• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

קריאה מיוחדת ודחופה לבעלי בתים המשתתפים בשיעורים הנמסרים על ידי אברכים

יצחק משען

Well-known member
הדברים הבאים אני כותב מעומק לבי, בהדמנויות רבות שיוצא לי לדרוש אני חוזר על דברי אלה, וכעת הגיע הזמן להעלותם על הכתב, והנני מדגיש שאני אישית בכלל דורש בשפה אחרת, ודרשותי אינם במקומות שמשתתפי השיעורים קוראים את דברי כאן, כך שבל תחשדוני שאני דורש לטובת עצמי
רק השבוע זיכני השי"ת לתור בארצנו הקדושה מאות ק"מ מגבול הלבנון ועד גבול עזה, ומגבול הירדן עד גבול ימה, לפגוש אברכים שמוסרים שיעורים, ואני מדבר בשמם
סח לי אברך יקר שמוסר שיעורים בירושלים בבית כנסת חשוב, שהוא חוזר מהכולל לבית בשעה 7 בערב, לא מספיק לטעום כלום, כיון שהוא עוזר לרעייתו עם הילדים, בהאכלה, מקלחות ושינה, וכבר תוך שעה עליו לרוץ למסור שיעור לזכות את הרבים כשהוא צמא ורעב
שמא תחשבו שהוא מקבל סכום נאה ? לא ולא בקושי הוא מקבל 200 ש"ח כאילו עושים לו טובה ותו לא
וכאן אני שואל את משתתפי השיעור, האם לא מגיע לצדיק הזה שטורח לבוא למסור לכם שיעור שתאספו מכל אחד לפחות 50 ש"ח בחודש ותתנו לו? ממה אתם חושבים שהוא חי? ומה עם אשתו שבדרך כלל נשארת לבד עם הילדים בשיגעונות שיש להם לפני השינה, והיא אחרי יום עבודה מתיש ומפרך, היא לא מגיע לה סכום כסף שישמח אותה ויעודד אותה להמשיך לשלוח אותו לשיעורים?!
עוד אני שואל, האם אתם חושבים שהאברך הזה שולף את השיעורים שלו מהשרוול, הוא טורח במשך היום בשעות שחוץ מסדרי הכולל להכין עבורכם את השיעור, ואתם חושבים שזה מובן מאליו שהוא בא למסור את השיעור, בעוד שבמיוחד בשבילכם הוא פינה מזמנו להכין את השיעור!
מעשה נוסף מפי בעל המעשה שטרח לנסוע במיוחד לחולון לדרוש באיזה אירוע שביקשו ממנו, השתתפו שם קרוב למאה איש, ושוב פעם בסוף הערב ניגש אליו מי שהזמין אותו עם שטר של 150 או 200 ש"ח ונתן לו כאילו אין לו ברירה אחרת, ושוב אני שואל, אתה לא יכלת לומר לאנשים: רבותי האברך הזה בא במיוחד לכאן לומר לנו דברי תורה, בבקשה שכל אחד ישים סכום קטן ונעביר לאברך בצורה מכובדת?
עוד סיפר לי מישהו שהיה באשדוד אברך חשוב שהיה מוסר שיעור קבוע, ובנו או בתו היה חולה במחלה הקשה ל"ע, וכל היום היה האברך הזה נאלץ להיות עם הילד בתל השומר, וחוזר במיוחד בערב למסור את השיעור ושוב חוזר לביה"ח, כאשר ההוצאות של הדלק מכל הנסיעות האלה מגיעות לאלפי שקלים, ואיש ממשתתפי השיעור לא התעניין לדעת מה עובר על הרב עד שאחד שנודע לו על כך קם והכריז ברבים את המצב של הרב ואז התעוררו לתמוך בו.
ואני שומע עוד מעשים כאלה גם במגדל העמק, וטבריא, ורחובות, וקרית ספר, יפו ורמלה, ועוד ועוד, שהצד השוה שבכולם שמשתתפי השיעורים אינם מכירים ואינם מבינים כמה עליהם להעריך את האברך שמוסר להם את השיעור
ולכן אני חוזר על קריאתי זאת כאן, בבקשה ממך אם אתה משתתף בשיעור שנמסר על ידי אברך צעיר בפרט, אל תחשוב שהוא מוסר את השיעור בקלות, תעריך בבקשה ותדאג שכל משתתפי השיעור יראו להרב הערכה על ההשקעה שלו בכם, על ידי שכל אחד יתן סכום לפחות פעם בחודש, ולחילופין ניתן לנסות לערוך להרב קניות, או להתעניין אם יש דבר שאפשר לעזור לו שאתם יודעים לעשות בקלות, והוא סובל בגלל חוסר בכסף או חוסר ידע, כגון להרכיב ארון, להוביל דברים, לסדר סתימה, לתקן חשמל בביתו, ועוד כיוצא בזה דברים קטנים בשבילכם ועזרה גדולה בשבילם!!!
 
יישר כח גדול על הדברים.
בלי להמעיט ממה שכבודו כתב בעניין צורך והראוי שהציבור יתן מעצמו. אבל לא פחות חשוב לעורר בנושא שבית הכנסת עצמו ישלם.
הרב מוסר אצלכם שיעור, קופת הבתי כנסת, כאלו שלא מחזיקים כולל במקום, לפעמים יכולה להגיע ללמעלה ממיליון שקלים, כי ההוצאות הן חשמל, קורא בתורה וניקיון. מדוע מגיעים למצב כזה שאברכים מוסרים שיעורים בהתמסרות גדולה כמו שכבוו כתב, והגבאי לא חושב שיש איזשהוא צורך לתת לו סכום של 250 שקל על כל שיעור? זה יעשה את הבית כנסת עני? יחסר לבית הכנסת? לאיפה אוגרים ושומרים את הכסף?
שוב אני אומר, ודאי שאם התיקון לא נעשה ע"י הגבאים אז לא באתי לומר שהציבור יגיד "זה אשמת הגבאי שהוא יסתדר יתן או לא יתן ואני בתור ציבור פוטר את עצמי..." חלילה לא זאת כוונתי. רק אני אומר שהתביעה הרצינית היא כלפי בית הכנסת. אבל אם לא זז שם כלום והציבור יודע את זה, ודאי שראויים כל הדברים שכבודו כתב כלפיהם
 
יישר כח גדול על הדברים.
בלי להמעיט ממה שכבודו כתב בעניין צורך והראוי שהציבור יתן מעצמו. אבל לא פחות חשוב לעורר בנושא שבית הכנסת עצמו ישלם.
הרב מוסר אצלכם שיעור, קופת הבתי כנסת, כאלו שלא מחזיקים כולל במקום, לפעמים יכולה להגיע ללמעלה ממיליון שקלים, כי ההוצאות הן חשמל, קורא בתורה וניקיון. מדוע מגיעים למצב כזה שאברכים מוסרים שיעורים בהתמסרות גדולה כמו שכבוו כתב, והגבאי לא חושב שיש איזשהוא צורך לתת לו סכום של 250 שקל על כל שיעור? זה יעשה את הבית כנסת עני? יחסר לבית הכנסת? לאיפה אוגרים ושומרים את הכסף?
שוב אני אומר, ודאי שאם התיקון לא נעשה ע"י הגבאים אז לא באתי לומר שהציבור יגיד "זה אשמת הגבאי שהוא יסתדר יתן או לא יתן ואני בתור ציבור פוטר את עצמי..." חלילה לא זאת כוונתי. רק אני אומר שהתביעה הרצינית היא כלפי בית הכנסת. אבל אם לא זז שם כלום והציבור יודע את זה, ודאי שראויים כל הדברים שכבודו כתב כלפיהם
אתה צודק במושלם, והייתי צריך להוסיף זאת
אני מכיר בתי כנסת שסובלים מעודף כסף ומחפשים על מה לבזבז, כבר ראיתי בית כנסת שקנו 12 חלונות ויטראז' כל חלון ב18.000 ש"ח והביאו ארון קודש במיוחד ממרוקו בכמעט מליון שקל, ועוד כהנה בזבוזים מיותרים, ואין שם אפילו שיעור אחד!! למעט איזה זקן שקורא משניות בין מנחה וערבית לחצי מנין אנשים שנשארים כדי להתנמנם
והסיבה שזה קורה מחמת שהמקומות המשופעים בממון אינם משופעים בדעת תורנית ולכן הם חושבים שאם יקימו שיעור אף אחד לא יבוא. ובאמת אם ישקיעו חזק יבואו הרבנים ויבואו הקהל ותתעלה כל הקהילה, כאשר הוכיחה המציאות במקומות שנתנו לרב שהוא איש חיל רב פעלים גיבוי וחופש פעולה, שהוא הצליח לרומם את כל הקהילה וכולם יצאו נשכרים מכך.
ויה"ר שנדבר על אוזן שומעת אמן.
 
אתה צודק במושלם, והייתי צריך להוסיף זאת
אני מכיר בתי כנסת שסובלים מעודף כסף ומחפשים על מה לבזבז, כבר ראיתי בית כנסת שקנו 12 חלונות ויטראז' כל חלון ב18.000 ש"ח והביאו ארון קודש במיוחד ממרוקו בכמעט מליון שקל, ועוד כהנה בזבוזים מיותרים, ואין שם אפילו שיעור אחד!! למעט איזה זקן שקורא משניות בין מנחה וערבית לחצי מנין אנשים שנשארים כדי להתנמנם
והסיבה שזה קורה מחמת שהמקומות המשופעים בממון אינם משופעים בדעת תורנית ולכן הם חושבים שאם יקימו שיעור אף אחד לא יבוא. ובאמת אם ישקיעו חזק יבואו הרבנים ויבואו הקהל ותתעלה כל הקהילה, כאשר הוכיחה המציאות במקומות שנתנו לרב שהוא איש חיל רב פעלים גיבוי וחופש פעולה, שהוא הצליח לרומם את כל הקהילה וכולם יצאו נשכרים מכך.
ויה"ר שנדבר על אוזן שומעת אמן.
כמה נפשות שיקעו...
 
ואוו ואוו ואאוווווווו
אני ממש מרגיש שהוא כותה עלי את הדברים ממש ככה זה ממש קושי עצום שאתה מגיע בשעה שבע ועשרים אחרי מנחה ובעשרים לשמונה אתה כבר יוצא
טירוף
הלוואי ויגיע לאנשי השיעור שאני מוסר חחח
 
והסיבה שזה קורה מחמת שהמקומות המשופעים בממון אינם משופעים בדעת תורנית ולכן הם חושבים שאם יקימו שיעור אף אחד לא יבוא. ובאמת אם ישקיעו חזק יבואו הרבנים ויבואו הקהל ותתעלה כל הקהילה, כאשר הוכיחה המציאות במקומות שנתנו לרב שהוא איש חיל רב פעלים גיבוי וחופש פעולה, שהוא הצליח לרומם את כל הקהילה וכולם יצאו נשכרים מכך.
מעשה שהיה, כך היה.
בית כנסת שנמצא במקום שהרוב בו עובדים, בשביל למשוך אנשים לשיעור תורה עשו פשקוויל כמיטב הפרסומים, וכתבו באותיות גדולות שחורות ובוהקות: צדיק בא לעיר! הרב [הכנס את השם כאן] מהעיר [הכנס שם עיר] המקובל הגדול מגיע לדרוש אצלנו כל יום שלישי! מצווה גדולה לקבל פני הרב!
וכשככה כותבים בצורה חוצבת להבות לספרדים אוהבי חכמי הקודש, מגיעים אנשים בהמוניהם רק בשביל לדעת מי הוא אותו צדיק, שהרי לא שמעו עליו, אך אם הפשקוויל אומר שהוא גאון ומקובל, בודאי יבואו לדרוש.
וזהו דוגמא יחסית קיצונית.
 
בדרך כלל בתר עניא אזלא עניותא...
אני מסרתי בבית כנסת אחד שני שיעורים קבועים בכל יום במשך זמן רב, ובדרך כלל היו מבקשים גם שאעלה חזן (שם משלמים על החזנים גם בימי החול)
ולא ביקשתי תשלום, אך התשלום היה כ-450 לחודש בלבד
בתחילה חשבתי שזו בדיחה... אח"כ הבנתי שלא...
איני יודע להסביר פשט בזה
 
חזור
חלק עליון