• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

שאלה על יביא אומר ח"ו סי' לד'

Shahars1

Member
מרן נשאל שם אודות ראיית טלויזיה בשבת ורצה לברר אם בראיה יש הנאה ממשית והביא ראיה מההיא דכריתות ו ע"א דקול מראה וריח אין בהם משום מעילה ופסחים בבלי כו ע"א איסורא מיהא איכא ומההיא דסוכה נג ע"א אישה הייתה בוררת חיטיה לאור השאובה והביא שם קושיית התוס' שבבלי כתוב שיש איסור בדבר ותירצו שלא הייתה בוררת בפועל אלא הייתה יכולה לברור ומרן הביא ג' גאונים הפני יהושוע הצל"ח ומהרם חלוואה שחולקים על התוס' וגם עיינתי במאירי שהביא מרן שגם חולק בסברא עליהם ומרן כתב שקושייתם אינה מובנה שמיישבים שהייתה בוררת וכו' לאור בית השואבה ואילו התוס' כתבו שמהירושלמי איתא שליכא איסורא אך שם היה כתוב לאור המערכה ועל כרחין חלקו אלא שמהעיין בדברי התוס' אולי יבין מדבריהם שהייתה להם גרסא אחרת בירושלמי דהנה בסוכה נג כתבו שהירושלמי דייק מיניה דאפ' איסורא מיהא ליכא וקשיה דהשמן והפתילות היו של הקדש (וזה לא שייך לגבי המערכה שפני משה וקרבן העדה מפרשים דמיירי בעצי המזבח וכ"כ מרן ג"כ) וכדרך זה בשבת כא ע"א וכדרך זה ג"כ בפסחים כו ע"א יעיינו המעיינים יפטירו פה מסקנתם בזה מצאתי שבספר אור לישרים (של אחד מחוקרי התלמוד) הריח בדבר שהראשונים גרסו השואבה בירושלמי (פ"ה ה"ג סוכה) אלא שבשינויי גרסאות לא מצאתי זכר לדבר והוא דבר הנלמד לכאורה מדברי הראשונים ועוד יעיין המעיין בתנחומה פ' תצוה סוף פרק ג שם בכלל איתא שהמנורה הייתה מאירה בכל ירושלים, עיקר החקר הוא שאני מבולבל אלא שנראה שגרסת התוס' לא כגרסתינו בירושלמי ומי שיעיין גם כן בחידושי הפנ"י שבת כא ע"א בד"ה אשה וכו' יראה שדייק כן מהתוס' והריח ג"כ בדבר אולי משהו כבר נתקשה בנושא ויכול לתרץ הנ"ל לכאורה היאך מרן כתב שהם לא פתחו או לא עיינו בירושלמי שמשמע בבירור שהתוס' לא גרסו כך בירושלמי יעיינו המעיינים ויכתבו מסקנתם

שלום רב לאהבי תורתך ואין למו מכשול
 
טוב עלה בידי אוליי יישוב לאור כל הנ"ל מי שעקב ומי שלא עקב וירצה כך תתיישב התמיהה על מר"ן אולי, דהנה אע"ג שנשמע בתוס' דלא גרסי הכא מ"מ בגרסתינו איתא אור המערכה ואין הדברים סותרים שגם אור המערכה היה יכול להאיר בכל ירושלים כמו שפירשו שם פנ"מ וקרבן העדה ועיי"ש, ולכאורה מדיני זוז"ג הדבר ידוע שמותר בדיעבד כאשר באיסור אין כוח לבדו בלא תוספת ההיתר אזי מותר משום זוז"ג וכמוש"כ המרדכי והאריך בכך הש"ך בארוכה ביו"ד והט"ז שם, והנה אם אור המערכה יכל להאיר בכל ירושלים מבלי להסתייע מאור השואבה אזי הכלל שבאיסור יש את היכולת לבדו להאיר ללא ההיתר אין זה בגדר זוז"ג ואסור והכי קאמר מורנו הגדול רבי עובדיה זצוק"ל דבבלי גרסי השואבה ודהיינו שבמציאות היה בשואבה אור כ"כ שיכלה לבור חיטיה אבל ממה שכ' בירושלמי המערכה אפ' היכא שבוררת לאור גמור של הקדש ליכא איסורא ואפ' אי נימא זוז"ג אין להתיר היכא שהאיסור יכול להאיר ללא סיוע מההיתר אבל כשיכול אסור משום זוז"ג והאי בירושלמי תני המערכה ומפורש שיכלה להאיר לבדה על כרחין אנו מוכרחים לקבל את ההסבר שהבבלי והירושלמי חולקים שבזמן שהמערכה והשואבה דולקים אפ' הכי אסור לבור חיטים לאור זה וצ"ע
 
חזור
חלק עליון