• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

שאלה בשחוטי חוץ בדור המדבר

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ואליהם תאמר איש איש מבית ישראל ומן הגר אשר יגור בתוכם אשר יעלה עולה או זבח, ואל פתח אהל מועד לא יביאנו לעשות אותו לה' ונכרת האיש ההוא מעמיו (יז ח-ט)

בספר אור צבי
כתב לפרש תיבות "ואליהם תאמר", דהנה בבבא בתרא קכ: ילפינן דיש שאלה בהקדש בשחוטי חוץ, דהיינו שאם שחט בחוץ יכול להפטר מן הכרת ע"י שנשאל על ההקדש והוי חולין למפרע.

אמנם כל זה לדורות אבל במדבר הרי נאסר להם בשר תאוה לדעת רבי ישמעאל בחולין טז: ולפירוש רש"י שם היה בזה חיוב כרת מדכתיב ואל פתח אהל מועד לא הביאו עי"ש. א"כ לא היתה מועילה שאלה להפטר מן הכרת, שהרי אם נהפך להיות חולין, היה מתחייב מדין "בשר תאוה", וממה נפשך איכא כרת.

וזהו דאמר קרא "ואליהם תאמר", אליהם דוקא בדור זה, אז איכא כרת ואין מועילה שאלה, אבל בדור אחר לא יענש כרת, אלא מצי לאיתשולי, עכ"ד בקיצור [ועי"ש מה שהאריך עוד בזה].​
 
א"כ לא היתה מועילה שאלה להפטר מן הכרת, שהרי אם נהפך להיות חולין, היה מתחייב מדין "בשר תאוה", וממה נפשך איכא כרת.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ויש לעיין בזה דלכאורה יש מקום לומר דאם נשאל אח"כ נפטר מן הכרת, משום דרק על העבירה של שחוטי חוץ והעלאה בחוץ הרי הוא מזיד וחייב כרת, אבל כשנשאל אח"כ הרי על העבירה של בשר תאוה בחוץ היה שוגג דהא לא היה יודע בשעת מעשה שהוא בשר תאוה, ואין על זה כרת.

והנה במנחת חינוך במצוה רפ"א אות ט' במהדורת מ"י כתב שזר שאכל תרומה במזיד יכול להשאל עליה, ואפילו אם לא התרו בו, ובדרך אמונה בביאור ההלכה תרומות פ"ד הי"ז כתב, דדוקא אם התרו בו יכול להשאל כדי להפטר מן המלקות, אבל היכא דלא התרו בו מה מרויח מן השאלה הרי הוא נשאר באיסור טבל. והנה מה שכתב בפשיטות דנפטר מן המלקות, זה פשוט דהרי עכ"פ לא התרו בו משום טבל וצריך התראה משום אותו האיסור. אמנם מה שכתב דהיכא דלא התרו בן אין עבור מה להשאל, לכאורה יל"ד דעי"ז נהפך לאיסור בשוגג, דהרי מצד טבל לא היה מזיד, וצ"ע.​
 
חזור
חלק עליון