• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

שְׁלֹשִׁ֥ים וְשָׁלֹֽשׁ - בקושיית הגמ' שבפרטן נמצא רק 32

גרינפלד

Well-known member
בגמ' ב"ב קכ"ג א'-ב' מקשה איך כתוב שצאצאי לאה 33, והלא נפרטו רק 32.
ותירצה הגמ' שיוכבד נולדה בין החומות לאשת לוי.


והכתב והקבלה כתב לתרץ את הקושיא שבסוף הענין שכתוב שכל הנפש הם שבעים, ונפרטו רק 69. [וקושיא זו פחות קשה מקושיית הגמ', כפי שמובא בהמאור הגדול מהגר"א שכן דרך התורה, כמו ארבעים יכנו, שהכוונה 39, וחמשים יום שלחלק מהראשונים הכוונה 49];
וכתב שלפי כמה מדרשים שאסנת הייתה בת של דינה משכם - א"כ היא השלימה, כי היא גם מצאצאיו של יעקב, עכ"ד.​

וזה לכאורה מתרץ גם את קושיית הגמ' כי הרי דינה הייתה בת של לאה; מיהו צריך לדחוק שבכלל של 33 נכלל גם מי שכבר הייתה במצרים.
 
המדרש שכותב שאסנת הייתה בת שדינה משכם, לפ"ז גם התחתנה עם יוסף, והרי היא מוזכרת במניין
כָּל־הַ֠נֶּפֶשׁ הַבָּאָ֨ה לְיַעֲקֹ֤ב מִצְרַ֙יְמָה֙ יֹצְאֵ֣י יְרֵכ֔וֹ מִלְּבַ֖ד נְשֵׁ֣י בְנֵי־יַעֲקֹ֑ב כָּל־נֶ֖פֶשׁ שִׁשִּׁ֥ים וָשֵֽׁשׁ׃ וּבְנֵ֥י יוֹסֵ֛ף אֲשֶׁר־יֻלַּד־ל֥וֹ בְמִצְרַ֖יִם נֶ֣פֶשׁ שְׁנָ֑יִם כָּל־הַנֶּ֧פֶשׁ לְבֵֽית־יַעֲקֹ֛ב הַבָּ֥אָה מִצְרַ֖יְמָה שִׁבְעִֽים׃
והנה חזינן שאינה מפורשת במנין. וכל נשי בני יעקב ג"כ אינן נכללות כלל במנין.
אך לפי הכתב והקבלה צ"ל שנשי בני יעקב שלא נמנו הן רק מי שלא הייתה מצאצאיו של יעקב, ולמדרש שהשבטים נישאו עם אחיותיהם - או שלא יסבור כהכתב והקבלה אלא כהגמ', או שאסנת יש לה איזו חשיבות כי התורה פירטה אותה במקומות אחרים.​
 
כָּל־הַ֠נֶּפֶשׁ הַבָּאָ֨ה לְיַעֲקֹ֤ב מִצְרַ֙יְמָה֙ יֹצְאֵ֣י יְרֵכ֔וֹ מִלְּבַ֖ד נְשֵׁ֣י בְנֵי־יַעֲקֹ֑ב כָּל־נֶ֖פֶשׁ שִׁשִּׁ֥ים וָשֵֽׁשׁ׃ וּבְנֵ֥י יוֹסֵ֛ף אֲשֶׁר־יֻלַּד־ל֥וֹ בְמִצְרַ֖יִם נֶ֣פֶשׁ שְׁנָ֑יִם כָּל־הַנֶּ֧פֶשׁ לְבֵֽית־יַעֲקֹ֛ב הַבָּ֥אָה מִצְרַ֖יְמָה שִׁבְעִֽים׃
והנה חזינן שאינה מפורשת במנין. וכל נשי בני יעקב ג"כ אינן נכללות כלל במנין.
אך לפי הכתב והקבלה צ"ל שנשי בני יעקב שלא נמנו הן רק מי שלא הייתה מצאצאיו של יעקב, ולמדרש שהשבטים נישאו עם אחיותיהם - או שלא יסבור כהכתב והקבלה אלא כהגמ', או שאסנת יש לה איזו חשיבות כי התורה פירטה אותה במקומות אחרים.​
אכן.... התבלבלתי בגלל שאסנת באמת מוזכרת בפסוקים... אבל היא לא מהמניין (של בני רחל)
 
חזור
חלק עליון