• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

רשימת הכנות כלליות ומפורטות לליל הסדר וכמה פרטי דינים לליל הסדר

יוסף דהן

Well-known member
הכנות כלליות לכל יו''ט

ש''ע סעי' א: יִהְיֶה שֻׁלְחָנוֹ עָרוּךְ מִבְּעוֹד יוֹם וכו'. וטרם שנביא הכנות האדם הכלים והמאכלים שיש להתכונן בי''ד ניסן לקראת ליל הסדר, נציין כמה הלכות והנהגות הראויות לכל יו''ט הבא עלינו לטובה:

א] טבילה: ירחץ בחמין[1] ויטבול במקוה[2].

ב] מצעות נעים: יסדר את הבית להציע מצעות נאים לכבוד הרגל, וכדי שימצאנו ערוך ומסודר בבואו מבית הכנסת, ודין זה נוהג בכל שבת ויו"ט (ובליל הסדר כפי מה שמוסיף לקשט את השלחן ומקום האכילה, כך מקיים יותר המצוה להראות דרך חירות בלילה הזה, וכאילו הוא עתה יצא משעבוד מצרים[3]).

ג] הכנת היין שחביב עליו ביותר וערב לחיכו, כך שיוכל לקיים את מצות ושמחת בחגך בהידור[4].

ד] נתינת צדקה ודאגה לעניים: וכדברי הרמב''ם _ שמצות השמחה אינה בשלמות לולא שדואג האדם לעניים. ולכן ראוי לאדם שבכל יו"ט יזמן אצלו עני לאכול עמו על שלחן כדי לחלוק משמחתו לעניים ולאביונים, וכל שכן שראוי ליזהר בזה בליל הפסח, לחזר אחרי עניים להיות מאוכלי שלחנו. וכמו שאומר אחר כך בהגדה, ''כל דיכפין ייתיויכול כל וצריך ייתי ויפסח''. ועוד שבלילה זה הוא מראה שררה כדרך חירות, וכך ישמח את לב האומללים, ויחשוב אותם כבני חורין ולא יחסר להם דבר בלילה הזה.

ועכ"פ יפריש צדקה לעניים בערב החג, וטוב להפריש מעות לעניים עבור כל סעודה מסעודות החג, כדי לשתף את העניים בשמחתו.

ה] מתנה לאשתו.

ו] =הכנת בגדים יפים ביותר;: שהרי בגדי יו''ט אמורים להיות יפים יותר משל שבת[5].

ז] =הכנת נרות:; לצורך הדלקת יו''ט[6] וגם יכין נר נשמה לצורך הבישולים ביו''ט. ונכון שהנשים לא תברכה שהחיינו בזמן הדלקת הנרות, אלא יסמכו על ברכת שהחיינו שבקידוש[7].

ח] =תספורת:; מצוה להסתפר קודם הרגל לכבוד הרגל[8].

ט] כיסוי מתגי השחמל.

י] הכנת נילון חד פעמי למס' הסעודות.

יא] הכנת נייר חתוך[9].

יב] הכנת התפלה קודם החג כמבוא' בש''ע סי' ק[10].

חיזוק לרחוקים

יפה עושים האנשים המזמינים לביתם בליל הסדר אנשים רחוקים מן התורה, כדי לקרבם ליהדות בלילה זה המסוגל לחיזוק האמונה, ויש מקומות שעורכים סדר משותף לכל מאן דבעי ומביאים לשם משפחות שלא זכו עדיין לשמור תורה ומצוות, ומקרבים אותם לאביהם שבשמים[11].

הכנות מבעוד מועד לליל הסדר

א. לימוד ההלכות: היות והלכות הפסח מרובות יותר מכל חג אחר, יש להתכונן ו(פורים).

ב. =הכנת ההצגה:; מנהג קדום בישראל שאחד מהילדים לאחר סדר ''יחץ'' נושא חלק מהמצה על כתפו צרור במפה נאה, ודופק בדלת ושואלים בני הבית: מי שם ועונה יהודי. וממשיכים לשאול: ומאיפה בא היהודי וכו'. והצגה זו דרושה הכנה מראש של המבוגר עם הילד[12].

ג. הכנת ההגדה: כדי שיוכל לספר לילדים את עשרת המכות בדרך תיאור מרתקת, יש להכין עצמו ע''י קריאת המדרשים ושאר ספרים המצויים ומתחדשים בזמננו שמביאים תועלת בזה[13]. כמו כן כדאי שיכין חידונים כדי שישתתפו בהם הילדים וע''י דירבון של פרסים יהיו ערניים בזמן סיפור יציאת מצרים[14].

ג. =עיון בלוח השנה;: נכון לבדוק מתי זמן חצות בלילה הזה, כדי לדאוג שיסיימו בני הבית את אכילת האפיקומן עד חצות.

הכנת המאכלים לליל הסדר

ש''ע סעי' א: יִהְיֶה שֻׁלְחָנוֹ עָרוּךְ מִבְּעוֹד יוֹם וכו'. ומלבד עריכת השלחן מבעוד יום, יש להתכונן גם בהכנת כלים נוספים ומאכלים לקיים את ליל הסדר כהלכתו על הצד הטוב ביותר (ואמנם אין הכרח שכל הדברים יהיו מונחים כבר על השולחן שלפעמים אין מקום בשולחן או שמטעמי נוחות מעדיפים להביא כל דבר בזמנו[15]):

א) הכנת המצות: לפני תחלת הסדר יש לשער כמה משתתפים יהיו בביתו בליל הסדר, ויכין לכל משתתף מצות שמורות לכזיתות הלילה (לפחות 3 כזיתות לאדם אחד[16]). וכן עלי חסה (כ40 גרם לאדם[17]). וזהו שיעור מינמלי היות ואם יבואו אליו אורחים בפתע פתאום, או ישפך מהיין שבכוסות וכו' לא יחסר מהמצרכים[18].

כמו כן אם הקפיא את המצות יוציאם בערב החג מספיק זמן כדי שיפשירו[19].

ב) יין ומיץ ענבים: בכשרות מהודרת[20] בכמות שתספיק לכל המסובים בשלחן לפחות[21] לארבע כוסות לפחות לכל איש, וכוס של אליהו (שממלאים ומשאירים למחרת לקידוש היום).

ג) הכנת המרור (חזרת): למנהג הספרדים נוהגים לקחת חסה[22], וכמובן רק מגידול מפוקח ללא תולעים[23] יחד עם שרייה במים עם טיפת סבון[24]. ויש להדר ולחזר לקנותה אפי' בדמים מרובים[25].

ד) הכנת הכרפס: נהגו לקחת סלרי לשם סימן הכרפס, וכמובן יהיה מגידול מפוקח ללא תולעים ועי' בהערה דרך ההכשרה[26].

ה) הכנת מי מלח או מי לימון או חומץ[27]: לצורך טבילת הכרפס. אמנם יש להקפיד שאם מתכנן לטבל במי מלח או מי לימון שהמים יהיו הרוב[28].

ו) הכנת זרוע: מי שיכול לקחת זרוע כבש והוא שני פרקים של הזרוע, בכדי להניח בקערה תבוא עליו ברכה. אך מי שאין לו זרוע כבש יכול להניח בקערת ליל הסדר כנף של עוף[29]. ומי שאין לו זרוע יכול לקחת שאר בשר אף ללא עצם[30]. ומעיקר הדין רשאי לצלותה בכל דרך שנוח לו בין על גחלים ובין על הגז[31]. ואם קשה לו יכול לעשותו צלי קדר (בישול בקדרה ללא מים) או אפי' מבושל[32]. ובשעת הצליה יזהר לא לומר ''אני צולהו לפסח'', כדי שלא יראה כמו שמקדיש אותו לקרבן פסח, ונמצא אוכל קדשים בחוץ[33].

ז) הכנת הביצה: נהגו לבשל ביצה בקליפתה ולהניח אותה בקערה זכר לקורבן חגיגה ואת הביצה נהגו לאכול בסעודה, ואומרים זכר לקרבן חגיגה[34]. ויש עדות שנהגו לבשל כמות ביצים ולתת מהם לאנשים הרעבים לאחר שתית הכוס הראשונה של הקידוש[35].

ח) הכנת החרוסת: מנהג ישראל להכינה מתמרים עם שקדים ואגוזים טחונים, ויעשו אותה סמיכה זכר לטיט. ונהגו לערב בה מעט תפוחים (זכר למה שנאמר ''תחת התפוח עוררתיך''), ויש שנהגו לתת בה גם קינמון זכר לקש[36]. וכל אחד יעשה כמנהגו[37].

ט) הכנת מיני מתיקה: בגמ' _ מבואר שאת הילדים היו משמחים בקליות ואגוזים אך בזמננו עם התפתחות התעשיה המבורכת ''נשתנו הטבעים'' ומן הנכון לקנות לילדים שוקולדים ו''פיקל'ה'' שאוהבים בשביל להשאירם ערים ללילה המסוגל[38].

י) הכנת בשר: מצוה לאכול בלילה זה ב' תבשילים ונהגו ישראל לקיים זאת ע''י ביצה ובשר.

הכנת הכלים לליל הסדר

ש''ע סעי' א: יִהְיֶה שֻׁלְחָנוֹ עָרוּךְ מִבְּעוֹד יוֹם וכו'. ומלבד השלחן וכלי האכילה שיש לסדר מבעוד יום וכמו שיבואר בסמוך יש גם להכין את:

א) קערת הסדר: לדעת האר''י ז''ל[39] מניחים במרכז השלחן בליל הסדר קערה גדולה, ובה מניחים את הפריטים הבאים: 3 מצות למעלה, מצד ימין זרוע, מצד שמאל ביצה, באמצע וקצת למטה מהם מרור. מצד ימין במקביל לזרוע חרוסת, כנגדה כרפס, וכנגד המרור – חזרת[40]. ונהגו להניח חסה גם כמרור וגם במקום החזרת. ואת מי המלח יניח חוץ לקערה[41].

וטוב להדר שתהיה הקערה נאה ומפוארת. וטוב שיסדר את הקערה של ליל הסדר בעצמו[42].

ב) מקום הסיבה: הכנת כיסא, כורסא או כריות לצורך מצות ההיסבה.

ג) כוסות: יש להכין לגדולים ולנשים[43] כוס המכילה 90 – 100 מילי ליטר, ואף ששיעור רביעית הוא פחות מכך, מהנכון להוסיף מעט כדי שאם ישפך מעט יין מהכוס עדיין ישאר בה כשיעור. ואין כדאי שהכוס תכיל יותר מהכמות הנ''ל[44]. ואף שמעיקר הדין אפשר להשתמש בכוסות חד פעמיות מפלסטיק או נייר קרטון בשביל קידוש והבדלה וארבע כוסות, וכל הדברים הנאמרים על הכוס. אמנם משום הידור מצוה היכא ואפשר יקח כוס נאה, ובפרט בליל הסדר שהוא דרך חירות ומצוה להשתמש בכלים נאים כמנהג בני חורין ולהראות עצמו כאילו עתה יצא ממצרם[45].

