• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

רשימת אפשרויות לקבלות טובות וביאוריהם וטעמיהם מדברי הש"ס והפוסקים

אהרן כהן

Well-known member
מסיני בא - גליון מיוחד לקראת ראש השנה הבעל"ט - רשימת אפשרויות לקבלות טובות וביאוריהם וטעמיהם מדברי הש"ס והפוסקים.
 

קבצים מצורפים

  • מסיני בא - רשימת קבלות ביאוריהם וטעמיהם (2).pdf
    765.4 KB · צפיות: 22
למעשה התפקיד העיקרי שכולנו עושים כל היום, הוא המצוה הגדולה ביותר, תלמוד תורה.
אדם צריך להשתדל להתחזק בזה,
ולא לחפש כל מיני דברים אחרים.
לקחת את העיקר!

ואגב, ידועים בזה דברי הרב אמ"מ שך זללה"ה,
שלא לקבל קבלה גדולה וכו',
אלא משהו שיוכלו לעמוד בו.
 
למעשה התפקיד העיקרי שכולנו עושים כל היום, הוא המצוה הגדולה ביותר, תלמוד תורה.
אדם צריך להשתדל להתחזק בזה,
צריך ללמוד על מנת לעשות...
אם יש דברים שאדם נכשל בהם, זה בעיה, אפילו שלומד כל היום. ולזה הביא הרה"ג הנ"ל כמה דוגמאות שראוי להתחזק בזה.
 
צריך ללמוד על מנת לעשות...
אם יש דברים שאדם נכשל בהם, זה בעיה, אפילו שלומד כל היום. ולזה הביא הרה"ג הנ"ל כמה דוגמאות שראוי להתחזק בזה.
ביטול תורה זו לא מצוה קיומית כל רגע?
זו המצוה הכי חשובה שאנו עוסקים בה כל יום, כל היום.
 
אכן,
אבל אם אדם ממשיך לעשות עבירות ולבטל מצוות, אין בזה בעיה?
יש בעיה,
אבל המאור שבה מחזירה למוטב.
ומלבד זאת, הדבר ברור מגדולי עולם,
כי אין לקבל יותר מידי קבלות,
ואם יתחזק בשמירת הלשון, מה יהיה עם שמירת שבת,
וכן על זה הדרך.
 
יש בעיה,
אבל המאור שבה מחזירה למוטב.
ומלבד זאת, הדבר ברור מגדולי עולם,
כי אין לקבל יותר מידי קבלות,
ואם יתחזק בשמירת הלשון, מה יהיה עם שמירת שבת,
וכן על זה הדרך.
כלומר אדם שעושה עבירות וכו' לא צריך לקבל על עצמו להישמר מהן, והעיקר שילמד תורה???
אוי לאזניים שכך שומעות.
בדברים של חומרא או חסידות - אה"נ.
 
כלומר אדם שעושה עבירות וכו' לא צריך לקבל על עצמו להישמר מהן, והעיקר שילמד תורה???
אוי לאזניים שכך שומעות.
בדברים של חומרא או חסידות - אה"נ.
מה פתאום.
אל תכתוב בשמי דברים שלא אמרתי.

כתבתי כי יש נם הרבה מצוות, ותמיד כשיתחזק במצוה אחת, יש להקשות מה עם השאר,
והכא נמי כשמתחזק בלימוד התורה יש להקשות כנ"ל,
והתשובה בזה הינה,
שהדרך היא לאט לאט, שלב אחרי שלב.
ומלבד זאת,
המאור שבה מחזירה למטוב.
 
מה פתאום.
אל תכתוב בשמי דברים שלא אמרתי.

כתבתי כי יש נם הרבה מצוות, ותמיד כשיתחזק במצוה אחת, יש להקשות מה עם השאר,
והכא נמי כשמתחזק בלימוד התורה יש להקשות כנ"ל,
והתשובה בזה הינה,
שהדרך היא לאט לאט, שלב אחרי שלב.
ומלבד זאת,
המאור שבה מחזירה למטוב.
זה נראה שאתה מדבר על אדם חוזר בתשובה שמתחזק.
 
ועיין עוד להספר החשוב "ישרים דרכי השם",
כמדומני אינו באוצר החכמה,
ומה שהאריך שם ב'משל המפעל', ומשם בארה.

וכמובן אנו צריכים למישהו שיביא דעת מרן ורב רבנן בעניין.
 
אשאל שוב.
האם תורה לאחד להתחזק בבורר,
כאשר מקבל קבלה אחת,
אבל לא יניח תפילין?
אם הוא נכשל באיסור בורר ובמניעה מלהניח תפילין, אני יגיד לו לקיים את שתי המצוות הללו.
וזה "פשוט מאד".
אא"כ מדובר באדם מתחזק שרק כעת נכנס לעול תורה ומצוות, שאם אגיד לו את שני הדברים יחד הוא לא יקבל ויזרוק הכל מאחוריו. שאז יש לשקול איך ומתי לומר לו כל דבר.
 
אם הוא נכשל באיסור בורר ובמניעה מלהניח תפילין, אני יגיד לו לקיים את שתי המצוות הללו.
וזה "פשוט מאד".
אא"כ מדובר באדם מתחזק שרק כעת נכנס לעול תורה ומצוות, שאם אגיד לו את שני הדברים יחד הוא לא יקבל ויזרוק הכל מאחוריו. שאז יש לשקול איך ומתי לומר לו כל דבר.
ברור שתגיד לו לקיים את שתיהם.
אך הדבר ברור בכל בעלי המוסר,
כי אין לעלות אלא שלב אחר שלב.

ולדוגמא,
אדם שנכשל קבוע בדיבור לשון הרע, ובברירת אוכל בשבת,
95 אחוז מהפעמים, היצר מנצח אותו,
הדרך היא לומר לו להתחזק בדבר אחד,
ולשם הרעיון, שלא לדבר לשון הרע בשעת האוכל.

האם זה אומר שהתרנו לו לדבר לשון הרע בשאר הזמן?
ברור שלא, ח"ו שיעלה כן על הדעת,
בשאר הזמן הוא ימשיך להלחם עם היצר כמו שהיה עד עכשיו,
ואפילו שבד"כ היצר ניצח אותו.

וכן בבורר, אע"פ שהוא מתחזק בשמירת הלשון,
זה לא משום שאני מתיר לו לברור בשבת,
אלא גם בזה ימשיך להלחם כפום דרגא דיליה,

אך א"א לומר לבן אדם להתחזק בהרבה דברים,
דרך זו תוצאתה כישלון מוחלט.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון