• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

קריעת שקיות זבל בשבת

אביתר

New member
יש שקיות זבל שכבר תלושות אחת מהשנייה.
לא מדובר על גליל שברגע שחותכים את השקית יוצרים את הפתח בשקית הבאה, אלא על שקיות שכבר תלושות.
פתח השקית סגור בהלחמה, וניתן לפתוח את השקית בהפרדת הקצוות.
יש לציין.
1.מעיקרא השקית היתה פתוחה והתחברה בחיתוך בהלחמה.
כך שלכאורה לא עושה את הכלי מחדש,בניגוד לתלישת שקית מגליל שברגע התלישה יצר פתח שלא היה קיים אף פעם.
כשם שאנו אומרים שהפקק היה כלי לפני הלחיצה על הבקבוק, וניתוק הטבעת אין בו כדי ליצור כלי.
2.השקית היא לשימוש חד פעמי כדי לזרוק זבל ולהשליך לפח ועשיית כלי הוא בדבר שמתכוונים להשתמש בו שימוש חוזר.
3.גם אם אדם פתח בשבת מכסה ממתכת או קופסת שימורים והחליט להשתמש בבקבוק או בקופסה בדיעבד אנו לא אומרים שעבר איסור.
השאלה שלי האם מותר לפתוח שקיות שסגורות בהלחמה?
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
שבת האחרונה השקית זבל של הבית הסריחה כ״כ, אך כשבאתי לקחת שקית זבל חדשה מגליל שצריך לחתוך את השקית זבל הסתפקתי - לכאורה זה אסור כמו מחתך או קורע רגיל.

בספר אור ההלכה אחרי שהביא את הדין לגבי חיתוך נייר טועלט בשבת עם פסים שמותר בשינוי משום כבוד הבריות, וציין ליבי״ע ח״ט עמ׳ רסד אות קפה, כתב שמשם נלמד גם לשקית זבל.
אך בעיון ביבי״א בפנים, מובא שההיתר הוא משום שלא אכפת לן ממקום החיבור. ולכאורה איך נדמה זאת לקריעת שקית זבל, הרי במקרה הזה אכפת לי לקרוע במדוייק כדי שהשקית זבל לא תהיה קרועה, ואם כן לא דמי לאהדדי כלל ועיקר.
אך אח״כ הסתפקתי אם זה דמי לשקית חלב שמרן מתיר אפילו בקנקומט. אך שם לכאורה אני חפץ בדבר שנמצא בפנים ולא בצורך של השקית עצמו.

(יש לציין שכמובן לא חתכתי אפילו בשינוי משום הספק)
 
ולכאורה איך נדמה זאת לקריעת שקית זבל, הרי במקרה הזה אכפת לי לקרוע במדוייק כדי שהשקית זבל לא תהיה קרועה, ואם כן לא דמי לאהדדי כלל ועיקר.
לא זה עיקר סיבת האיסור.
האיסור כאן הוא ברור משום שאתה יוצר את הפתח בקריעת השקית. אין לשקית פתח פתוח אלא כשקורעים את הקוים המקווקוים יוצרים את הפתח וזה איסור גמור של עשיית כלי ועשיית פתח, ומכה בפטיש גמור.
זה לא דומה כלל לקנקומט ששם השקית היתה פתוחה ונסגרה והפתח הוא בשביל להוציא את מה שבתוכה.
 
שבת האחרונה השקית זבל של הבית הסריחה כ״כ, אך כשבאתי לקחת שקית זבל חדשה מגליל שצריך לחתוך את השקית זבל הסתפקתי - לכאורה זה אסור כמו מחתך או קורע רגיל.

בספר אור ההלכה אחרי שהביא את הדין לגבי חיתוך נייר טועלט בשבת עם פסים שמותר בשינוי משום כבוד הבריות, וציין ליבי״ע ח״ט עמ׳ רסד אות קפה, כתב שמשם נלמד גם לשקית זבל.
אך בעיון ביבי״א בפנים, מובא שההיתר הוא משום שלא אכפת לן ממקום החיבור. ולכאורה איך נדמה זאת לקריעת שקית זבל, הרי במקרה הזה אכפת לי לקרוע במדוייק כדי שהשקית זבל לא תהיה קרועה, ואם כן לא דמי לאהדדי כלל ועיקר.
אך אח״כ הסתפקתי אם זה דמי לשקית חלב שמרן מתיר אפילו בקנקומט. אך שם לכאורה אני חפץ בדבר שנמצא בפנים ולא בצורך של השקית עצמו.

(יש לציין שכמובן לא חתכתי אפילו בשינוי משום הספק)
פלא להתיר ככה בדימוי כזה.
ההבדל לכאורה ברור כדציינת.
 
לא זה עיקר סיבת האיסור.
האיסור כאן הוא ברור משום שאתה יוצר את הפתח בקריעת השקית. אין לשקית פתח פתוח אלא כשקורעים את הקוים המקווקוים יוצרים את הפתח וזה איסור גמור של עשיית כלי ועשיית פתח, ומכה בפטיש גמור.
זה לא דומה כלל לקנקומט ששם השקית היתה פתוחה ונסגרה והפתח הוא בשביל להוציא את מה שבתוכה.
פלא להתיר ככה בדימוי כזה.
ההבדל לכאורה ברור כדציינת.
אתם חוזרים בדיוק על הסיבה שרציתי לאסור.
 
חזור
חלק עליון