ד) ויש להכין לכל אחד מהמסובין הגדה של פסח בנוסח הנהוג באותו הבית ולמען הסדר הטוב רצוי שיהיו כל ההגדות שלפני המסובין בנוסח זהה (בכדי שיוכלו לציין למסובין היכן נמצאים בהגדה[46]).

ה) =משקל מיכני:; במידה ונוח לו יותר לשקול את המצות בלילה (כגון שאין בני הבית מרובים), ידאג למשקל זה כדי שיוכל לחלק את הכזיתות[47].

ו) =הכנת כלי פגום:; לנוהגים לשפוך יין לכלי שבור באמירת ''דצ''ך עד''ש באחא''ב''[48].



[1] ועי' בספר המאיר לארץ (ח"א) שכתב שככל שהרחיצה במים חמים יותר לכבוד שבת כך יש הידור בדבר.
[2] ילקו''י עמ' כ ועמ' כב. ושם כתב (עמ' כב - כג) שאין קפידא אם יטבול במים שאובין כמבו' בב''י סי' פח (א"ה: כגון בבריכה או שעומד כ2 דקות תחת זרם חזק שבמקלחת). ואם אף במקלחת קשה לו לטהר עצמו יכול לעשות טהרת ידים ב40 נטילות (שם עמ' כד).
[3] ילקו''י סעי' _.
[4] במסילות החיים (לחודש ניסן בעמ' 31), שהביא בזה מדברי מו"ר הגר"מ צדקה וז"ל: הנה במצות עשה של 'ולקחתם לכם' בארבעת המינים וביחוד באתרוג, עינינו הרואות שישראל קדושים טורחים בטרחות מרובות בגופם ובממונם ומשקיעים זמן וזמנים בחיפוש מחיפוש להשיג אתרוג נאה ומהודר כשכל מצות עשה של הנענוע בו – רק ביום טוב ראשון, אם כן, מכל שכן שבכדי לקיים מצות עשה דאורייתא של "ושמחת בחגך" בכל שבעת ימי החג, לא יאחר מלטרוח אחר יין משובח וטעים לחיכו בבדיקה ועיון אחר סוגי יינות למיניהם הערב לו והמשמחו. דאם חז"ל הקדושים אמרו שאין שמחה אלא בבשר ויין וכן פסקו גדולי ההוראה, מוכרח הדבר שכן הוא, דהא נאמנים עלינו דברי חז"ל. ברם, כל אדם צריך למצוא את היין המתאים לו שישמחו. עכ"ד.
[5] ולכן יש שנהגו ללבוש בחגים פראק.
[6] ואם יו''ט סמוך לשבת, יכין גם לשבת. ועי' בהליכות פסח להגרימ''ט עמ' קו שכתב: היות ועיקר חובת ההדלקה של נרות שבת ויו''ט היא במקום הסעודה, נכון שידאג לכך שיספיקו הנרות לפחות עד סוף הסעודה.
[7] ואם בכל זאת רוצות לברך דוקא בהדלקה – יזהרו להסמיך את ההדלקה תיכף אחר ברכת להדליק נר של יו''ט ורק לאחר מכן לברך שהחיינו, כי יש לחוש להפסק בין הברכה להדלקה (חזו''ע ח''א עמ' ער).
[8] ילקו''י עמ' כ. ועוד כ' שם: ומי ששער ראשו מגודל נכון שיסתפר כבר בשבת שקודם הרגל לכבוד השבת, ולא ימתין עד סמוך לרגל, ואפי' בשבוע קודם הרגל. ע''כ. ולענ''ד נראה שבכל זה ה''ה לגזיזת ציפורניו, שאם עודפות על הבשר אין להמתין לערב חג, אלא יסירם מעליו בהקדם.
[9] וטוב להחמיר לכתחילה גם לפתוח את הקיוקו של הטישו, היות ואפשר לעשות כן בקלות (תשובת הראשון לציון, הובא בקובץ ב''י).
[10] ומה שלא נהגו בזה ההמון עי' ביאור בילקו''י שם.
[11] ילקו''י סעי' _.
[12] וכן נהגו בבית מרן זצ''ל לעשות טקס זה לחזק את האמונה ולקיים דברי ההלכה ''חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים''. וכמו שיובא לקמן תחת הכותרת יחץ בהערה. ומהגאון הרב אברהם יוסף שליט''א שמעתי שמטעם האמור נכון שכל אחד מבני הבית בין גדולים ובין ילדים ינהגו כל אחד בתורו להציג עצמם כאילו הם אותו היהודי שבא לארץ ישראל.
[13] והעיר הגאון הרב אהרן בוטבול שליט''א שבשעת ההגדה נכון לשמור על רצף ולא להוסיף פירושים יתר על המדה אלא פה ושם בפשט ההגדה ולא פלפולים. ע''כ. וכך תיאר מרן הראשון לציון את דרכו של אביו מרן זצ''ל: בימים אלו שלפני חג הפסח כל אחד יכין פירושים ומדרשים יפים על ההגדה, שיוכל לומר אותם לבני ביתו בליל הסדר. מרן זצ"ל בסיפור יציאת מצרים היה יורד לרמה נמוכה יותר מהגן, כדי שכל הקטנים יבינו, ואפילו ילדים קטנים בני שלש וארבע היו יושבים מרותקים, היה מספר וממחיש להם את מכת דם, וצפרדע, ואיך ה' הפלה בין מחנה ישראל למחנה מצרים, ובפרט במכת ערוב, וגם בבית הכנסת היזדים מרן היה מספר את הדברים בצורה חיה. אבל גם היה אומר קושיות ותירוצים, כי היו מסובים על שלחנו הבנים והחתנים והנכדים הגדולים שהם תלמידי חכמים, וצריך לומר להם חידושים. ובחוברת שיחת חיזוק (גליון לחג הפסח תשפ''ד) מהגאון הרב גד אורין שליט''א הביא מדברי מרן זצ''ל ממה שהיה רגיל לעורר בשיעוריו על מצות 'מגיד' וזה תורף דבריו: מגיד זוהי המצוה העיקרית של ליל הסדר. הרבה מצוות יש בחג הפסח, אך עולה על כולנה היא מצות קריאת ההגדה סיפור יציאת מצרים ולהרחיב על הנסים והנפלאות שעשה עמנו הקב"ה, כדי להקנות את האמונה בליבם, כמ"ש ''והגדת לבנך" וזה "פסח" פה – שח, שמצוה רבה להשיח ולספר את ניסי השי"ת. לא די רק לומר את ההגדה עצמה, אלא מצוה להוסיף ולספר ממדרשי חז"ל המדברים בעשר המכות ובנס יציאת מצרים, כדי להחדיר את האמונה בליבותיהם של הילדים הקטנים, שידעו שיש השגחה פרטית והקב"ה שומר ומציל את עמו ישראל. ועל כן, יכין האבא את ההגדה – עוד קודם ליל הסדר, כדי שיוכל להוסיף ולהרחיב כיד ה' הטובה עליו. וימחיש לילדיו את דברי המדרשים של רבותינו, ויבדח אותם וישמח את ליבם בכל מיני משלים המושכים את האוזן. ובפרט כיום, שהילדים מתחנכים בתלמודי תורה, וברוך ה' הם לומדים הרבה על יציאת מצרים ועל ניסי ה' הגדולים ויודעים את עיקרי הדברים, צריך האב לבוא ולומר להם דברים חדשים. אולם, לא יאמר להם פלפולים וחידושים עמוקים, שאז יתעייפו מכך הילדים הקטנים, אלא יתאר את כל הניסים והנפלאות שבהגדה בצורה יפה ומושכת. ויספר ויאריך ביציאת מצרים כיד ה' הטובה עליו ולא ימהר באמירת ההגדה ולא יספר בחיפזון, כמו שנאמר בפורים: "הרצים יצאו דחופים'', אלא יאמר את ההגדה במתינות ובסבלנות וכל שכן, שלא יבלע תיבות ואותיות ממנה. וכך, גם לאחר שנים רבות יזכור הבן בערגה איך שהיה מתענג על דברי התורה שהיה מספר לו אביו, בסיפור נס יציאת מצרים. זהו קיום מצות "והגדת לבנך". עכת"ד.
[14] בקונטרס הכנה לליל הסדר כתב הרב ינון כהן שליט''א: על אב המשפחה להכין קודם ליל הסדר, אוצר מדרשי חז''ל על עשרת המכות, ויודיע לילדיו כי לאחר שהוא מספר את סיפור עשרת המכות (ויציאת מצרים) הוא שואל שאלות, ומחלק פרסים לעונים נכון... ואז יספר את מדרשי חז''ל עם כל הברע'ן, ובגישה נכונה גם לקטנים. ומקודם יכין גם שא לות על מדרשי חז''ל אלו, ואז יפתח בחידון, והעונים נכונה יקבלו את המתנה, ופשוט לומר שיעשה בחכמה לשאול כל אחד לפי רמתו, העיקר להשאיר טעם של "מתיקות" בפיהם! זה חוויה! [הריוח ברעיון זה: הקשבה מלאה, הצבת מטרה מתוגמלת, והשראת שמחה.
[15] ילקו"י סעי' _.
[16] לפי חשבון ששיעור כזית הוא 27 גרם, ופעמים שנשארו חתיכות בין השינים או שפירורים נופלים, נכון לתת בריוח וכגון 30 גרם. ונכון שכולם יאכלו סה''כ 4 כזיתות (2 במוציא מצה, א' בכורך, וא' באיפיקומן) ומי שקשה לו די בכזית אחד במוציא מצה. ובאופן שרבים בני הבית מומלץ לשקול את כזיתות המצה והחסה בערב החג, אך אם יש בני בית מועטים, אפשר להשתמש במשקל מיכני, וכמו שנהג מרן זצ"ל שהיה בביתו משקל מיכני על קפיץ, לא אלקטרוני, ובליל פסח היה שוקל את המצות פעם פעמיים, ואחר כך היה מחלק בהשערה, נותן ברווח לא בקמצנות, כי אם נותן בדיוק כזית, לפעמים נופלים פירורים, או שנשאר בין השינים, ולכן יתן ביד רחבה.
[17] כזית אחד למרור ואחד לכורך, אם סומך על שיעור הרמב''ם שכזית הוא כ18 גרם.
[18] קונטרס בין ישראל לעמים.
[19] וכמו כן ידאג לתשלום שלהם שלא יהיו בהקפה כי צריך שיהיו שלו ללא שום חשש.
[20] הן לגבי איסור ערלה וכלאי הכרם, והן שהופרשו ממנו תרומות ומעשרות, ושנזהרו בו בתעשייתו ממגע גוי. וכן שלא מעורב בו מים בכמות שפוסלת אותו מברכת בורא פרי הגפן (קונ' בין ישראל לעמים עמ' כט).
[21] היות ופעמים נשפך מכוסו או ששכח להסב בשתיתה, מן הנכון שתהיה כמות של מיץ ענבים ויין בריוח.
[22] ועי' בילקו''י עמ' לג ואילך שכן יש לנהוג לקחת את החסה בתור מרור אע''פ שטעמה מתוק ולא מר.
[23] חזו''ע (עמ' צה) ובקוטנ' בין ישראל לעמים עמ' ל הערה 5 כתב שאין לסמוך על כל ירק שכתוב עליו ''נקי מחרקים'', ''בשיטת גוש קטיף'' וכל מיני משפטים יפים, אלא רק עלים העומדים תחת פיקוח כשרותי מהודר.
[24] ושטיפה לאחר מכן (הגאון הרב יצחק לוי שליט''א בגליון באר יצחק מס' 190). והשיב לי הגאון הרב דוד טהרני שליט''א שזמן השרייה בסבון אמור להיות 5 דקות. ואח''כ שטיפה בזרם מים חזק.
[25] ב''י (סי' תעג) בשם הסמ''ק.
[26] יש להפריד את העלים מהגבעולים לפני ליל הסדר, להשרותם במים וסבון למשך חמש דקות, ולאחר מכן לשטןף את העלים תחת זרם מים ולהניחם במסננת בכדי שיטפטפו המים מהם (שם).
[27] דוקא חומץ שנעשה מיין ולא סינטטי.
[28] חזו''ע עמ' לה. כי דוקא על שבעת משקים חכמים תיקנו נטילה (יד שחט דם) ואילו סחיטת הפירות נחשבים רק זעה בעלמא. ואין יכול לומר ומה לי אם אטול לחינם ידים, מה עוון יש בזה? היות ואמרו חז''ל שהנוטל ידיו לפירות הרי זה מגסי הרוח.
[29] ה' ניסי ח''א עמ' יט. אמנם בס' פסח בציון כ' שאין נכון כן לנהוג להניח כנף במקום זרוע. אלא יכול לתת כל בשר אף ללא עצם בקערה במקומה.
[30] ילקו''י עמ' ל.
[31] ואלו שנוהגים לצלות רק על גחלים ולא על ידי שיפוד, אין זה כי אם חומרא והידור מצוה (ילקו''י עמ' כט).
[32] ובאופן שבישלו אין איסור לאכלו בליל פסח (שם).
[33] אלא יכול לומר שבשר זה לכבוד החג או לכבוד יו''ט. ומ''מ אף אם אמר הבשר מותר באכילה בדיעבד (ילקו''י עמ' ל).
[34] ש''ע סי' תע''ג ס''ד ובכה''ח סי' תעו אות כו. אמנם בחזו''ע כ' שהמנהג לאכול את הביצה לאחר הקידוש, וכן היה מנהגו של מרן זצ"ל כמו שהעיד בנו מרן הראש''ל שליט''א בשיעור השבועי פ' צו בשנת תשע''ח (אות ד): לאחר הקידוש, שהיו מביאים לו מעט אורז, כל היום כמעט הוא לא אכל, היה יושב ולומד וכותב, עד שמגיע זמן מנחה, כולם בבית עוסקים בהכנות לחג, והוא עוסק בתורה, בליל הסדר הוא רוצה להאריך בסיפור יציאת מצרים, אבל לא אוכלים עד אחרי המצה והמרור, לכן היה אוכל מיד אחרי הקידוש מעט אורז, וכן היה אוכל גם ביצה זכר לקרבן חגיגה, ומברך ברכה אחרונה בורא נפשות, וממשיך ורחץ כרפס. ע''כ. ובשיעור השבועי שם בפ' ויקרא אות כ בהערה: אנחנו נוהגים לאכול את הביצה מיד אחרי הקידוש, כי בערב פסח לא אוכלים הרבה, צריכים לאכול את המצה לתאבון. מרן זצ"ל היה נוהג לברך על הביצה שהכל מיד אחרי הקידוש, ואחריה מברך נפשות, והיה מחלק לכל אחד ביצה.
[35] חזו''ע עמ' לא.
[36] רמ''א בסי' תעג ס''ה ובכה''ח שם.
[37] קוטנ' בין ישראל לעמים. ומרן זצ''ל נהג בעצמו להכין את החרוסת (מנהגי הראש''ל ח''ד).
[38] וכמו שהקפיד על מרן כך בכל ערב חג (עדות הגאון הרב יעקב סיני שליט''א, וכן סיפר מרן הראש''ל שליט''א באח' ההזדמנויות).
[39] ואף שלפי הפשטנים (עי' ברמ''א סי' תע''ג ס''ד) סדר הקערה אחרת כדי שלא יעיביר על המצוות, מ''מ העלה בילקו''י עמ' נ שרבים נוהגים במנהג זה כהאר''י ודעבד כמר ודעבד כמר עבד. ובהגדה של פסח חזו''ע הביא סדר הקערה כדברי רבנו האר''י.
[40] ולמקובלים יש דרך אחרת וכמו שהובא בהגדה של פסח עם ביאור אבני נזר לגאון הרב זמיר כהן שליט''א במבוא.
[41] קונט' בין ישראל לעמים סעי' יב.
[42] ילקו''י סעי' _. וכתב שם בעמ' טו ''ושמכין וטורח בעצמו מקיים מצות הכנה לכבוד שבת ויו''ט וכמבואר ברמב''ם שבת (פ''ל ה''ו) שחייב כל אדם לטרוח בעצמו לכבוד שבת, כמו בבישול צרכי סעודה, או בהכנת הפתילות והדלקת הנרות או בקניית מאכל או משקה לצורך השבת, וכל המרבה בזה הרי זה משובח ובהל' יו''ט משמע דה''ה ליו''ט. ע''כ. ועי' עוד בילקו''י שבת _ אם ת''ח חייב לעשות דבר מה לכבוד שבת, ולכאו' ה''ה גם לכבוד יו''ט.
[43] מלבד לקטנים שאין צריך לתת לפניהם רביעית היות ופטורים מהמצוות. אך טוב להחמיר לתת להם כוס עם רביעית מיץ ענבים.
[44] היות שיש מחלוקת אם צריך רוב כוס, ואם תהיה כשיעור של חזו''א (150 סמ''ק) נמצא שראוי לו לשתות יין בשיעור של כ80 סמ''ק ויש כאלו שקשה להם לשתות שיעור זה. ומאידך אם לא ישתה אלא רק מלא לגמיו (כ45 סמ''ק) נמצא שלחינם הכניס עצמו למחלוקת, אם צריך שישתה רוב כוס. הערת הגאון הרב אברהם יוסף שליט''א.
[45] ילקו''י סעי' _. אמנם עי' בפסח בציון עמ' רלו והלאה שלכתחילה יש להשתמש בכוסות מכסף ועכ''פ מזכוכית ולא בכוסות חד פעמי משום פחיתות כבוד בלילה הזה. ובחוברת הנשואין בהלכה ובאגדה כתב: "ועיני ראו ולא זר, שפעם אחת ויחידה הגיע מרן הראש"ל זצוק"ל לשיעור כשהוא ענוד באצבע הזרת, טבעת זהב עבה עם יהלום נוצץ ומיוחד. וסיפר מורנו הראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א, שכן היה נוהג מרן זצוק"ל לענוד הטבעת בליל הסדר. ועיין בחוברת אור תורה (סיון תשמ"ה), שכך נהג הגאון רבי חיים חורי לענוד טבעת זהב מיוחדת בליל הסדר, והיה אומר שמצוה להתגאות בליל פסח, (וכן הובא בספר חיי חיים חורי עמוד 169).
[46] קוטנ' בין ישראל לעמים.
[47] ואם לא הכין מבעוד מועד, נהגו לשער כזית מצה במצה קשה בשיעור גודל של כף יד.
[48] ואין למזוג יין של שביעית לכלי זה היות ונאמר לאכלה ודרשו חז''ל ולא לאיבוד.
 
ספרדים לא נהגו בזה בכלל הבנתי
ואף לאלו שלא נוהגים
צריך להכין כוס קידוש למחרת
מנין שהנוהגים משתמשים בכוס של אליהו לקידוש היום?

ויישר כח טובא על ריכוז כל הפרטים.

אולי צריך להוסיף להפריש חלה מן המצות בערב יו"ט.
 
מנין שהנוהגים משתמשים בכוס של אליהו לקידוש היום?

ויישר כח טובא על ריכוז כל הפרטים.

אולי צריך להוסיף להפריש חלה מן המצות בערב יו"ט.
לא יודע מנין אני שמעתי שבגלל שיש 5 לשונות ולמעשה משתמשים ב4 כוסות אז שיבוא אליהו הוא יכריע אם צריך כוס חמישית או לא וזה כוס של אליהו ר''ת תיקו
 
סידור השלחן בעצמו

ש''ע סעי' ב: יְסַדֵּר שֻׁלְחָנוֹ יָפֶה בְּכֵלִים נָאִים וכו' וכמו שקימ''ל מצוה בו יותר מבשלוחו (קדושין מא ע''א) גם כאן בענין הכנת השלחן וקערת הסדר, ראוי שלא ישלח אחר לסדרם אלא שבעל הבית בעצמו יערוך אותם[1] מבעוד יום[2].

סידור השלחן

שם: יְסַדֵּר שֻׁלְחָנוֹ יָפֶה בְּכֵלִים נָאִים כְּפִי כֹּחוֹ. ובמשנ''ב כתב (סק''ו) שזהו בכלל דרך חירות. ואף שבכל השנה טוב למעט בלפאר שולחנו בכלים נאים ואף יניח מקום פנוי בשולחן זכר לחורבן, בליל פסח מצוה להרבות בכלים נאים שזהו בכלל 'דרך חירות' והיינו שאף שבליל פסח אוכלים ביצה ואחד מהטעמים הוא זכר לחורבן כיון שבו ביום חל ט' באב, מ"מ אין להניח מקום פנוי זכר לחורבן[3].

כלים חד פעמיים לשבת ויו"ט

שם: יְסַדֵּר שֻׁלְחָנוֹ יָפֶה בְּכֵלִים נָאִים כְּפִי כֹּחוֹ. ויש להתיר להשתמש בכלים חד פעמיים בסעודת ליל הסדר (כגון שיש טרחה לשטוף כמות מרובה של כלים בחג), היות ולרוב הפוס' (מלבד שיט' האגרו''מ ושמועה בשם הרה''ק מסאטמר) הם נחשבים כלים לכל ענין (נטילת ידים, קידוש, טבילת כלי אלומיניום) בפרט בזמנינו שיש כלים מעוצבים ויפים המיוצרים בטוב טעם ודעת שאין בזה אפי' ריח של זלזול[4].

