• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

קניית בשמים לאשה לחג - הערה בילקו"י

קורסיה

Moderator
הרמב"ם (יום טוב פרק ו הלכה יח) כתב לגבי מצות שמחת בחגך שלנשים קונה להן בגדים ותכשיטין נאים כפי ממונו.
ובילקו"י על יו"ט (עמ' תשה בהערה) כתב שגם בשמים נקרא תכשיטים. וזה כתוב ברש"י המובא בב"י אה"ע (ס' ע' סעיף ה'). ועוד דייק כן מהרמב"ם (אישות פרק יג הלכה ד) - וכן מחייבין אותו ליתן לה תכשיטיה כגון בגדי צבעונין להקיף על ראשה ופדחתה ופוך ושרק וכיוצא בהן. ע"ש.

לכאורה אין לדייק כן מהרמב"ם הנ"ל משום שהרמב"ם ביאר בדינים אלו שתכשיטים הם בגדי צבעונין.
ויתרה מזו, הרמב"ם ביאר שאין אלו בגדי צבעונין דעלמא, אלא בגדים שמקיפה ראשה ופדחתה.

אך כשכתב בהלכות יו"ט (יום טוב פרק ו הלכה יח) והנשים קונה להן בגדים ותכשיטין נאים כפי ממונו, הרי שדייק שיש בגדים ויש תכשיטים. א"כ אין ראיה שתכשיטים בהלכות יו"ט שהם בשמים כמו שאינם בגדים.
 
לכאורה כוונת הרב השואל לדמות לעניין אין שמחה אלא בבשר ויין, שצריך דווקא בשר ויין
אך צ"ע שמא יש בזה חשש דקדוקי עניות או שבאמת בפוסקים מבואר להקפיד דווקא על בגדים ותכשיטין (וכמובן שעליהם אפשר להוסיף בשמים וגם ספר)
 
בפשוטו יש צורה איך שמחים וחז"ל העמידו לאנשים בבשר ויין ולנשים בבגדי צבעונין
וממילא מאד מחודש לומר שמיקסר יש בזה שמחה
ולגבי בשמים היה מקום לומר שזה נכלל בבגדי צבעונין שכל זה הוא מתמרוקי הנשים
אבל יש לחלק שבגדים זה קיים בגופה אבל בושם זה רק ריח ואין בו ממשות וחסר בשמחה
ויש לדחות החילוק שהרמב"ם כותב ששרק ופוד ג"כ מועיל וה"ה בבושם
 
לא הבנתי. צריך דווקא בגדים ותכשיטים? אם אשתי רוצה שאקנה לה ספר במקום - זה לא טוב?
ראיתי מחלוקת פוסקי זמנינו, אני לא בא להכריע אבל למה לא כתבו שיקנה לה משתרצה, למה הדגישו בגדים? אפשר לתרץ שדיבר הכתוב בהווה ורוב הנשים אוהבות בגדים, אך בכל זאת היו צריכים להשמיע לנו בגדים וכל כיוצ"ב

אבל לא זאת היתה שאלתי
אלא רק בדקדוק דברי הרמב"ם, שאין לדייק מהלכות אישות הנ"ל, ששם תכשיטים הוא בגד מסוים אבל לא לומר שכל מקום שכתוב בגדי צבעונים הוא גם תכשיטים
 
יש לדון שכל ענייני השמחה בחגים, משמחים גם את הסובבים. ודוק
דהיינו בשר ויין זה דבר שעושים ביחד וכן קליות ואגוזים לתינוקות. וה"ה בגדים לאשה זה דבר שמשרה חגיגיות ושמחה לבעלה ומשפחתה, מיקסר חשמלי לא בדיוק אלא א"כ כולם נהנים מהעוגות שעשתה...
 
שלחן שלמה יו"ט סימן תקכט:
"אמר מרן זללה"ה דבגדים לאו דוקא אלא ה"ה אם רוצה האשה כלי שימושי כגון מיקסר וכדומה ג"כ יכול לקיים מצוותו בזה ואפילו אם אינה משתמשת עם הכלי ביו"ט גופיה לית לן בה". עכ"ל.
 
יש לדון שכל ענייני השמחה בחגים, משמחים גם את הסובבים. ודוק
דהיינו בשר ויין זה דבר שעושים ביחד וכן קליות ואגוזים לתינוקות. וה"ה בגדים לאשה זה דבר שמשרה חגיגיות ושמחה לבעלה ומשפחתה, מיקסר חשמלי לא בדיוק אלא א"כ כולם נהנים מהעוגות שעשתה...
מילתא בטעמא.
 
חזור
חלק עליון