• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

ריבוי סוסים למלך, אי יל"ד באי עביד לא מהני

גרינפלד

Well-known member
הנה דן המנ"ח (מצ' תקא) לגבי האיסור למלך להרבות נשים, שנימא שהקידושין לא חלו משום אי עביד לא מהני. ויל"ד אי גם בלא ירבה לו סוסים כן, ובפשוטו משמע שאינו כן.
שו"ר בס' המפתח על הרמב"ם (הל' מלכים פ"ב ה"ג) שמצויין לישועות מלכו כתבים סי' יז יח, ובסי' יז כתב שלא ירבה לו נשים יתכן שלומדים משאר חייבי לאוין שחלים הקידושין, ובסוסים יל"ע, ובסוף סי' יח כתב שכיון שכתוב בתורה הטעם י"ל דמהני.​
 
א''כ אין היכ''ת לעבור על הלאוין הנ''ל.
ולכאורה עוד יש לדון שבנשים הכל תלוי בחלות אבל בסוסים אין נפק''מ האם הקניין חל כיון שיש לו הרבה סוסים בחזקתו הרי הוא בכלל לא ירבה לו סוס.
 
וגם יש לתלות בפלוגתת הרמב''ם והחינוך שלפי החינוך בקידושין הוא עובר אבל ברמב''ם כתוב שקידש אותה ובעלה דהיינו בביאה ועל הביאה לא שייך לומר אעל''מ.
 
חזור
חלק עליון