שינה בערב פסח

ש''ע סעי' א: יִהְיֶה שֻׁלְחָנוֹ עָרוּךְ מִבְּעוֹד יוֹם, כְּדֵי לֶאֱכֹל מִיָּד כְּשֶׁתֶּחְשַׁךְ; וְאַף אִם הוּא בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ, יָקוּם מִפְּנֵי שֶׁמִּצְוָה לְמַהֵר וְלֶאֱכֹל בִּשְׁבִיל הַתִּינוֹקוֹת שֶׁלֹּא יִישְׁנוּ. לפיכך טוב שישנו התינוקות בערב פסח (ואף לגדולים ראוי לנוח ביום[5]), בכדי שיהיו ערניים בלילה הקדוש הזה, לקיים את מצות החג בשמחה ובטוב לבב ובעיקר במצות סיפור יציאת מצרים לקיים מה שנאמר ''והגדת לבנך''[6] (ואם חל ערב פסח בשבת ראה הערה[7]). ולדעת המשנ''ב (סק''נ) יש להזדרז בעשיית הסדר שלא ישנו התינוקות עד לאחר אמירת ''עבדים היינו'' כדי שידעו את סיפור יציאת מצרים שזו התשובה לשאלותיהם[8].

זמן הקידוש

שם: אֲבָל לֹא יֹאמַר קִדּוּשׁ עַד שֶׁתֶּחְשַׁךְ. ומ''מ א''צ להמתין לזמן רבנו תם. אלא די לכתחילה לקדש מזמן הגאונים (עשרים דקות לאחר לאחר השקיעה[9]). אבל לכתחילה לא יקדים לקדש מבעוד יום, אלא ימתין עד צאה''כ. ומ''מ בדיעבד או שעת הדחק, אע''פ שקידש מבעוד יום יצא י''ח[10]. אך את סדר ליל פסח עצמו יש לקיים רק בלילה היות ומצות הגדה היא מהתורה וספק דאוריתא לחומרא.

זהירות מכעס והקפדה

ש''ע שם: יְסַדֵּר שֻׁלְחָנוֹ וכו'. ואם בא לביתו וראה שהשלחן אינו ערוך כראוי, ינהג בארך רוח ובסבלנות, כדי שלא יכשל בעוון הכעס, חס ושלום, ובפרט בעת הזאת, שאין בכל הימים שמחה גדולה כיום זה[11]. ובעבור השלום והשלוה ירויח למעלה מן הכל. ובפרט בלילה קדוש זה שצריך להראות גילה ושמחה מבלי שום לב רגז[12].

הכנות סמוכות לליל הסדר

א] יעיר את תשומת ליבם של הבנות שבבית לקרוא את ההלל בברכה היות וזו הפעם היחידה בשנה שיש להם אפשרות לגמור על ההלל.

ב] הידור מצוה שיאכל את המצות שהם חמות מעט[13]. ובמצות העבות יזהר שלא יחממם יותר מדי כדי שלא יתייבשו ויתקשו. ואמנם כל זה שייך במצות של שאר המסובים מלבד בעל הבית שהרי צריכות להיות מונחות בקערה.

שיעור ההסיבה

ש''ע שם: וְיָכִין מְקוֹם מוֹשָׁבוֹ שֶׁיֵּשֵׁב בַּהֲסַבָּה דֶּרֶךְ חֵרוּת. מכינים את הכיסאות או הכורסאות ששם יעשו היסבה. ובהיסבה, לא נשענים על היד או על המרפק או על הזרוע שמניחים אותו על ידית, וכל שכן שלא לשים יד מתחת לראש, מפני שזה כמו אבל[14], וזה לא דרך חרות, אלא צריך באופן שהגוף בעצמו נשען על הצד. ולכן אם מדובר בכורסה, אפשר לשים כריות וכדומה. אבל אם מדובר בכיסאות רגילים, אז אם יש לה ידיות, אפשר לשים כרית על הידית, ואם אין ידיות, אז מסובב את הכסא באופן שהמשענת של מאחורי הגב תהיה בצד שמאל, ויושב על הקצה הימני של הכסא, ומטה את עצמו לצד שמאל על המשענת של הכסא, שנמצאת בצד שמאל[15]. ומ''מ א''צ להסב כל כך, אלא די בהסיבה מעט[16]. ועי' בהערה מה העיקרון העומד מאחורי טעם מצוה זו[17].

הגה: וַאֲפִלּוּ עָנִי שֶׁאֵין לוֹ כַּרִים, יֵשֵׁב עַל הַסַּפְסָל[18]. ובמשנ''ב כתב שבין שמיסב על הספסל או על קרקע כי אין לו מושב, יש להסב על צד שמאל.

צד ההסיבה

ש''ע סעי' ג: כְּשֶׁהוּא מֵסֵב לֹא יִטֶּה עַל גַּבּוֹ וְלֹא עַל פָּנָיו וְלֹא עַל יְמִינוֹ, אֶלָּא עַל שְׂמֹאלוֹ. ואף שכ' בשו''ת התעוררות תשובה להקל למי שבדיעבד היסב על צד ימינו בצירוף דעת הראבי''ה שאין דרך להסב בזמן הזה, מ''מ לנו אינו מוכרח לדידן[19].

גידם ומשותק בידו

כְּשֶׁהוּא מֵסֵב לֹא יִטֶּה עַל גַּבּוֹ וְלֹא עַל פָּנָיו וְלֹא עַל יְמִינוֹ, אֶלָּא עַל שְׂמֹאלוֹ. ומי שנשתתקה ידו או גידם בידו הימנית, יסב על צד ימין, כדי שיוכל להשתמש בידו השמאלית, ובדיעבד אם לא היסב לא עיכב[20].

איטר יד בהסיבה

רמ''א שם: וְאֵין חִלּוּק בֵּין אִטֵּר לְאַחֵר. והטעם משום שלא מחלקים בין איטר יד לשאר בני אדם, ובפרט שחיישינן שמא יקדים קנה לוושט אם יסב לצד ימין, וחמירא סכנתא מאיסורא[21].

דין אשה בהסבה

ש"ע סעי' ד: אִשָּׁה אֵינָהּ צְרִיכָה הֲסַבָּה אֶלָּא אִם כֵּן הִיא חֲשׁוּבָה. הגה: וְכָל הַנָּשִׁים שֶׁלָּנוּ מִקְרֵי חֲשׁוּבוֹת, אַךְ לֹא נָהֲגוּ לְהָסֵב כִּי סָמְכוּ עַל דִּבְרֵי ראבי''ה דְּכָתַב דְּבַזְּמַן הַזֶּה אֵין לְהָסֵב (דִּבְרֵי עַצְמוֹ). ואף שבזמננו נשות הספרדים לכתחילה צריכות להסב, מ''מ בדיעבד אינו מעכב ואינן צריכות לאכול או לשתות שוב[22].

הסבת אבל

רמ''א שם: אַךְ לֹא נָהֲגוּ לְהָסֵב כִּי סָמְכוּ עַל ראבי''ה דְּכָתַב דְּבַזְּמַן הַזֶּה אֵין לְהָסֵב. ואבל צריך להסב[23].

אורחים בהסבה

ש"ע סעי' ה: בֵּן אֵצֶל אָבִיו צָרִיךְ הֲסַבָּה, אֲפִלּוּ הוּא רַבּוֹ מֻבְהָק. תַּלְמִיד לִפְנֵי רַבּוֹ אֵינוֹ צָרִיךְ הֲסַבָּה, אֲפִלּוּ אֵינוֹ רַבּוֹ מֻבְהָק, אֶלָּא אִם כֵּן יִתֵּן לוֹ רַבּוֹ רְשׁוּת. וְתַלְמִיד חָכָם מֻפְלָג בְּדוֹרוֹ, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא לָמַד מִמֶּנּוּ כְּלוּם, חָשׁוּב כְּרַבּוֹ וְאֵינוֹ צָרִיךְ הֲסַבָּה. וְדַוְקָא כְּשֶׁאוֹכְלִין עַל שֻׁלְחָן אֶחָד, אֲבָל אִם אוֹכֵל עַל שֻׁלְחָן בִּפְנֵי עַצְמוֹ צָרִיךְ לְהָסֵב.


ש"ע סעי'
ו: הַשַּׁמָּשׁ צָרִיךְ הֲסַבָּה.

שכח לשתות בהיסבה

ש"ע סעי' ז: כָּל מִי שֶׁצָּרִיךְ הֲסַבָּה, אִם אָכַל אוֹ שָׁתָה בְּלֹא הֲסַבָּה לֹא יָצָא, וְצָרִיךְ לַחֲזֹר לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת בַּהֲסַבָּה. ושחוזר שוב לשתות אינו מברך גם על כוס ראשונה, מכיון דקי"ל כמרן שאין מברכים על כוס שניה, וא"כ ברכת הגפן פוטרת עד כוס שני, ועד בכלל[24].

ואם נזכר שלא היסב בשתיית הכוס הראשונה רק לאחר שבירך ברכת "אשר גאלנו", ישתה שם כוס אחרת בשביל מצוות הכוס הראשונה, וישהה מעט, ושוב ישתה כוס אחרת בהיסבה למצוות הכוס השנייה[25].

מי שקשה לו לשתות שוב

ש"ע סעי' ז: כָּל מִי שֶׁצָּרִיךְ הֲסַבָּה, אִם אָכַל אוֹ שָׁתָה בְּלֹא הֲסַבָּה לֹא יָצָא, וְצָרִיךְ לַחֲזֹר לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת בַּהֲסַבָּה. אמנם לענין שתיית ד' כוסות, מי ששתה מבלי להסב, ואינו בקו הבריאות עד שקשה עליו מאד לחזור ולשתות בהיסבה, רשאי להקל שלא לחזור ולשתות[26].

