שאלה: כמה פעמים ניתנו לוחות הברית למשה?

בס"ד
שאלה: כמה פעמים ניתנו לוחות הברית למשה?. התשובה הברורה והידועה היא: פעמיים.

בפרק ט' פסוק יח': "וָאֶתְנַפַּל לִפְנֵי יְהֹוָה כָּרִאשֹׁנָה אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה לֶחֶם לֹא אָכַלְתִּי וּמַיִם לֹא שָׁתִיתִי עַל כָּל חַטַּאתְכֶם אֲשֶׁר חֲטָאתֶם לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי יְהֹוָה לְהַכְעִיסוֹ"
אומר רש"י: ואתנפל לפני ה' כראשונה ארבעים יום. שנאמר ועתה אעלה אל ה' אולי אכפרה (שמות לב, ל.), באותה עלייה נתעכבתי ארבעים יום, (ר) נמצאו כלים בכ"ט באב, שהוא עלה בשמונה עשר בתמוז, (ש) בו ביום נתרצה הקדוש ברוך הוא לישראל ואמר לו למשה פסל לך שני לוחות (שם לד, א.), עשה עוד מ' יום, נמצאו כלים ביום הכפורים, בו ביום נתרצה הקב"ה לישראל בשמחה (ת) ואמר לו למשה סלחתי כדברך (במדבר יד, כ.), לכך הוקבע למחילה ולסליחה, ומנין שנתרצה ברצון שלם, (א) שנאמר בארבעים של לוחות אחרונות ואנכי עמדתי בהר כימים הראשונים (דברים י, י.), מה הראשונים ברצון אף אחרונים ברצון, אמור מעתה, אמצעיים היו בכעס:

"אמצעיים היו בכעס". יוצא מכאן שהלוחות ניתנו 3 פעמים ולא פעמיים כפי שאנו רגילים לומר.

את אותה שאלה אפשר לשאול גם בדרך אחרת: כמה פעמים עלה משה להר סיני לקבל את לוחות הברית? בידוע שכולם יגידו פעמיים
אבל מעיון ברש"י בסדר הזמנים שעלה משה התשובה היא 3 פעמים.
1. ז' בניסן עד יז בתמוז
2. יח בניסן עד כט אלול
3. א' אלול עד יום הכיפורים.

לגבי זה ממש חדש. :)
 
משה עלה 3 פעמים, כמובן. אבל הוריד את הלוחות פעמיים. הפעם השנייה שעלה היתה בשביל להתפלל.
כעת ראיתי שמובא בשם פרשנים (כמדומני חיזקוני ועוד) שבפעם השנייה משה לא עלה להר, אלא יצא מחוץ למחנה להתפלל.
 
משה עלה 3 פעמים, כמובן. אבל הוריד את הלוחות פעמיים. הפעם השנייה שעלה היתה בשביל להתפלל.
כעת ראיתי שמובא בשם פרשנים (כמדומני חיזקוני ועוד) שבפעם השנייה משה לא עלה להר, אלא יצא מחוץ למחנה להתפלל.
השפתי חכמים אומר שהוא כן עלה אבל רק להתפלל.
שפתי חכמים (ר) רצונו לפרש אל תאמר באותה עלייה עלה לקבל לוחות אחרונות וירד ביום הכפורים דהא כתיב בסמוך בעת ההיא אמר ה' אלי פסל לך ופירש רש"י לסוף ארבעים נתרצה לי דהיינו אותן ארבעים הכתובים כאן משמע שעדיין לא עלה לקבל לוחות אחרונות לכך מפרש דאותן ארבעים היינו ארבעים אמצעים שעלה להתפלל שנאמר ועתה אעלה וגו
 
השפתי חכמים אומר שהוא כן עלה אבל רק להתפלל.
שפתי חכמים (ר) רצונו לפרש אל תאמר באותה עלייה עלה לקבל לוחות אחרונות וירד ביום הכפורים דהא כתיב בסמוך בעת ההיא אמר ה' אלי פסל לך ופירש רש"י לסוף ארבעים נתרצה לי דהיינו אותן ארבעים הכתובים כאן משמע שעדיין לא עלה לקבל לוחות אחרונות לכך מפרש דאותן ארבעים היינו ארבעים אמצעים שעלה להתפלל שנאמר ועתה אעלה וגו
אמת. זה הפשטות. והחידוש שיש מי שאומר אחרת.
(עכ"פ, נ"ל שלעצם השאלה אין נפק"מ).
 
חזור
חלק עליון