו.
ובילקו"י על יו"ט (עמ' תשה בהערה) כתב שגם בשמים נקרא תכשיטים. וזה כתוב ברש"י המובא בב"י אה"ע (ס' ע' סעיף ה'). ועוד דייק כן מהרמב"ם (אישות פרק יג הלכה ד) - וכן מחייבין אותו ליתן לה תכשיטיה כגון בגדי צבעונין להקיף על ראשה ופדחתה ופוך ושרק וכיוצא בהן. ע"ש.

לכאורה אין לדייק כן מהרמב"ם הנ"ל משום שהרמב"ם ביאר בדינים אלו שתכשיטים הם בגדי צבעונין.
ויתרה מזו, הרמב"ם ביאר שאין אלו בגדי צבעונין דעלמא, אלא בגדים שמקיפה ראשה ופדחתה.

אך כשכתב בהלכות יו"ט (יום טוב פרק ו הלכה יח) והנשים קונה להן בגדים ותכשיטין נאים כפי ממונו, הרי שדייק שיש בגדים ויש תכשיטים. א"כ אין ראיה שתכשיטים בהלכות יו"ט שהם בשמים כמו שאינם בגדים.
 
לכאורה כוונת הרב השואל לדמות לעניין אין שמחה אלא בבשר ויין, שצריך דווקא בשר ויין
אך צ"ע שמא יש בזה חשש דקדוקי עניות או שבאמת בפוסקים מבואר להקפיד דווקא על בגדים ותכשיטין (וכמובן שעליהם אפשר להוסיף בשמים וגם ספר)
 
בפשוטו יש צורה איך שמחים וחז"ל העמידו לאנשים בבשר ויין ולנשים בבגדי צבעונין
וממילא מאד מחודש לומר שמיקסר יש בזה שמחה
ולגבי בשמים היה מקום לומר שזה נכלל בבגדי צבעונין שכל זה הוא מתמרוקי הנשים
אבל יש לחלק שבגדים זה קיים בגופה אבל בושם זה רק ריח ואין בו ממשות וחסר בשמחה
ויש לדחות החילוק שהרמב"ם כותב ששרק ופוד ג"כ מועיל וה"ה בבושם
 
לא הבנתי. צריך דווקא בגדים ותכשיטים? אם אשתי רוצה שאקנה לה ספר במקום - זה לא טוב?
ראיתי מחלוקת פוסקי זמנינו, אני לא בא להכריע אבל למה לא כתבו שיקנה לה משתרצה, למה הדגישו בגדים? אפשר לתרץ שדיבר הכתוב בהווה ורוב הנשים אוהבות בגדים, אך בכל זאת היו צריכים להשמיע לנו בגדים וכל כיוצ"ב

אבל לא זאת היתה שאלתי
אלא רק בדקדוק דברי הרמב"ם, שאין לדייק מהלכות אישות הנ"ל, ששם תכשיטים הוא בגד מסוים אבל לא לומר שכל מקום שכתוב בגדי צבעונים הוא גם תכשיטים
 
יש לדון שכל ענייני השמחה בחגים, משמחים גם את הסובבים. ודוק
דהיינו בשר ויין זה דבר שעושים ביחד וכן קליות ואגוזים לתינוקות. וה"ה בגדים לאשה זה דבר שמשרה חגיגיות ושמחה לבעלה ומשפחתה, מיקסר חשמלי לא בדיוק אלא א"כ כולם נהנים מהעוגות שעשתה...
 
שלחן שלמה יו"ט סימן תקכט:
"אמר מרן זללה"ה דבגדים לאו דוקא אלא ה"ה אם רוצה האשה כלי שימושי כגון מיקסר וכדומה ג"כ יכול לקיים מצוותו בזה ואפילו אם אינה משתמשת עם הכלי ביו"ט גופיה לית לן בה". עכ"ל.
 
יש לדון שכל ענייני השמחה בחגים, משמחים גם את הסובבים. ודוק
דהיינו בשר ויין זה דבר שעושים ביחד וכן קליות ואגוזים לתינוקות. וה"ה בגדים לאשה זה דבר שמשרה חגיגיות ושמחה לבעלה ומשפחתה, מיקסר חשמלי לא בדיוק אלא א"כ כולם נהנים מהעוגות שעשתה...
מילתא בטעמא.
 
חזור
חלק עליון