הגה: וְיֵשׁ אוֹמְרִים דְּבַזְּמַן הַזֶּה, דְּאֵין דֶּרֶךְ לְהָסֵב, כְּדַאי הוּא ראבי''ה לִסְמֹךְ עָלָיו שֶׁבְּדִיעֲבַד יָצָא בְּלֹא הֲסַבָּה (אֲגֻדָּה פֶּרֶק ע''פ). וְנִרְאֶה לִי אִם לֹא שָׁתָה כּוֹס שְׁלִישִׁי אוֹ רְבִיעִי בַּהֲסַבָּה, אֵין לַחֲזֹר וְלִשְׁתּוֹת בַּהֲסַבָּה דְּיֵשׁ בּוֹ חֲשָׁשׁ שֶׁנִּרְאֶה כְּמוֹסִיף עַל הַכּוֹסוֹת; אֲבָל בִּשְׁנֵי כּוֹסוֹת רִאשׁוֹנוֹת, יַחֲזֹר וְיִשְׁתֶּה בְּלֹא בְּרָכָה (מִנְהָגִים(, וְכֵן בַּאֲכִילַת מַצָּה. וּלְכַתְּחִלָּה יָסֵב כָּל הַסְּעֻדָּה. (מהרי''ב).

ש"ע סעי'
ח: צָרִיךְ לִשְׁתּוֹת ד' כּוֹסוֹת עַל הַסֵדֶר, וְאִם שְׁתָאָן זֶה אַחַר זֶה שֶׁלֹּא כַּסֵדֶר, לֹא יָצָא.

שיעור הזמן של שתיית היין

ש"ע סעי' ט: שִׁעוּר הַכּוֹס, רְבִיעִית לְאַחַר שֶׁיִּמְזְגֶנּוּ אִם רוֹצֶה לְמָזְגוֹ, וְיִשְׁתֶּה כֻּלּוֹ אוֹ רֻבּוֹ.

ולכתחילה יש לחוש לדעת הרמב"ם (פ"ב מהל' שביתת עשור ה"ד) שהיות והרגילות לשתות ברציפות עם הפסקות קטנות, רק אם שתה את הרביעית ברציפות יצא י"ח, ואם השתיה ארכה יותר מהזמן שרגילים לשתות רביעית לא יצא י"ח. ודין השתיה שונה מהאכילה, כיון שבאכילה הרגילות להפסיק יותר. אולם למעשה הלכה כהראב"ד הסובר שדין שתייה כדין אכילה, שכל זמן ששתייתו לא ארכה יותר משיעור אכילת פרס, היינו תוך מספר דקות, עדיין שתייתו מצטרפת לשתיה אחת. וכיון שהוא דין דרבנן, בדיעבד א"צ לחזור ולשתות[27].



וְאִם יֵשׁ בּוֹ הַרְבֵּה רְבִיעִיּוֹת, שׁוֹתִין מִמֶּנּוּ כָּל כָּךְ בְּנֵי אָדָם כְּמִנְיַן רְבִיעִיּוֹת שֶׁבּוֹ. וְיֵשׁ אוֹמְרִים שֶׁצָּרִיךְ לִשְׁתּוֹת רֹב הַכּוֹס, אֲפִלּוּ מַחֲזִיק כַּמָּה רְבִיעִיּוֹת. וְצָרִיךְ לִשְׁתּוֹת הַשִּׁעוּר שֶׁלֹּא בְּהֶפְסֵק גָּדוֹל בֵּינְתַיִם (בֵּית יוֹסֵף בְּשֵׁם רוֹקֵחַ).

שתיית ארבע כוסות במיץ ענבים

ש"ע סעי' י: מִי שֶׁאֵינוֹ שׁוֹתֶה יַיִן מִפְּנֵי שֶׁמַּזִּיקוֹ, אוֹ שׂוֹנְאוֹ, צָרִיךְ לִדְחֹק עַצְמוֹ וְלִשְׁתּוֹת, לְקַיֵּם מִצְוַת אַרְבַּעָה כּוֹסוֹת. ופירוש ''מזיקו'' היינו שמצטער בשתיתו וכואב בראשו מזה, ואין בכלל זה שיפול למשכב מזה"[28]. ולפיכך מי שקשה לו לשתות יין (או ששתיית היין תגרום לו להכביד את ראשו ולא יוכל לקיים את מצוות הסדר כהלכתם), יכול לקחת לארבע כוסות מיץ ענבים אע''פ שאינו משכר. ופשוט שיש להקל בזה לנשים שקשה עליהן מאד לשתות ארבע כוסות של יין ממש[29] (ואף אם שותה יין יבש וכו' שאינו טעים לחיכו, גם כן צריך לברך עליו ברכה ראשונה של בורא פרי הגפן[30]).

ומ''מ בכוס הראשונה נכון לשתות דוקא מיץ ענבים ולא יין, כדי שלא תהיה שתיה על בטן ריקה ונמצא שחומרתו הביאתו לידי קולו[31].



ש"ע סעי' יא מִצְוָה לַחֲזֹר אַחַר יַיִן אָדֹם, אִם אֵין הַלָּבָן מְשֻׁבָּח מִמֶּנּוּ (טוּר).

סדר עדיפויות בבחירת היין לד' כוסות

ש"ע סעי' יב יוֹצְאִים בְּיַיִן מְבֻשָּׁל וּבְקוֹנְדִּיטוֹן. ככל שהיין חשוב יותר בהגדרתו ההלכתית, כך עדיף הוא יותר למצוות ארבע הכוסות. להלן סדר העדיפויות בבחירת יין לארבע כוסות[32]:

[א] יין אדום שאינו מבושל או מפוסטר, וללא תוספת סוכר או חומרי טעם וריח[33].

[ב] יין אדום מבושל או מפוסטר, או שהוא מתוק מחמת סוכר או שערבבו בו חומרים אחרים נותני טעם.

[ג] מיץ ענבים אדום ללא סוכר.

[ד] יין לבן, יין צימוקים[34]. ואם היין הלבן משובח מן היין האדום שברשותו, אם אינו לבן יותר מדאי, ישתמש ביין הלבן[35].





ש"ע סעי'
יג אֲפִלּוּ עָנִי הַמִּתְפַּרְנֵס מִן הַצְּדָקָה, יִמְכֹּר מַלְבּוּשׁוֹ אוֹ יִלְוֶה אוֹ יַשְׂכִּיר עַצְמוֹ בִּשְׁבִיל יַיִן לְד' כּוֹסוֹת.

ש"ע סעי'
יד גַּם הַנָּשִׁים חַיָּבוֹת בְּאַרְבַּע כּוֹסוֹת וּבְכָל מִצְוֹת הַנּוֹהֲגוֹת בְּאוֹתוֹ לַיְלָה[36].

ש"ע סעי'
טו תִּינוֹקוֹת שֶׁהִגִּיעוּ לְחִנּוּךְ, מִצְוָה לִתֵּן לְכָל אֶחָד כּוֹסוֹ לְפָנָיו. הגה: וְאֵין לִקַּח כּוֹס שֶׁפִּיו צַר כְּעֵין קרו''ג גלא''ז, מִפְּנֵי שֶׁלֹּא יוּכַל לִשְׁתּוֹת רְבִיעִית כְּאֶחָד (מהרי''ב). וּבַכּוֹס שֶׁל בִּרְכַּת הַמָּזוֹן בְּלָאו הָכֵי אֵין לוֹקְחִים אוֹתוֹ, וְעַיִּןִ לְעֵיל סִימָן קפ''ג (סָעִיף ד' בְּהַגָּה(, וְכֵן הַכּוֹס שֶׁל קִדּוּשׁ, וְעַיֵּן לְעֵיל סִימָן רע''א (סָעִיף י' (בֵּית יוֹסֵף).

ש"ע סעי'
טז מִצְוָה לְחַלֵּק לַתִּינוֹקוֹת קְלָיוֹת וֶאֱגוֹזִים, כְּדֵי שֶׁיִּרְאוּ שִׁנּוּי וְיִשְׁאֲלוּ. ומה טוב, שיכין לילדים ''פעקל'ה מכובד'', דהיינו שקית עם מיני מתיקה ומגדים שילדים אוהבים, וכך יוכלו לטעום מפעם לפעם מהשקית וישארו ערניים וגם לא ירעבו עד לסעודה. ובפרט שמשמח אותם בזה, ומקיים מצות שמחת החג[37].

סימן תעג - דיני כוס ראשון וסדר הפסח עד כוס השני

אמירת הסימנים בפה

מעלה גדולה לומר הסימנים בפיו, דהיינו שקודם הקידוש יאמר ''קדש'', וקודם שיטול ידיו יאמר ''ורחץ'', וכן ע''ז הדרך. כי נרמזו בהם סודות גדולים ונפלאים מאד[38]. ומנהג יפה לאומרם במנגינה קודם ההגדה[39].

כמה כוונות

ש"ע סעי' א מוֹזְגִין לוֹ כּוֹס רִאשׁוֹן וּמְקַדֵּשׁ עָלָיו, וּמְבָרֵךְ שֶׁהֶחֱיָנוּ. ראוי ונכון מאד לכוין בכל מצוה ומצוה בפירוש, בעת שמקיים את המצוה שהוא מכוין לשם קיום המצוה. ואשר על כן ראוי לעורך הסדר לעורר את המסובים לפני כל פעולה שעושים, שיכוונו לעשותה לשם מצוה, כדי לצאת י''ח המצוה על הצד הטוב ביותר. כגון שאוחז בכוס הראשון יאמר להם, שעתה יכוונו לצאת ידי מצות קידוש[40], וגם יכוונו למצות 4 כוסות שתיקנו חז''ל בליל הסדר. וכן שבכוס הראשונה יכוונו לפטור את הכוס השניה, וכן בכוס השלישית לפטור את הכוס הרביעית. וכן ע''ז הדרך.

שטיפה והדחה

ש"ע סעי' א מוֹזְגִין לוֹ כּוֹס רִאשׁוֹן וּמְקַדֵּשׁ עָלָיו. הכוס הראשונה שמקדש עליה, והכוס השלישית שמברך עליה ברכת המזון, יהיו שטופים מבפנים ומודחים מבחוץ. ואם הכוס נקיה, מעיקר הדין אין היא צריכה הדחה, אך טוב להדיחה שוב על פי הסוד[41]. אולם כוס שנייה ורביעית, אם היא נקייה ורק הוא עצמו שתה ממנה, אין צורך להדיחה שוב אפילו על דרך הסוד[42].

אחד מקדש לכולם

ש"ע סעי' א מוֹזְגִין לוֹ כּוֹס רִאשׁוֹן וּמְקַדֵּשׁ עָלָיו. ומוזגים גביע או כוס יין לכל אחד מהמסובים, ויעמדו כל אחד עם כוסו בידו, וראש המשפחה אומר את הקידוש, ושאר בני הבית שומעים ויוצאים ממנו ידי חובה. וזה עדיף מאשר כל אחד יברך לעצמו, משום ש"ברוב עם הדרת מלך"[43]. ואם המקדש מגמגם, או שאינו מבטא את האותיות יפה, או שאינו מכווין כראוי להוציא את בני הבית ידי חובה, יאמרו עמו בהשקט את נוסח הקידוש[44]. ויש הנוהגים שבני הבית אומרים יחד עם המקדש את אמצע הברכה, ורק את פתיחתה וסיומה שומעים מבעל הבית, ויש להם על מה שיסמוכו. אך עדיף שישמעו את כל נוסח הקידוש מהמקדש[45].



ש"ע סעי'
א מוֹזְגִין לוֹ כּוֹס רִאשׁוֹן וּמְקַדֵּשׁ עָלָיו, וּמְבָרֵךְ שֶׁהֶחֱיָנוּ. וכשמברך שהחיינו, יכוין לפטור בברכה זו גם את מצוות אכילת מצה ואכילת מרור[46].



וְאִם חָל בְּשַׁבָּת, אוֹמֵר וַיְכֻלּוּ, וְאִם חָל בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת אוֹמֵר יקנה ''ז, וְאִם שָׁכַח לְהַבְדִּיל וְלֹא נִזְכַּר עַד שֶׁהִתְחִיל הַהַגָּדָה, יַשְׁלִים הַהַגָּדָה עַד גָּאַל יִשְׂרָאֵל וְאַחַר כָּךְ יַבְדִּיל. הגה: וְאֵין לִטֹּל יָדָיו כְּלָל קֹדֶם קִדּוּשׁ (רַבֵּנוּ יְרוּחָם וְהָרֹא''שׁ בִּתְשׁוּבָה וּמָרְדְּכַי פ' ע''פ). וְאִם אֵין יָדָיו נְקִיּוֹת, יִטֹּל מְעַט אֲבָל אֵין לְבָרֵךְ עַל הַנְּטִילָה. וּבַעַל הַבַּיִת לֹא יִמְזֹג בְּעַצְמוֹ, רַק אַחֵר יִמְזֹג לוֹ דֶּרֶךְ חֵרוּת (מהרי''ב).

ש"ע סעי'
ב: שׁוֹתֶה בַּהֲסַבָּה וְאֵינוֹ מְבָרֵךְ אַחֲרָיו.

ש"ע סעי'
ג: אִם יִרְצֶה לִשְׁתּוֹת כַּמָּה כּוֹסוֹת, הָרְשׁוּת בְּיָדוֹ; וּמִכָּל מָקוֹם רָאוּי לִזָּהֵר שֶׁלֹּא לִשְׁתּוֹת בֵּין רִאשׁוֹן לְשֵׁנִי, אִם לֹא לְצֹרֶךְ גָּדוֹל, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִשְׁתַּכֵּר, וְיִמָּנַע מִלַּעֲשׂוֹת הַסֵדֶר וּקְרִיאַת הַהַגָּדָה. וכן אם היה מתענה או רעב יכול לאכול אחר הקידוש אורז או פירות, אך לא ימלא כרסו מהם, כי הרי צריך לאכול מצה ומרור לתיאבון. ומצה מבושלת או עשירה יכול לאכול עד שיעור כביצה (כ-50 גרם). ויברך לאחריה ברכה אחרונה[47].

עת רצון

יש מעלה רבה בברכת איש לרעו בלילה זה, לפי ששערי שמים פתוחים והעליונים אומרים בו שירה, והקב''ה דן את העולם על תבואה שבשדות. וסגולת ברכה זו גדולה ונפלאה מאד וקרובה היא להתקיים יותר משאר ימות השנה[48]. ולכן לאחר פסוקי ברכת כהנים וישימך אלקים כאפרים וכמנשה או שרה רבקה רחל ולאה, כל אחד יכול להוסיף בקצרה ברכה פרטית משלו, כפי צחות לשונו במה שנחוץ לאותו הבן אות אותה הבת, הן חכמה בתורה ויראת שמים, הן למצוא בת זוג או בן זוג[49].

אכילת ביצה לאחר הקידוש

ש"ע סעי' ד: מְבִיאִין לִפְנֵי בַּעַל הַבַּיִת קְעָרָה שֶׁיֵּשׁ בָּהּ שְׁלֹשָׁה מַצּוֹת וּמָרוֹר וַחֲרֹסֶת וְכַרְפַּס אוֹ יָרָק אַחֵר וְחֹמֶץ אוֹ מֵי מֶלַח וּשְׁנֵי תַּבְשִׁילִין, אֶחָד זֵכֶר לַפֶּסַח וְאֶחָד זֵכֶר לַחֲגִיגָה, וְנָהֲגוּ בְּבָשָׂר וּבֵיצָה. והמנהג לאכול את הביצה אחר הקידוש[50]. ואם אכל כזית יברך "בורא נפשות רבות"[51].



הגה:
וִיסַדֵּר הַקְּעָרָה לְפָנָיו בְּעִנְיָן שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ לַעֲבֹר עַל הַמִּצְוָה, דְּהַיְנוּ הַכַּרְפַּס יְהֵא לְמַעְלָה מִן הַכֹּל וְהָחֹמֶץ סָמוּךְ לוֹ יוֹתֵר מִן הַמַּצָּה, וְהַמַּצּוֹת מִן הַמָּרוֹר וְהַחֲרֹסֶת, וְהֵם יִהְיוּ יוֹתֵר קְרוֹבִים אֵלָיו מִן הַבָּשָׂר וְהַבֵּיצָה (מַהֲרִי''ל). וְהַבָּשָׂר נָהֲגוּ שֶׁיִּהְיֶה זְרוֹעַ, וְנָהֲגוּ שֶׁהַבָּשָׂר יִהְיֶה צְלִי עַל הַגֶּחָלִים וְהַבֵּיצָה תִּהְיֶה מְבֻשֶּׁלֶת. וְהוּא הַדִּין צְלוּיָה, וְכֵן נוֹהֲגִין בְּעִירֵנוּ.

ואת הזרוע, בין של כבש ובין של עוף לא אוכלים בליל הסדר, כיון שנהגו שלא לאכול צלי בליל פסח שלא יהיה נראה אוכל קדשים מחוץ למקדש, אלא יכולים לאכול אותו מחר בבוקר[52].

ש"ע סעי' ה: אֵלּוּ יְרָקוֹת שֶׁיּוֹצֵא בָּהֶם יְדֵי חוֹבָתוֹ, חַזֶּרֶת, עֻלְשִׁין, תָּמְכָא, חַרְחֲבִינָא (פֵּרוּשׁ מִינֵי עֲשָׂבִים מָרִים(, מָרוֹר; וְיוֹצְאִים בֶּעָלִין שֶׁלָּהֶם וּבְקִלְחָן, אֲבָל לֹא בַּשֹּׁרֶשׁ, אֶלָּא שֶׁבֶּעָלִין אֵין יוֹצְאִין אֶלָּא אִם כֵּן הֵם לַחִים, וּבַקְּלָחִים יוֹצְאִים בֵּין לַחִים בֵּין יְבֵשִׁים, אֲבָל לֹא כְּבוּשִׁים, וְלֹא שְׁלוּקִים וְלֹא מְבֻשָּׁלִים; וְכֻלָּם מִצְטָרְפִים לְכַזַּיִת, שֶׁהוּא הַשִּׁעוּר שֶׁלָּהֶם, וְעִקַּר הַמִּצְוָה בַּחֲזֶרֶת. וְאִם אֵין לוֹ חֲזֶרֶת, יַחֲזֹר אַחַר רִאשׁוֹן רִאשׁוֹן, כְּפִי הַסֵדֶר שֶׁהֵם שְׁנוּיִים. הגה: וְאִם אֵין לוֹ אֶחָד מֵאֵלּוּ הַיְרָקוֹת, יִקַּח לַעֲנָה אוֹ שְׁאָר יֶרֶק מַר, (אָגוּר). וַחֲרֹסֶת יַעֲשֶׂה עָב, זֵכֶר לַטִּיט, וְאַחַר כָּךְ נוֹתְנִין בּוֹ מְעַט חֹמֶץ אוֹ יַיִן אָדֹם זֵכֶר לַדָּם, (טוּר). וְעוֹשִׂין הַחֲרֹסֶת מִפֵּרוֹת שֶׁנִּמְשְׁלוּ בָּהֶם יִשְׂרָאֵל (תּוֹסָפוֹת פ' ע''פ( כְּגוֹן, תַּפּוּחִים, תְּאֵנִים, אֱגוֹזִים, רִמּוֹנִים, שְׁקֵדִים; וְנוֹתְנִין עָלָיו תַּבְלִין, כְּגוֹן קִנָּמוֹן וְזַנְגְּבִיל הַדּוֹמִים לַתֶּבֶן שֶׁהָיוּ מְגַבְּלִין בּוֹ הַטִּיט (טוּר).

ורחץ

ש"ע סעי' ו: נוֹטֵל יָדָיו לְצֹרֶךְ טִבּוּל רִאשׁוֹן וְלֹא יְבָרֵךְ עַל הַנְּטִילָה. ומ''מ הרוצה להחמיר יכול לברך ברכת על נטילת ידים בלבו ללא שם ומלכות[53]. והשומע אדם שברך בטעות על נטילת ידים עבור אכילת הכרפס, אין לענות לאחריו אמן[54].

ואותו אחד שבירך על הנטילה יאכל כזית מהכרפס, כדי שלא תהא ברכתו לבטלה למפרע לפוסקים הסוברים שאין לברך עליה[55]. וטוב ליזהר לכתחילה שלא לדבר בין הנטילה לאכילת הכרפס, כדי להסמיך את אכילת הכרפס לנטילה[56].

כרפס

שם: וְיִקַּח מֵהַכַּרְפַּס פָּחוֹת מִכַּזַּיִת, וּמְטַבְּלוֹ בְּחֹמֶץ, וּמְבָרֵךְ בּוֹרֵא פְּרִי הָאֲדָמָה וְאוֹכֵל, וְאֵינוֹ מְבָרֵךְ אַחֲרָיו.

יחץ

שם: וְיִקַּח מַצָּה הָאֶמְצָעִית וְיִבְצָעֶנָּה לִשְׁתַּיִם, וְיִתֵּן חֶצְיָהּ לְאֶחָד מֵהַמְּסֻבִּין לְשָׁמְרָהּ לַאֲפִיקוֹמָן, וְנוֹתְנִין אוֹתָהּ תַּחַת הַמַּפָּה, וְחֶצְיָהּ הַשֵּׁנִי יָשִׂים בֵּין שְׁתֵּי הַשְּׁלֵמוֹת. וע''פ הסוד החלק הגדול שבוצע יהיה כנגד האות וא''ו וישמרהו לאפיקומן במפה מהודרת ונאה. ואילו החלק השני הקטן יכוון בו כנגד האות ד ויחזור להניחו בין המצות בקערה.

ויש שנהגו לאחר יחץ טרם התחלת ההגדה להציג ע''י אחד הילדים כיצד יהודי יוצא ממצרים[57].

כיסוי המצות

שם: וְיַגְבִּיהַּ הַקְּעָרָה שֶׁיֵּשׁ בָּהּ הַמַּצּוֹת וְיֹאמַר: הָא לְחָמָא עָנְיָא, עַד מַה נִּשְׁתַּנָּה. והכלל לגבי גילוי המצות הוא שכל זמן שמספרים מההגדה אין לכסותם, אך במקומות שמגביהים את הכוס כגון והיא שעמדה, לפיכך וברכת אשר גאלנו, יזהר לכסות המצות שלא יראו בושתן[58].

שם הגה: וְיֹאמְרוּ בַּלָּשׁוֹן שֶׁמְּבִינִים הַנָּשִׁים וְהַקְּטַנִּים, אוֹ יְפָרֵשׁ לָהֶם הָעִנְיָן וְכֵן עָשָׂה ר''י מלונדרי כָּל הַהַגָּדָה בִּלְשׁוֹן לע''ז, כְּדֵי שֶׁיָּבִינוּ הַנָּשִׁים וְהַקְּטַנִּים. (כָּל בּוֹ וּמַהֲרִי''ל). ובלילה זה יש סיעתא דשמיא לחזק את האמונה לכל השנה, וכן לקרב רחוקים לאבינו שבשמים, ולכן יתן דעתו לספר לכל אחד ואחד מבניו ובנותיו בשפה שלו, וברמתו, דברי חיזוק בעיקרי האמונה, וחובתנו לעבוד את השי''ת וזכותינו ושמחתינו בזה[59].

שם: וְאָז יְצַוֶּה לַהֲסִירָם מֵעַל הַשֻּׁלְחָן וּלְהַנִּיחָם בְּסוֹף הַשֻּׁלְחָן כְּאִלּוּ כְּבָר אָכְלוּ, כְּדֵי שֶׁיִּרְאוּ הַתִּינוֹקוֹת וְיִשְׁאֲלוּ. ואסור לדבר דברי חול בשעת ההגדה, ומ"מ

מגיד

שם: וְיַגְבִּיהַּ הַקְּעָרָה שֶׁיֵּשׁ בָּהּ הַמַּצּוֹת וְיֹאמַר: הָא לְחָמָא עָנְיָא, עַד מַה נִּשְׁתַּנָּה. הגה: וְיֹאמְרוּ בַּלָּשׁוֹן שֶׁמְּבִינִים הַנָּשִׁים וְהַקְּטַנִּים, אוֹ יְפָרֵשׁ לָהֶם הָעִנְיָן וְכֵן עָשָׂה ר''י מלונדרי כָּל הַהַגָּדָה בִּלְשׁוֹן לע''ז, כְּדֵי שֶׁיָּבִינוּ הַנָּשִׁים וְהַקְּטַנִּים. (כָּל בּוֹ וּמַהֲרִי''ל). וְאָז יְצַוֶּה לַהֲסִירָם מֵעַל הַשֻּׁלְחָן וּלְהַנִּיחָם בְּסוֹף הַשֻּׁלְחָן כְּאִלּוּ כְּבָר אָכְלוּ, כְּדֵי שֶׁיִּרְאוּ הַתִּינוֹקוֹת וְיִשְׁאֲלוּ. ואסור לדבר דברי חול בשעת ההגדה, ומ"מ

מגיד

שם: וְיֹאמְרוּ בַּלָּשׁוֹן שֶׁמְּבִינִים וכו'. ואסור לדבר דברי חול בשעת ההגדה, ומ"מ דברים השייכים לנושא ההגדה וכן פירושים ואמרות בנושא יציאת מצרים וכדו', מותר ואף מצוה[60].



[1] וכן נהג בעצמו מרן זצ"ל לסדר את קערת ליל הסדר (מנהגי הראש"ל ח"ד). ועי' שם שהאריך במעלת הכנת הקערה וסידור השלחן לליל הסדר, והביא מה שכתב מרן החיד"א בעבודת הקדש (מורה באצבע סי' ז אות רו) שהבעל הבית עצמו יסדר ויכין את הקערה. וכן הביאו שהאדמו"ר מהר"א מבעל"ז, נהג עד כמעט השנים האחרונות לסדר הוא בעצמו את הקערה של ליל הסדר (ס' ביתו נאוה קודש עמ' תכג). וכן נהג הגה"צ ר' סלמן מוצפי זצ"ל. כמובא בהגש"פ לספר בציון (עמ' עט) ועוד רבים. והגאון החת"ס היה הוא בעצמו מסדר את השלחן והכסאות ולעטרו במיני הידור (כ"כ בס' מנהגי החת"ס החדש פ"י אות כו). וכן נהג הגאון הבית הלוי מבריסק זצ"ל כמובא בגש"פ מבית לוי.
[2] מטעם שהילדים יספיקו להשתתף בליל הסדר ולא ירדמו, ואף לולא טעם זה יש להזדרז לקדש כמו לגבי קידוש שבכל ליל שבת שפסק בש''ע (סי' רעב). ואין צריך להמתין לזמן רבנו תם כדי לקדש אלא די שהגיע זמן צאת הכוכבים לגאונים (השיעור השבועי ח''ה עמ' רפד).
[3] משנ"ב בסי' תעב (ס"ק ו), וחזו"ע פסח (שולחן עורך סעי' י) והביא דבריהם בס' ידי כהן אוצר ההגדה. וכמו שכ' בס' מנהגי הראש''ל ח''ד (ליל הסדר סעי' ד) שכן נהג בעצמו מרן זצוק''ל: בליל הסדר היה מפאר את שולחנו בכלים מיוחדים ומפוארים וכן במזכרות ששלחו לו גבירים ועשירים. ומהם גם גביעים מכסף עם חריטות מסוימות, וחילקם לבני ביתו שישתו בהם את הד' כוסות.
[4] שו''ת אש בליבי ח''א (סי' מד). ושם סיים הרה''ג ר' ליאור גלזר שליט''א לענות לשואל: ומ''מ אם חפץ אתה להחמיר... בכבוד, תשטוף בעצמך את הכלים. ע''כ. וכ''כ בילקו''י (עמ' נג): שהיות וכיום יש כלים חד פעמיים נאים ויפים, ויש המשתמשים בכלים כאלה גם במסיבות שבע ברכות וכדו' אין מניעה להשתמש בכוס חד פעמית למצות שתית ארבע כוסות בליל הסדר, וכו' ובפרט כאשר הדבר גובל בטירחה יתירה עבור עקרת הבית בנקיון הכלים אח"כ, כאשר בני הבית רבים בפ"י ועוד אורחים וכדומה, וכידוע שמכבוד יו"ט הוא למנוע טירחה יתירה.
[5] ילקו''י (עמ' כו).
[6] חזו"ע (עמ' ו). וכן נהג בעצמו מרן זצ''ל להשכיב ילדיו וכמו שסיפר מרן הראש''ל שליט''א בשיעור השבועי ח"ה (עמ' רפג). וכן אמר הרב יעקב סיני שליט''א שכל ערב פסח הקפיד מרן זצ''ל לעבור בין חדרי הבית כדי לוודא שכל הילדים הנמצאים בביתו ישנו שעה אחת בשביל שיהיה כח למשך קיום כל המצוות שבלילה.
[7] שהזהירו הפוס' שלא יאמר לבני ביתו או לעצמו שהולכים לישון בשביל שיהיה כח לליל הסדר, שהרי נראה כמכין משבת לחול.
[8] וראה בשע''צ (אות ב) שצידד בדעת הש''ע שצריך למהר ולהגיע למוציא מצה כדי שישאלו התינוקות מה טעם אכילת מצה, ונשאר בצ''ע. אמנם בילקו''י סעי' _ כתב "וטוב שהילדים ישנו בער"פ ביום, בכדי שיוכלו להשאר רעננים בכל הסדר ויקיימו בהם מצות והגדת לבנך".
[9] שהוא לילה ודאי (עיין הליכות עולם ח"ג עמ' קמב. ומה שכ' בספר השיעור השבועי תשע''ח (פ' צו אות ה טעות סופר הוא). ואמנם העיד הגאון הרב דוד יוסף שליט''א שמרן עצמו נהג לחכות עד זמן רבנו תם כדי לקדש.
[10] אם עכ''פ קיבל עליו קדושת יו''ט בתפילה. חזו''ע עמ' א.
[11] הערת הרה''ג ר' דוד שלום נקי שליט''א בחוברת פסח בהלכה ובאגדה ועי' עוד בריש ילקו''י פסח ח''ג בהערה. וכן נהג מרן זצ''ל להזהיר בכל שנה ושנה בליל הסדר להיזהר מהכעס בפרט בזמן המסוגל היות והיצר הרע מנסה לעשות תחבולות רבות שאדם יכשל חלילה בזה ויפסיד טובות הרבה (עדות נכדו של מרן זצ''ל).
[12] קב הישר פרק צ. הובא בילקו''י עמ' טו. ואלו דברי הגאון הגדול הרב דוד יוסף שליט''א (עלון יחוה דעת): ליל הסדר אצל אאמו"ר מרן זצוק"ל היה דוגמא ומופת איך יהודי צריך לנהוג בליל הסדר, שתהיה שמחה והודאה לקב"ה שהגענו ללילה הזה. והאמת שבכל פעם שטן מקטרג כששוכחים משהו וכו', לכן צריך לסדר הכל בנחת, לפתור את כל הבעיות, והעיקר לשבת בשמחה ולהעביר על מידותיו. בכל יום אומרים 'ונפשי כעפר לכל תהיה', לכל הפחות בליל הסדר להשתדל לקיים את זה.
[13] ואף שחל ליל הסדר בשבת מותר לחממם היות ואין אפיה אחר אפיה, ולכן רשאי להניחם על הפלטה היות ואין בה מיחזי כמבשל.
[14] וכן לא על ברכי עצמו כי נראה כדואג (משנ''ב סק''ח).
[15] עלון אור השבת (מס' 24 עמ' 8).
[16] וכן היה מנהגו של מרן הראש''ל זצ''ל (ילקו''י עמ' קיז).
[17] באר הרה''ג ר' שמעון ללוש שליט''א (אור השבת מס' 24 עמ' 8): שמטרת ההסיבה לבטאות דרך חרות. ונכון שהיום אנחנו לא כל כך רגילים בדבר, אבל בזמנם ככה היו עושים סעודה על מיטות, וזה היה מבטא דרך חרות. והקב"ה רוצה שנזכור שאנחנו בני חורין, למרות שאנחנו בגלות, ורואים מצבים לא נעימים ומאתגרים, שזה לא נותן לנו להרגיש בתחושה מליאה את הבני חורין. ההיסבה שעושים בליל הסדר, היא מצווה גדולה שמזכירה לנו שאנחנו בני מלכי ילקו''י סעי' _.ם, וכאשר ממלאים את השליחות שלנו, אנחנו נהיים בני חורין מהיצר הרע.
[18] מרדכי ריש פרק ערבי פסחים.
[19] חזו''ע (עמ' ט). שכן הוא לשון הגמ' פסחים (קח.) הסיבת ימין לא שמיה הסיבה, וכ"כ המאירי (שם) שאם היסב בצד ימין אינה הסבה.
[20] חזון עובדיה (עמ' ט). ובטעם הדבר כתב כה"ח (ס"ק כב) שלא תיקנו חז"ל הסבה אלא דרך חירות ותענוג ולא דרך צער, ולכן גם מי שיש לו מכה ביד שמאל ומצטער מחמתה פטור מהסבה.
[21] טור (סי' תעב) בשם הרשב"ם. שו"ת תרומת הדשן (סי' קלו). רמ"א (סעי' ג). משנ"ב (ס"ק יא). שו"ת אול"צ (ח"ג עמ' קנד). וכן העלה בשו"ת חזו"ע (סי' טו). והביא דבריהם בס' ידי כהן אוצר ההגדה עמ' לג- לד) ועוד כתב בענין זה וזו לשונו: הנה יש שרצו לחדש שאחרי שיש שסוברים שאיטר יד צריך להיסב על צד ימין דוקא, ובהסבת שמאל לא יצא ידי חובתו, כיון שאין זה אצלו דרך חירות, התינח לענין הסיבת ארבע כוסות שהוא דרבנן, שפיר נסמוך על הסוברים שאיטר יסב על צד שמאל ככל אדם, אבל לענין הסיבה למצה שהוא דאורייתא, לכאורה ראוי לאיטר לחוש לדעות אלו ולאכול לכל הפחות כזית מצה בהסיבת ימין, כדי לקיים את המצוה דאורייתא כהוגן לכל הדעות. ע"כ. אך לענ"ד מדברי כל הפוסקים לא משמע כן, ונראה דס"ל שלאחר שחששו שמא יקדים קנה לושט, וחמירא סכנתא מאיסורא, כבר אין חילוק בין שתיית היין לאכילת המצה, עכ"ל.
[22] חזון עובדיה (עמ' ו. שו"ת חזון עובדיה סימן יד).
[23] חזון עובדיה (עמ' ט. שו"ת חזון עובדיה סימן יד. חזו"ע אבלות ח"ג עמ' קטז).
[24] חזון עובדיה (עמ' יא).
[25] חזון עובדיה פסח ח"ב עמ' יא.
[26] חזון עובדיה פסח עמ' ט.
[27] ערוך השולחן (אות יג) וכ"כ בשו"ת חזון עובדיה (סימן יב). ושיעור כדי אכילת פרס הוא ארבע דקות. ויש אומרים שבע וחצי דקות, יצא ידי חובה (הרמ"א סי' תעב ס"ט, משנה ברורה שם ס"ק לד,ובחזון עובדיה פסח ח"ב עמ' טז.
[28] משנ''ב (ס''ק לה) ובשו''ת חזו''ע (סי' ד).
[29] חזו''ע עמ' יג. ובשו"ת חזו"ע סימן ז.
[30] תשובת הראש''ל שליט''א דלא כמו שכ' בס' הליכות ברכות. וכ''כ בילקו''י בשם השדי חמד שאף שהיא ברכת הנהנין, מ''מ עליו להודות שזימן לו השי''ת את הכוס יין הזו לברך עליה.
[31] הגאון הרב אברהם יוסף שליט''א. ובחוברת שיחת חיזוק (גליון לחג הפסח תשפ''ד) מהגאון הרב גד אורין שליט''א כתב בענין זה: והחכם עיניו בראשו, שלא יהדר לשתות יין יבש בלבד (עוד לפני שאכל מאומה) ויסבול מכאב ראש ושאר מיחושים ואח"כ יתבטל ממצות והגדת לבנך כדבעי, ונמצא דהוי חומרא דאתי לידי קולא. ולכן, הכל לפי מה שהוא אדם כפי מה שמכיר בעצמו בענין שתיית היין.
[32] מתוך הגדה של פסח עם ביאור אבני נזר לגאון הרב זמיר כהן שליט''א.
[33] ועי' בשו''ת מעין אומר ח''ג עמ' נו שנשאל מרן זצ''ל מחולה סוכר מה יעשה עם שתיית ארבע כוסות של ליל הסדר? והשיב: יש יין ללא סוכר וללא אלכוהול שייקחהו (והוסיף לו שעיקר שיקפיד על הליכה חצי שעה כל בוקר וחצי שעה כל ערב ב''הליכון'' שזה בריא לחולי סוכר).
[34] עיין חזון עובדיה פסח ח"ב עמ' יג-יד אופן עשייתו.
[35] עיין שלחן ערוך סי' תעב סעיפים יא-יב, ובמשנה ברורה שם, וחזון עובדיה פסח ח"ב עמ' יא-יג.
[36] ואף על פי שאשה פטורה מכל מצות עשה שהזמן גרמה (קדושין פרק א, ז. והיינו שהזמן גורם לה, למצוה, שתבוא), במצוות הפסח חייבות, לפי שאף הן היו בנס יציאת מצרים (משנה ברורה שם ס"ק יד).
[37] הכנה דגבר''א. וכמו שפסק בש''ע שחייב אדם להיות ושמח וטוב לב במועד ולשמח את בני ביתו, וכיצד משמח את הקטנים? נותן להם קליות ואגוזים. ע''ש. וכ''כ ילקו''י עמ' סו.
[38] יסוה''ע הובא בכה''ח סי' תע''ג סקל''ב.
[39] ילקו''י עמ' פג. והוסיף בהערות שם שדרכו של מרן זצ''ל היתה לשורר את סדר הסימנים ''קדש ורחץ'' כל פעם במנגינה אחרת כדי לעורר את המסובים.
[40] ושפסח חל בליל שבת -הרי שמצות הקידוש היא מהתורה.
[41] שלחן ערוך סי' קפג ס"א, כף החיים סי' תעג ס"ק א, חזון עובדיה פסח ח"ב עמ' טו.
[42] חזון עובדיה פסח ח"ב עמ' נה הערה ה.
[43] משלי יד, כח.
[44] חזון עובדיה (עמ' יח).
[45] שם.
[46] חזון עובדיה (עמ' כג).
[47] חזון עובדיה (עמ' ל).
[48] מחזור קול ציון עמ' קפח.
[49] שם עמ' קפט.
[50] חזון עובדיה פסח (עמ' לא). אמנם בפסח בציון עמ' שה כתב שהמנה לאכול לאחר יחץ. וקודם אכילתה יאמר ''זכר לקרבן חגיגה''.
[51] חזון עובדיה (שם). ולא דומה לברכת נפשות של הכרפס שאם אכל כזית אינו מברך לאחריו ברכה אחרונה ששם הטעם הוא כדי שלא יכנס בספק אם צריך לברך בורא פרי האדמה על המרור, ולכן ברכת הכרפס פוטרת את המרור, מה שאין כן הביצה שברכתה שהכל והאורז ברכתו מזונות (השיעור השבועי תשע''ח פ' צו אות ד וע''ע בשות הראש''ל ובילקו''י פסח מהדורת תש''פ כרך א בתשובות שבסוף הספר בענין זה).
[52] חזו''ע עמ' קג ואילך.
[53] ילקו''י, לחוש לרוב הראשונים שיש לברך על נטילה לדבר שטיבולו במשקה, וכן שלדעת הרמב''ם הרהור כדיבור אף לגבי ברכות.
[54] אע''פ שרוב הראשונים פסקו לברך על דבר שטיבולו במשקה וכמבו' בב''י בסי' קנח, ולכן אין ברכתו לבטלה, מ''מ קימ''ל ספק ברכות להקל, וה''ה לגבי אמן שיש להימנע מלענותה מחמת הספק (הגאון הרב אברהם יוסף שליט''א בשיעור).
[55] שם.
[56] חזון עובדיה פסח ח"ב עמ' לב.
[57] בהגדה של פסח בהוצאת מכון מאורות אבי (מוסדות יתד התשובה) בקונטרס 'ליל הסדר במחיצתו של מרן' שהיה מנהגו לקבץ בליל הסדר כמה שיותר נכדים ונינים שיספרו בסיפור יציאת מצרים. והיה מנהגו בתחילת הסדר לאחר 'יחץ' וקודם קריאת ההגדה לקיים טקס מיוחד כדי להמחיש לילדים את סיפור יציאת מצרים והניסים שעשה עמנו השי"ת: אחד הילדים היה לבוש שק, מחזיק במקל בידו האחת ובשניה צרור )כמין כיס( ובו חתיכת מצה על שכמו. והיה יוצא מחוץ לבית ודופק על הדלת. ומרן היה שואלו: מי שם? וזה השיב לו: יהודי אני. ופתחו לו את הדלת, ומרן היה ממשיך עמו בדו – שיח. ושואלו: מהיכן באת? ממצרים. ולאן אתה הולך: לירושלים. ושואלו: ומה עבר עליך שם? תספר לנו מקושי השעבוד והצרות שהיו שם. וכל אחד היה מאריך כיד ה' הטובה עליו. ומה יש לך על הכתף? והנכד משיב לו בלשון הפסוק: משארותם צרורות בשמלותם על שכמם
[58] פסח בציון עמ' שכד.
[59] ילקו''י עמ' נד בהערה כא. וכן אמר הגאון הגדול הרב דוד יוסף שליט''א: אאמו"ר היה מסביר את הקטעים בהגדה ברמה שגם הילדים הקטנים הבינו, ואכן כולם היו יושבים סביבו גם הילדים הקטנים. בשלב מסויים, בעיקר בתוך הסעודה, אחרי שגמרו את ההגדה, אני זוכר עוד כשהייתי בגיל קטן, ארבע חמש, היה מניח אותי על ברכיו, וזו חויה שנחקקה בראש ואי אפשר לשכוח אותה, איך שהיה מספר על עשרת המכות כל מכה ומכה, וכולם היו צוהלים ושמחים. מצד שני כשגדלנו, באמצע ההגדה היה מפסיק קצת והיה מדבר איתנו בלימוד ברמה גבוהה מאוד. לכן כל אחד ואחד לפי שכלו, יש שצריך לספר לו את הסיפורים הפשוטים, ויש שצריך לדבר איתו ברמה יותר גבוהה, בקושיות ותירוצים. לכן עצה טובה לקחת את ההגדה עם הפירושים של אאמו"ר, פירושים יפים ומתוקים שאפשר לשבת עמה כל הלילה בסיפור יציאת מצרים (עלון יחוה דעת).
[60] חזון עובדיה (עמ' נז).
 
חזור
חלק עליון